Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2016 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik kon het niet laten om weer eens een Scania chassis in elkaar te zetten.
Ook wilde ik weer de sleepas liftbaar hebben.
Had ik bij mijn 143-er tankwagencombinatie nog wat dingen zelf gemaakt, nu wilde ik gebruik maken van originele bouwdoosonderdelen.
Ik kwam er al gauw achter dat als ik de zaag of mes erin ging zetten, ik bepaalde delen niet meer zou kunnen gebruiken. Daarom in de rommeldoos gezocht naar extra onderdelen en ook gevonden. Gelukkig geen kromgetrokken bladveren wat ik bij die 143 wél had..

Eerst zoveel mogelijk de gaatjes doorgeboord daar waar nodig. En dan deze op maat gemaakt voor de desbetreffende pinnetjes die er doorheen moeten.

Na het aanpassen van de voorste bladveerophangingen, deze ook aan het chassis vastgelijmd:
photo 358557

Van de onderkant uit gezien:
photo 358558

De nokjes van het middendraaigedeelte weggehaald en draaibaar gehouden, dus niet lijmen:
photo 358559

De hefcilinder aangepast:
photo 358560

Een uitsparing gemaakt om de hefcilinder draaibaar te kunnen maken, zo is het in het echt ook trouwens:
photo 358561
Wél eerst het gaatje helemaal doorboren en de uitsparing maken vóórdat je dit onderdeel aan het chassis lijmt. Je kunt er anders niet meer bij!

Nu een beetje van de werkelijkheid afgeweken:
photo 358562
De dwarsstrip hoort er natuurlijk niet op te zitten. Ik had bij mijn 143-er een as door het gehele draaigedeelte gemaakt en de uiteinden platgesmolten. Zo wordt óók alles bij elkaar gehouden maar vanwege de ronde schijven op de assen was dat lastig ná het spuitwerk om te doen. Maar ik denk hier nog even over na, of ik dit zo wil laten..

Hier alle onderdelen los van elkaar:
photo 358563

Je ziet de donkerrode en zwarte onderdelen en zo weet je dus ook wat van welke onderdelen over kan blijven na bewerking:
photo 358564

Hier alles gemonteerd:
photo 358565

Nu met de ( tijdelijke ) wielen erop:
photo 358566

En de sleepas gelift:
photo 358567

Er ging wel een aantal uurtjes aan werk inzitten maar ik ben weer tevreden. Dus laat ik het hier zien voor diegenen die het ook zouden willen gaan doen.
Ik heb alle draaipunten aan de onderdelen weten te houden in tegenstelling tot de 143 Scania, daar had ik stukjes buismateriaal gebruikt en dat aan de onderdelen gelijmd maar dat is altijd iets zwakker.. En nu blijven de afstanden ook precies zoals ze moeten zijn als zou je de assen niet beweeg-/liftbaar maken.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement