Ik kon het niet laten om weer eens een Scania chassis in elkaar te zetten.
Ook wilde ik weer de sleepas liftbaar hebben.
Had ik bij mijn 143-er tankwagencombinatie nog wat dingen zelf gemaakt, nu wilde ik gebruik maken van originele bouwdoosonderdelen.
Ik kwam er al gauw achter dat als ik de zaag of mes erin ging zetten, ik bepaalde delen niet meer zou kunnen gebruiken. Daarom in de rommeldoos gezocht naar extra onderdelen en ook gevonden. Gelukkig geen kromgetrokken bladveren wat ik bij die 143 wél had..
Eerst zoveel mogelijk de gaatjes doorgeboord daar waar nodig. En dan deze op maat gemaakt voor de desbetreffende pinnetjes die er doorheen moeten.
Na het aanpassen van de voorste bladveerophangingen, deze ook aan het chassis vastgelijmd:
Van de onderkant uit gezien:
De nokjes van het middendraaigedeelte weggehaald en draaibaar gehouden, dus niet lijmen:
De hefcilinder aangepast:
Een uitsparing gemaakt om de hefcilinder draaibaar te kunnen maken, zo is het in het echt ook trouwens:
Wél eerst het gaatje helemaal doorboren en de uitsparing maken vóórdat je dit onderdeel aan het chassis lijmt. Je kunt er anders niet meer bij!
Nu een beetje van de werkelijkheid afgeweken:
De dwarsstrip hoort er natuurlijk niet op te zitten. Ik had bij mijn 143-er een as door het gehele draaigedeelte gemaakt en de uiteinden platgesmolten. Zo wordt óók alles bij elkaar gehouden maar vanwege de ronde schijven op de assen was dat lastig ná het spuitwerk om te doen. Maar ik denk hier nog even over na, of ik dit zo wil laten..
Hier alle onderdelen los van elkaar:
Je ziet de donkerrode en zwarte onderdelen en zo weet je dus ook wat van welke onderdelen over kan blijven na bewerking:
Hier alles gemonteerd:
Nu met de ( tijdelijke ) wielen erop:
En de sleepas gelift:
Er ging wel een aantal uurtjes aan werk inzitten maar ik ben weer tevreden. Dus laat ik het hier zien voor diegenen die het ook zouden willen gaan doen.
Ik heb alle draaipunten aan de onderdelen weten te houden in tegenstelling tot de 143 Scania, daar had ik stukjes buismateriaal gebruikt en dat aan de onderdelen gelijmd maar dat is altijd iets zwakker.. En nu blijven de afstanden ook precies zoals ze moeten zijn als zou je de assen niet beweeg-/liftbaar maken.
gr Jeroen