Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spad VII
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2005 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 20:55 pm
Berichten: 83
Woonplaats: W-Vlaanderen Belgie
Hello,
Ik ben al een tijdje bezig met een Spad VII te bouwen. Ik zeg een tijdje (1,5 jaar) omdat ik met een probleem zit in verband met de correctheid van het model. Indien men oude foto's bekijkt van een Spad VII dan bemerkt men als U op de neus kijkt dus links en rechts van de cockpit de vleugelstaanders die dus rusten op de zij- en bovenkant van het motercompartiment. Men heeft dan ook nog links een Vickers mitrailleur.
Nu komt het probleem wanneer men op sommige foto's kijkt ziet men dan rechts een stijl?? Die stijl begint aan de bovenkant van de bovenste vleugel gaat naar onder, maar het is niet zeker dat hij ook op het motercompartiment rust. Op de bovenkant van de bovenste vleugel zit op dezelfde plaats een ronde tap (heeft dit ook te maken met die stijl langsonder).
Wanneer men die stijl bekijkt vanaf de zijkant dan ziet men dat hij aan de bovenste vleugel breed is en langsonder versmald (2 zijden met een hoek van 90° en de andere 2 zijden een ongelijke hoek). Men kan indien men kijkt vanaf de zijkant ook niet uitmaken indien de stijl op het motercompartiment rust.
Op sommige andere foto's van hetzelfde type vliegtuig ziet men in het geheel geen stijl en op andere modellen of bouwdozen is er ook geen spoor van terug te vinden.
Kan iemand mij helpen (anders moet ik een ommetje maken naar Parijs waar er zich een Spad VII bevindt) omdat raadsel op te lossen zodat ik uiteindelijk mijn model kan afwerken.
Vriendelijke groeten
Denis

_________________
"ZAWASZA I NASZA WOLNOSC" 1944

WDZIECZNE WSPOMNIENIA O

1' POLSKIEJ DYWIZJI PANCERNEJ


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2005 22:15 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Dennis,

allereerst heet ik je welkom.
Ik ken het toestel niet, maar ik weet wel hoe je makkelijker aan hulp kunt komen. Wij modelbrouwers zijn namelijk helemaal gek van foto's. Sommige mensen kunnen a.d.h.v. die foto's wellicht wat meer info geven.
Kun je eens wat uploaden?

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2005 22:21 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hey Dennis,

Dit heeft nu niks met je vraag te maken maar wat betekent het Poolse onderschrift?
Voor zover m'n Pools up to date is heeft dit volgens mij iets te maken met de 1ste Poolse pantserdivisie? :lol:

Alvast welkom op't forum.


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2005 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag Dennis,

Wat merk (en dus schaal) Spad VII hebben we het hier? Ik heb net een boekje over de SPAD gelezen en ook thuis liggen, ik zal eens goed voor je kijken. Overigens heb ik op deze site al wat links naar W.O.1 vliegtuig modelbouwsites geplaatst.

Ik dacht dat bij de SPAD de vleugelstijlen behoorlijk rechttoe recht aan zijn.

Geeft deze foto duidelijkheid?

Afbeelding

De foto's waarop eea anders lijkt, zijn die toevallig niet van een SPAD XIII, die heeft andere stijlen, zie hier:

Afbeelding

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2005 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
KitBoy schreef:
Dag Dennis,

Wat merk (en dus schaal) Spad VII hebben we het hier? Ik heb net een boekje over de SPAD gelezen en ook thuis liggen, ik zal eens goed voor je kijken. Overigens heb ik op deze site al wat links naar W.O.1 vliegtuig modelbouwsites geplaatst.

Ik dacht dat bij de SPAD de vleugelstijlen behoorlijk rechttoe recht aan zijn.

Geeft deze foto duidelijkheid?

Afbeelding

De foto's waarop eea anders lijkt, zijn die toevallig niet van een SPAD XIII, die heeft andere stijlen tussen bovenvleugel en romp, zie hier:

Afbeelding

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Spad VII
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2005 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 20:55 pm
Berichten: 83
Woonplaats: W-Vlaanderen Belgie
Hello Deathtrap, Droopy'ke en Kitboy

Deathtrap ik moet U teleurstellen mijn pc is niet zo modern daarvoor ook dat WWI schaalmodellen bouw.

Droopy'ke ik ben een zeer fanatieke fan van Generaal Maczek en zijn 1ste Poolse Pantserdivisie.
Ik heb zijn woorden die hij sprak tijdens de bevrijding van Ieper letterlijk gebruikt ( "Voor Uw en Onze vrijheid" 1944).
De eerste, tweede en derde zin staan op een gedenkplaat die onthuld geweest is in Sint Juliaan in july 2001.
De tweede en derde zin vertaald betekenen: In dankbare herinnering aan de 1ste Poolse Pantserdivisie.
Indien U informatie wenst over de 1ste Poolse Pantserdivisie dan heb ik wel het één en ander liggen.

Kitboy het merk is oosteuropees SMER op schaal 1/40 (ik denk een oude heller referentie). Het is geen hoogvlieger maar met de fouten te verbeteren is het best een mooi model om te bouwen.
Mijn eerste gedacht is inderdaad dat een Spad VII inderdaad zonder die bewuste stijl is maar ik heb toch al foto's gezien van een Spad VII met die bewuste stijl (of de foto is verkeerd of de uitleg bij de foto), er bestaat zelf een foto van een Spad VII met een raket-lanceer-installatie tussen de vleugelstijlen (nooit maar op 1 foto gezien).
Het verschil tussen een Spad VII en XIII is minimaal buiten de moter.
nl. Spad XIII 2 mitrailleurs en versterkingen met zijstaanders op het motercompartiment om de bovenvleugel te ondersteunen waarbij ze een driehoek vormen.
Zoals Uw prachtig eerste model duidelijk Spad VII en dan nog mooier Uw tweede model een Spad XIII met inderdaad die bewuste schuine driehoekige middenstijl. Wist U ook dat er nog een Spad XII bestond.
Kijk uit op jullie reacties??????????????
Groeten,
Denis

_________________
"ZAWASZA I NASZA WOLNOSC" 1944

WDZIECZNE WSPOMNIENIA O

1' POLSKIEJ DYWIZJI PANCERNEJ


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 jun, 2005 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het zou teveel credit voor me zijn om die foto's aan mezelf toe te rekenen, ze staan op de site www.modelingmadness.com :lol:

Die Smer kit is inderdaad een oudje van Heller; ergens uit begin jaren '60 zoals aan de originele kit wel te zien is:

Afbeelding

Ik heb vandaag uit het boekje SPAD VII azen een aantal foto's voor je gescand waar je misschien iets aan zou kunnen hebben?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ehh, Denis, die Polen hebben ook een grote rol gespeeld in de strijd van het gebied waar ik woon (Arnhem) en werk (Oosterbeek), iets waarvoor ze veel te weinig credit is gegeven.

Ieper, daar ben ik drie weken geleden nog geweest, niet zozeer voor W.O.2, maar W.O.1 natuurlijk. Zijn ook volop vliegtuigen ingezet tijdens die het strijdtoneel boven Ieper, maar natuurlijk geen Franse vliegtuigen. Ben je overigens in de gelegeheid foto's te maken van je huidge project?

Edit: Ik heb net de foto's in het boekje nauwkeurig zitten te bestuderen, maar ik kan niet anders zeggen dan dat er nogal een grote diversiteit lijkt te zijn aan stijlen, stangen en of slangen die de individuele SPAD's tussen romp en bovenvleugel lijken te hebben. Meestal ook nog eens moeilijk om er écht iets van te maken, daar de ruimte tussenbeide ook nog eens heel gering is..... Moeilijk iets :?




De bouwer van deze 1/48 SPAD VII van Special Hobby lijkt iig wel wat aandacht zijn kit te hebben besteed. Misschien levert deze foto ook nog wat inspiratie op:

Afbeelding

Nog weer latere edit:Ik begin zelf het volgende te vermoeden. Ik denk zelf dat op de plek die jij beschrijft een spandraad behoort te zitten. Op de ene foto lijkt (of is?) die dikker dan op de andere....Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 jun, 2005 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 20:55 pm
Berichten: 83
Woonplaats: W-Vlaanderen Belgie
Hello Nico,
Sorry voor mijn laattijdig reageren maar ik was volop bezig met de 190ste verjaardag van de slag van Waterloo (veel Nederlandse re-enactors gezien).
In Uw streek is vooral het zwarte schaap van Monty actief geweest namelijk majoor-generaal Sosabowski Stanislaw commandant van de 1st Independent Polish Parachute Brigade die gedropt geweest is 3 dagen later dan voorzien en op landingsterreinen die in handen waren van het Duits leger. De gevolgen spreken voor zich.

Nu ivm de Spad VII.
Het is zeker geen spandraad. Op drie van Uw foto's is die bewuste stijl te zien en op de drie andere niet.
Wanneer men de eerste foto bekijkt dan ziet men rechts van de cockpitruitje één verticale stijl, rechts ernaast ziet men mijn bewuste stijl??????? En dan nogmaals rechts daarvan weer een normale vleugelstijl.
Indien men de foto bekijkt van het model op 1/48 dan ziet men ook die bewuste stijl boven die mitrailleur.
Dus hebben we nog altijd vermoedens maar geen zekerheid.
Vriendelijke groeten,
Denis

_________________
"ZAWASZA I NASZA WOLNOSC" 1944

WDZIECZNE WSPOMNIENIA O

1' POLSKIEJ DYWIZJI PANCERNEJ


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2005 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hallo,

De kit van Smer is volgens mij de "Vieux Charles", de Spad VII waar Guynemer in vloog. Dit toestel bestaat nog en in dat boekje dat ik heb staat van dit vliegtuig ook een foto:

Afbeelding. Op deze foto is bewuste "stijl" in ieder geval te zien. Dus als je de uitvoering maatk van de "Vieux Charles" weet je in ieder geval dat je 'm er tussen in kan bouwen.

Ik vraag me af of het ook daadwerkelijk een stijl is, in de zin dat dit tussenstuk een vleugeldrager is. Zo'n Spad VII heeft nml. op het midden van de bovenvleugel in ieder geval nog een mechanisch onderdeel zitten. Ik denk zelf dat bewuste stijl wellicht een gestroomlijnd omhulsel is voor de leidingen oid......


Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2005 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 20:55 pm
Berichten: 83
Woonplaats: W-Vlaanderen Belgie
Hello Nico,
Het is inderdaad Vieux Charles dat ik aan het bouwen ben (het monument ter ere van Georges Guynemer een vliegende ooievaar is te bewonderen in de gemeente Poelkapelle, dichtbij Ieper; en word nog ieder jaar herdacht op 11 september).
Ik denk dat ik Uw wijze raad zal opvolgen en het vliegtuig zal maken met die bewuste stijl (het was ook deze foto die ik ken die mij heeft doen twijfelen, de Vieux Charles staat in het luchtvaartmuseum te Parijs).
In ieder geval vriendelijk bedankt voor de moeite en de uitleg met foto's.
Vriendelijke groeten,
Denis

_________________
"ZAWASZA I NASZA WOLNOSC" 1944

WDZIECZNE WSPOMNIENIA O

1' POLSKIEJ DYWIZJI PANCERNEJ


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement