Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 13:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Airbus A330-300
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2005 13:53 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
In mijn nieuwe topic over de Airbus A330-300 van SN Brussels Airlines konden jullie al enkele fotootjes zien van het 1:1 toestel.

Velen zullen zich afvragen: "Hoe ziet zo'n Airbus d'r nu eigenlijk van binnen uit?".
Wel, om op die vraag te beantwoorden zal ik hiervan enkele fotootjes laten zien. De foto's zijn allen genomen aan boord van een SN Brussels Airlines toestel.

Ladies and gentlemen, welcome on board:


Afbeelding
Afbeelding
Twee fotootjes uit de cockpit. Hier zien we door het windscreen de approach van het toestel (approach=benadering van de landingsbaan). Het toestel heeft hier 'clearence to land'.
De piloot zit links en de co-piloot rechts.

Afbeelding
Metertjes, knopjes, schakelaartjes... . :shock:
De knoppen onder de middenstijl van het windscreen zijn voor de bediening van de auto-pilot. De meter die uiterst rechts zo uit het geheel naar voor springt (met binnenin het blauw) is de artificiële horizon met links en rechts de speedmeter en hoogtemeter.

In het midden van de middenconsole zien we de gashendels (-tjes) en de hendels voor de flaps en spoilers.
Dit zijn niet meer van die zware sticks als bij de oudere toestellen maar gemakkelijk te bedienen korte hendeltjes.

De schakelaars bovenaan aan het plafond (het overhead panel) dienen voornamelijk voor het bedienen/controleren van de motoren. Ook bevinden zich daar de schakelaars voor het non-smoking sign en voor de intercom.

Er ontbreken hier 2 bekende elementen: de stuurknuppels die normaal voor de zetels van de piloten zouden moeten staan.
Deze zijn nu vervangen door 2 joysticks die deze kolos in de lucht houden. Er bevindt er zich eentje respectievelijk aan de linkerzijde van de pilotenstoel en de andere vinden we terug aan de rechterzijde van de co-pilotenseat.

Afbeelding
Eventjes een close-upje. De hendel vooraan op de foto is om het landingsgestel te bedienen. De 2 grote zwarte displays daarnaast, in het midden, geven de gegevens van de motoren door (oliedruk, temp. enz. enz.). Daarnaast, naast de artifficiële horizon zien we een meter voor de navigatie/ koers die het toestel dient te volgen.
De platliggende console in het midden is voor de communicatie- en navigatie radio. De knopjes bovenaan zijn dan terug de knoppen van de auto-pilot.

Afbeelding
Van de cockpit gaan we naar de cabine. Hier is plaats voor 335 passagiers in de toeristenklasse.

Afbeelding
Businessclass: "Stewardess, mag ik een drankje van u?" 8)

*Bron foto's: Airliners.net

Ik hoop dat jullie van deze korte rondleiding hebben genoten.


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Laatst bijgewerkt door Droopy'ke op zo 03 apr, 2005 21:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2005 16:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
He Droop...

Zijn hele mooie "maagdelijke"plaatjes daar.
Wist je dat dit toestel net voor zijn aflevering stond?.

Deze is nog heeel nieuw.
Kun je ook zien aan de nog in te bouwen luikjes voor de handbagage en de nog ongebruikte cockpit(remove before).

Mooi he,die airbussen.
Daarom vliegen we ze ook,he Droop?.

Homeghost.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 apr, 2005 16:22 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Inderdaad collega-piloot,

Dit zijn waarlijk prachtige toestellen.
Ondanks dat die 2-motorige toestellen gevoeliger zijn dan de 4-motorige is het een echt plezier om er mee boven de wolken te cruisen. :lol:

Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2005 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
Kunnen ze al die knopjes niet vervangen voor BMW's "I-Drive" knop (drukken, draaien, schuiven, en dat alleen om de radio zachter te zetten... :twisted: )

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement