Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Beginners vraag
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2023 0:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
fvdm schreef:
Waarom niet eerst de verdunning van het zelfde merk gebruiken als de verf? Als je enigzins ervaring hebt met spuiten en hoe verf zich gedraagd kun je altijd iets anders/goedkopers proberen als je dat wilt.

Mee eens: ik zou eerst ervaring opdoen met de verdunner van dezelfde fabrikant. Als je het over Revell enamel hebt, dan is dat de 'Color Mix'. In mijn ervaring moet ik bij Revell enamel ongeveer 30% verdunner toevoegen.

Ik gebruik een 2 ml injectiespuitje om de verf uit het blikje zuigen en te doseren, en een glazen pipetje met rubber dopje om de verdunner toe te voegen. Je hebt een injectiespuitje met een volledig plastic plunjer nodig, de versie met een rubber dopje op de plunjer zal meestal opzwellen en vastlopen. Een glazen pipetje moet je roven van een apothekerflesje.

Ik gooide recentelijk per ongeluk Humbrol verdunner bij Revell enamel voor het spuiten, en ik merkte direct dat het anders reageerde. Het kwam desondanks goed, maar dat vond ik een interessante les. Als je ervaring hebt opgebouwd, dan kun je gaan experimenteren met andere verdunners. Maar voor nu zou dat veel te veel variabelen opleveren.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraag
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2023 8:05 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6320
Woonplaats: Blauwhuis
Uit ervaring kan ik zeggen dat de Revell colormix goed werkt met enamel verf, ongeacht het merk.
Voor acryll is het een ander verhaal, dan moet je bij het zelfde merk blijven, anders heb je grote kans op schiften of vlokken.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Beginners vraag
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2023 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Gary schreef:
Wat is betekent 'doodschuren'?
Ik heb begrepen dat je in ieder geval de opstaande panellines weg moet schuren (met korrel >400).
Maar betekent het nou dat je het hele model met een fijne korrel moet opschuren voor het primen?


Dat klopt, daarmee zal de primer veel beter hechten aan het plastic. Niet alleen geeft het opgeruwde plastic de verf wat meer grip, ook verwijder je met het schuren meteen alle vettigheid die op het model zit, hetzij vanuit de fabriek, hetzij van je handen.

Opstaande paneellijnen hoeven echt niet per se weg hoor, alleen als je ze niet mooi vindt. Veel modelbouwers geven de voorkeur aan ingegraveerd oppervlaktedetail maar oudere bouwdozen hebben dat vaak niet omdat het een duurdere productie vereist. Bij het opschuren van het oppervlak van het model zullen dit soort opliggende lijnen snel verdwijnen, maar als je ze wilt behouden kan dat prima door wat fijner waterproof schuurpapier (denk aan 500 tot 1000) nat te gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement