Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 3:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verf mengen?
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 1:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 17:27 pm
Berichten: 364
Woonplaats: Veenendaal
Ik heb een vraagje over het mengen van verf. Revell dozen hebben (bijna) altijd er wel een kleurtje tussen zitten, die je zelf moet maken door twee of meer kleuren met elkaar te mengen.

Maar hoe kan ik dit nou ooit in de goede verhouding mengen? Of heb je dat probleem met airbrushing soms niet? Zou een goede reden voor mij zijn om direct een airbrush-geval te gaan halen :wink:

Wat ik trouwens wel vreemd vind, is dat ik dit menggebeuren bij bijvoorbeeld Italeri nog nooit gezien heb. Ik vind dit erg vreemd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 8:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Hoi Evert...

Nee hoor,niet alleen revell heeft daar een handje aan.
Er zijn meerdere verffabrikanten die aparte kleuren gebruiken in hun kits.
Kan ook niet anders eigenlijk(juist bij deze afwijkingen kun je constateren dat een fabrikant zich de moeite heeft genomen voor deze afwijking in kleur).Ikzelf vind dat eigenlijk wel een pluspunt.Dan weet je wel dat je en de juiste kleur gebruikt,en dat de fabrikant goed bezig is.Alleen maar standaardkleuren zou erg onrealistisch worden.

Ikzelf meng de kleuren altijd op het oog.Dan neem ik een leeg potje en meng.Dit probeer ik dan uit op een stukje afvalplastic.Laat t wel drogen eerst.Want na drogen wijkt t meestal iets af.Begin met lichte kleuren.Want ik persoonlijk vind een kleur die te donker is meer opvallen als een die te licht is.

Homeghost.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 8:24 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Kleuren mengen... dat is de orde van de dag als je modellen gaat bouwen die wat minder bekend (populair) zijn of in een afwijkende variant.
Mengen doe ik inderdaad ook op het oog. Werk gewoon met druppels en altijd van licht naar donker. Het is namelijk veel moeilijker een donkere kleur lichter te krijgen, dan anders om.

Probeer ook eens referentie materiaal te vinden in boeken en op websites. Heel vaak heeft een ander merk de kleur wel die jij zoekt. ALs voorbeeld kan ik de Luftwaffe kleuren noemen. Deze kloppen meestal niet op bouwbeschrijvingen. Modelmaster heeft in middels een aardig palet aan kleuren die wel exact overeen komen. (zijn helaas wel een paar dubbeltjes duurder)

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 8:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Ik meng de verf altijd op een oude cd/dvd. Door de branderij mislukt er nog wel eens wat, en daarop kan de verf mooi uitvloeien. Maar let op, je kunt niet teveel verf mengen op die cd/dvd, want dan flikkert het er af :wink:

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 17:27 pm
Berichten: 364
Woonplaats: Veenendaal
Als ik verf moet mengen, moet ik er dus vooral voor zorgen dat ik voor het hele model genoeg meng en dat ik het ook nog lang genoeg kan bewaren, zodat ik geen kleurverschillen krijg waar ze niet horen.

@Deathtrap: modelmaster is dan misschien ietsje duurder, maar als ik daardoor minder restant mengsels hoef weg te gooien, zou het nog wel eens voordeliger uit kunnen pakken.
Maar zou revell nu ook al meer richting kant en klare kleuren gaan voor bepaalde legeronderdelen? Ik kwam bij Modelbouw Krikke tenminste speciale setjes met 6 RAF of 6 USAF kleuren erin.

Ik bedoel deze setjes:
AfbeeldingAfbeelding

Maar als verf mengen er gewoon bijhoort, wil ik dat natuurlijk niet uit de weg gaan :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 14:58 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Evert schreef:
@Deathtrap: modelmaster is dan misschien ietsje duurder, maar als ik daardoor minder restant mengsels hoef weg te gooien, zou het nog wel eens voordeliger uit kunnen pakken.


Modelmaster heeft een paar speciale kleuren tbv luftwaffe, RAF en de Russische luchtmacht in WO2. Deze speciale kleuren zijn duurder, de rest maakt volgens mij (bijna) geen verschil met andere gangbare merken.
Nu ben ik niet thuis in de revell kleuren, maar let op dat de kleuren die revell voorschrijft voor bepaalde patronen, niet altijd correct zijn met de kleuren die origineel worden gebruikt. Ook dit zou je moeten na zoeken op internet. Er zijn vaak hele mooie kleuren referentie sites.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 apr, 2005 22:05 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
verf mengen doe ik meestal in oude bakjes of potjes, dan met druppels, als je bijv 40% wit met 60% groen moet mengen, dan 2 druppels wit en 6 3 druppels rood. Handig is hiervoor een druppipet.

Grt

Ernst


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 19:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 apr, 2005 23:03 pm
Berichten: 310
Woonplaats: s heerenbroek
Ernst schreef:
verf mengen doe ik meestal in oude bakjes of potjes, dan met druppels, als je bijv 40% wit met 60% groen moet mengen, dan 2 druppels wit en 6 3 druppels rood. Handig is hiervoor een druppipet.

Grt

Ernst


dan krijg je nooit de goede kleur :D 40% wit en 60% groen en dan rood gebruiken? (is n geintje)

_________________
waarom rijden er nog vrachtwagens rond???
omdat men geen groente en fruit per e mail verzenden kan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 apr, 2005 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 apr, 2005 22:05 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Haarlem
was al verbaast dat m'n model er niet uit zag zoals op de doos :D (ow ;) )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2005 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 17:27 pm
Berichten: 364
Woonplaats: Veenendaal
Tot zover allemaal bedankt voor de tips. Nou nog eens kijken wanneer ik een keertje de tijd heb om eens rustig het een en ander uit te proberen. :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement