Omdat de Harder & Steenbeck Evolution 2-in-1 zo'n beetje de "Standaard Modelbrouwers Airbrush" is, leek het me nuttig om eens een "tutorial" te maken die voor wat het onderhoud betreft iets verder gaat dan "even doorspuiten"
Een Airbrush is een precisie instrument, een hele uitgave voor vele modelbrouwers, en daarom moet je em goed onderhouden.
In het algemeen blijft een airbrush lange tijd goed werken, als je em regelmatig schoonmaakt, en uitkijkt dat je de boel niet beschadigd, er zitten immers kleine en tere onderdeeltjes in.
De naald en Nozzle zijn de belangrijkste en tegelijkertijd meest kwetsbare onderdelen.
Bewaar Reserve naalden en nozzles dan ook altijd in de originele verpakking, berg ze op waar ze niet beschadigd kunnen raken.
Velen weten wel hoe ze een Airbrush moeten schoonmaken, maar "groot onderhoud" is een ander verhaal..
Wat veel mensen niet weten is.. er zit een Pakking in de body, de zogenaamde "Naaldpakking", hoe je deze vind, en hoe je em vervangt wordt hieronder beschreven.
Stap1: KickoffDe Evolution.. verder aan te duiden als "Evo" zo van de werkbank, maar dat betekent bij mij dat ie SCHOON is..
Stap 2: Naaldbeschermer/handvat en ventielHet ventiel en de naaldbeschermer zijn niet echt aan vervuiling onderhevig, tenzij je er een echte knoeiboel van maakt, maar meestal volstaat schoonvegen met een doekje, eventueel gedrenkt in verdunner voor de laatst gebruikte verf
dus deze onderdelen gaan NIET in de Ultrasoon..
Stap 3: de Nozzlecap, nozzlehouder, nozzle en verfcupdeze onderdeeltjes komen dus WEL met de verf in aanraking.. en die kun je dus wel in de ultrasoon gooien..
als je je spuit regelmatig schoonmaakt, en verf niet laat aankoeken, dan moet je ze zonder moeite los kunnen draaien.
Stap 3: Naald, Naaldhouder en TrekkerDraai de wartel achteraan los, zodat je de naald uit de Evo kan trekken.. 't verdient aanbeveling om de naald naar voren uit de spuit te halen, als er verf aangekoekt is , dan beschadig je de pakking niet.
Daarna draai je de naaldhouder eruit, waardoor de trekker naar boven uit de spuit genomen kan worden.
Stap4: de NaaldpakkingVoor velen onbekend, maar hij zit er echt.. de naaldpakking.. deze zorgt ervoor dat er geen verf naar achteren uit kan lekken
zo ééns in de zoveel tijd moet je 'm even schoonmaken, maar dan moet ie er wel uit..
Dat doe je door de pakkingbus eruit te draaien met een schroevedraaiertje
Hier hebben we de pakkingbus..
en de pakking, die we er makkelijk uitwippen met een satéstokje of een cocktailprikkertje
Zoals je ziet, is ie bij mij niet zo fris meer.. dus.. monteren we een nieuwe..
Maar EERST!!.. nu we de spuit ontdaan hebben van de pakking.. maken we meteen van de gelegenheid gebruik om 'm eens grondig te "flossen" de verfresten die in de body aanwezig kunnen zijn, kunnen we nu zonder gevaar voor de pakkingen verwijderen met Thinner.. een drupje achterin de body, en dan de naald er een paar keer doorheen schuiven, maakt dat de aangekoekte verf oplost, en door de naald meegenomen worden.. herhaal dit een aantal keer tot er geen verfresten meer aan de naald zitten.. dan is je spuit echt brandschoon..
Stap 5: Monteren van de Evo, met een nieuwe naaldpakkingWe schuiven de naald in de Body, en doen er een likje Zuurvrije Vaseline aan
Stap 6: de pakking monterenOmdat het best wel kleine onderdeeltjes zijn, die ook nog eens diep in de airbrush gemonteerd moeten worden, passen we een trucje toe..
We gebruiken de naald als geleider, pakking over de naald schuiven, pakkingbusje erachter en dan schuiven we de naald in de body
zo blijft de pakkingbus uitgelijnd voor de schroefdraad, en kunnen we 'm met de schroevedraaier weer vastdraaien.
Hoe vast?.. niet TE vast.. vast is vast.. en als de naald niet soepel wil glijden, dan moet je 'm iets lossen
Controleer of de naald soepeltjes schuift.
Stap 7: monteer de NozzleOm beschadiging te voorkomen trek je de naalder weer uit, en schuif dan de nozzle in de nozzlehouder
en schroef deze in de body.
Waarna we de nozzlecap erop schroeven
Stap 8: de CupBij de Evo 2-in-1 kunnen we kiezen.. ik heb de kleine cup er weer opgeschroefd
Stap 9: de TrekkerZet nu de trekker terug in de Body, let op de stand van de knop, de platte kant vóór.
kijk ook achterin de spuit om te zien of de beugel niet op het randje achter het ventielbuisje staat, maar erachter
Stap 10: de naaldhouderNadat we de trekker weer op zijn plekkie gezet hebben, kunnen we de naaldhouder er weer inschroeven.
Stap 11: de naald monteren en afstellenomdat de spuit nu helemaal schoon en okselfris is, kunnen we de naald van achteren in de Evo schuiven, de naaldhouder fungeert hier tevens als geleider.. zodat we de punt niet beschadigen, en ook de pakking niet.. die hebben we immers net vervangen.. en het zou zonde zijn om 'm nu alweer te beschadigen..
druk de naald gewoon rustig in de spuit tot ie aanligt in de nozzle, niet duwen, de Nozzle is een teer onderdeeltje, en 't hoeft geen trompetje te worden.. daarna draaien we de wartel weer vast. . gewoon vast genoeg.. zodat de naald meebeweegt met de naaldhouder als we de trekker bedienen.
Stap 12: de laatste loodjesNu alles weer op zijn plek zit, kunnen we de naaldbeschermer weer op zijn plek schroeven, en is de spuit weer klaar voor de volgende spuitklus