Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 16:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 mei, 2017 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Probleempje...

Ik krijg de lakken van AK Interactive niet lekker uit m'n airbrush. Heb met verdunning (demiwater plus flow improver) en druk gespeeld, en de 0,15 en 0,4 nozzle gebruikt.

Eerste poging was met de 0,15 (met de 0,4 wilde maar niet lukken, ging spetteren, geen verstoppingen oid maar leek soms wel zo'n carnavalsspuitbus die slingers spuit) en een 60-30-10 verdunning en 1,5-1,7 bar. Ik kon hier wel mooi dun mee spuiten, maar de dekking bleek na het drogen toch niet zo heel best:

Afbeelding

Nu een 2e poging gedaan met de 0,4 nozzle, zelfde verdunning en iets meer dan 2 bar:

Afbeelding

Vele malen beter dus (hoewel niet op alle onderdelen even mooi), alleen het beviel me totaal niet dat ik een behoorlijk dikke laag moest spuiten om dit resultaat te verkrijgen, en het duurde toch weer even voordat ik de juiste verhoudingen gevonden had. En ik vond de lak ook weer niet echt lekker uit de spuit komen... geen mooie egale dekking, maar spetterig/druppelig, wat vervolgens dan wel egaliseert tijdens het drogen.

Nu vraag ik me af of dit normaal is met lak spuiten of niet? Doe ik iets fout met de verdunning? Moet ik nog meer druk gebruiken? Is de AK lak gewoon niet zo lekker om mee te werken? Moet ik perse de AK verdunner gebruiken, ook al staat op het flesje dat water ook prima is? Ik overweeg ook om over te stappen op de Humbrol Clear lakken, die schijnen zonder verdunning al lekker te spuiten. Iemand ervaring daarmee?

Mijn Gunze verf is gewoon 50/50 verdunnen met een water/IPA/FI/Retarder en gaan met die banaan. Geen centje pijn.... dus dit is wel een beetje frustrerend opeens...

Mijn dank is groot :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jun, 2017 17:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Waarom met zo'n hoge druk spuiten?

probeer eens met 1 tot 1,3 bar te spuiten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 7:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik spuit zelf ook maar met 1 tot 1,3 bar. In het begin van je vraag zeg je dat je lakken verdund met demiwater en flowimprover. Je gebruikt een verhouding van 60-30-10. Is dat 60% verf, 30% demiwater en 10% flowimprover? Als dat zo is dan vraag ik mij af waarom je zoveel flowimprover gebruikt? Zelf gebruik ik nooit flowimprover en ik spuit met een 0.2 naald. Bij je Gunze verf gebruik je ook geen flowimprover zo te zien. Ik zou het geheel nog eens gaan proberen maar dan maar met een paar druppels flowimprover of zelfs zonder. Dit kun je makkelijk uitproberen op een plastic fles.

Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jun, 2017 1:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 03 okt, 2016 23:47 pm
Berichten: 273
Zal de druk nog eens verder omlaag brengen dan. Ben niet lager dan 1,3 geweest volgens mij (wat ook geen succes was overigens)

De allereerste keer deed ik met puur water, 60-40, en dat kwam ook niet lekker uit de spuit. Vandaar de flow improver, om de oppervlaktespanning omlaag te krijgen. IPA werkt niet, dat reageert met de lak. Ook de lak puur gebrobeerd, maar dat is gewoon veels te dik...

Ik had altijd begrepen dat primers en lakken met een hogere druk gespoten moesten worden? Ik spuit m'n Gunze verf bv ook met 1.7 bar, geen enkel probleem. En bv die Zero Paints zie ik met 2.4 bar gespoten worden zelfs.

Maar wat zal de beste verdunning zijn dan? Slechts lak en water, en in welke verhouding?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jun, 2017 6:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Als een druk minder dan 1,3 bar ook geen succes is geweest dan hoef je dat niet weer te proberen. Het zal dan niet ineens wel gaan lukken. Heb je wel eens de verdunning van AK zelf geprobeerd?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 jun, 2017 7:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ben op diverse fora al tegengekomen dat de ak en Vallejo een wat grovere pigment hebben die niet lekker spuiten met een 0.15 naald, er wordt minimaal een 0.20 naald aanbevolen.

Ik heb geen ervaring met de 0.15 naald dus weet ook niet of dat zo is!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement