Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 3:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Airbrush verf!
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 maart, 2016 16:43 pm
Berichten: 16
Woonplaats: Leeuwarden
Hallo allen,

Ik ben bang dat de vraag al eerder gesteld is. En toch doe ik even de stoute schoenen aan en Waag ik het erop!! ;)

Sinds kort ben ik trotse bezitter van een airbrush, je voelt hem al aankomen, ja de eerste pogingen waren vrij "waardeloos" ik had nog nooit zown ding gehanteerd dus de verf hoopte op, was te dun, of te dik toen. Ik dacht waar blijft de verf??

Ik gebruik een dual Action airbrush (merk ff vergeten) en een mooi compact Compressortje! Werkt in zekere zin prima voor me. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor de grote oppervlakken bij 1/72 en 1/48. Punt is echter omdat ik revell aqua Color gebrhok, en meng met water, ik nogal problemen heb met de juiste dikte te krijgen van de verf daarnaast heb ik niet allerlei handige tooltjes nog en leuke flesjes e.d. waardoor ik door het mengen in een glazen potje het gevoel heb dat ik nogal wat verf ook verlies. Nu is dat opzich niet een enorm punt. Maar ik vroeg me af of er ook verf op de markt is wat je rechtstreeks uit bijvoorbeeld een druppelflesje in de airbrush kan doen. Liefst waterbasis o.i.d. ivm schoomaak van de airbrush. Daarin ben ik nogal consequent, na elke spuitbeurt gaat het hele ding uit elkaar schoon, vaseline erop. En terug in het bakkie.

Hopelijk hebben jullie tips of kennen jullie Iets dergelijks, heb ook geprobeerd verf inde airbush te druppelen en dan water erbij... Dit werkte Echt niet haha!!

Thanks!!!!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrush verf!
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2016 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Vallejo air
Mig
AK interactive

Zijn wel de meest gebruikte verven en primers speciaal voor de airbrush.( In druppelflesjes )
Ook belangrijk is een schone airbrush naald, nozzle en pistool. speel ook wat met de druk en oefen op lege plastic flessen.

Succes!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrush verf!
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 12:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
En ga ipv water de colormix van revell gebruiken, X-20A en/of vergelijkbare kan ook. In de speciale verdunners zitten ook bepaalde toevoegmiddelen om de oppervlakte spanning etc te verminderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrush verf!
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Alle begin is moeilijk en zoals men zegt: "soldaat, ken uw wapen"... een nieuwe AB moet je eerst "inspuiten" zoals je een nieuwe auto eerst moet "inrijden" en leren kennen. Doe rustig aan, maak je met de werking van de spuit eigen en de verf: tja, dat is een ander verhaal. Vroeger had je Humbrol Enamel en Testors, dan kwam Italeri (wat eigenlijk verdacht op Humbrol leek), dan Tamiya en nog even later Revell. Vandaag zie je door de bomen het bos niet meer, we worden overspoeld door een enorme keuze aan merken en soorten verf. Nu is het ene merk niet direct verenigbaar met het andere en allemaal hebben ze hun eigen eigenschappen. Begin je pas met een AB kan je best ook even uitzoeken welk merk en soort verf je zelf het prettigste vind om mee te werken en waar je naar je eigen inzicht de beste resultaten mee behaald. En ja: de verdunning van die diverse verfjes is ook een beetje uitzoeken. Meestal geeft de fabrikant daar aanbevelingen voor maar sommige bouwers hebben zo hun eigen manieren en producten om toch tot een goed resultaat te komen.
Je zal merken dat velen je een bepaald merk of bepaalde soort verf zullen aanbevelen, maar zoals dat gaat: wat de ene geweldig vind, vind een andere dan weer niks. :?
Nu ja, tips ga je hier genoeg krijgen, aan jou om er wat mee te doen (Ik werk enkel met Humbrol en Tamiya, zowel Enamel als acryl)
Ook nooit vergeten eerst even proef te spuiten op een stuk plastiek, karton, dik papier of hardboard wil je je model niet verknoeien!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airbrush verf!
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2016 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Er is inderdaad enorm veel keus, toen ik ben begonnen met airbrush heb ik van alle gangbare merken een potje gekocht en ben gewoon gaan spuiten op een oud model.

1. Je ziet zelf wat er wel of niet goed werkt.
2. Je kan meteen wat verschillende technieken trainen.

Dan geef je wel een paar tientjes uit aan verf, maar je dat heb je toch al gedaan met die spuit en compressor.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement