Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 feb, 2024 19:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11869
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Van de illustere uitvinder Leonardo Da Vinci heeft Italeri een aantal kits op de markt. Sommige zien er al wat ingewikkelder uit dan andere. Zo vond ik er dit weekend één waarvan ik niet direct de functie kon bedenken, dus bekeek ik in de winkel eerst een filmpje op mijn telefoon om de werking te zien. Dat en de goedkope kit hebben me over de streep gehaald om de Ball Metronome te bouwen. Het is een snapkit waar je in principe verf noch lijm voor nodig hebt. Je kan het in een halfuur bouwen. Ik besloot om er iets meer tijd in te steken en alle onderdelen te schuren en te schilderen.

photo 594854

Zo'n twintig jaar geleden heb ik het Clos Lucé bezocht, de woning nabij het chateau Amboise waar Leonardo zijn oude dag doorbracht. Daar waren ook verschillende van zijn modellen opgesteld, maar deze kan ik me niet herinneren.

photo 594852

Alles in de kit is verpakt in gelaste zakjes, naast gietramen vind je ook afzonderlijke gietstukken, een zakje met 4 metalen assen en de bal en ook de handleiding in folderformaat. Het is duidelijk aangegeven in welke volgorde je moet bouwen.

photo 594853

photo 594855

Alle zichtbare delen heb ik ontdaan van gietnaden en ejector marks.

photo 594856

photo 594857

De componenten van de metronoom heb ik op een schilderschijf geplakt. Het zien er smeedstukken uit dus moet het niet in houtkleur.

photo 594858

Ik had een spuitbus met goud en een met chroom, dat zou er beter uitzien.

photo 594859

photo 594860

photo 594861

Bij de eerste stap zijn de assen te onderscheiden door hun lengte.

photo 594862

De tandwielen heb ik ongeschilderd gelaten om het mechaniek niet te verstoren.

photo 594863

Er wordt ook een pallenwiel toegevoegd om het tegengewicht op te kunnen winden.

photo 594864

photo 594865



Dit zal soepel draaien, zoveel is al merkbaar.

photo 594866

Een slinger wordt door een tegenwicht uitgebalanceerd.

photo 594867

Het systeem staat erg stabiel door de zware onderdelen. Dat is ook wel nodig omdat er snel bewegende delen aan zijn.

photo 594868

Het ballenparcours oogt prachtig in goud. De hengsels er aan vergen wel wat kracht om ze te plaatsen.

photo 594869

De bevestiging gebeurt met plastic bouten die je 90 graden moet draaien.

photo 594870

De slinger zit op zijn plek en regelt de hoek van het ballenparcours.

photo 594871

Aan de achterkant is er een wijzerplaat die toont hoeveel slagen er over zijn.

photo 594872

Je moet het contragewicht zelf regelen met muntstukken. Je kan het bakje ook over de arm verschuiven zoals bij een echte metronoom.



Uiteraard gaat het de eerste keer al mis, de bal heeft niet genoeg energie om het anker weg te slaan, want hij rolt er niet recht maar schuin tegenaan. Ik overwoog een paar oplossingen, zoals het aanpassen van het parcours om de bal er recht tegenaan te rollen, maar dat zou de duur van een cyclus teveel inkorten. Een betere remedie is om de ankers fijner af te stellen.

photo 594873

Dit pinnetje heb ik door de onderkant gestoken, zodat er nog maar een rand van een millimeter overblijft voor het anker om zich aan vast te grijpen.

photo 594874

Nu gaat het afwisselend heel goed en dan weer te snel, maar zelden blijft het anker nog steken. Hier zien jullie enkele rondjes.





Zo zijn er nog wel enkele van deze kits die me aanspreken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 feb, 2024 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat, euh, apart

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement