Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 jul, 2023 8:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 jul, 2020 22:20 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Bleiswijk
Hi Brouwers,

Ik ben nieuw hier op het forum, en bijna nieuw in de modelbouw. In een grijs verleden heb ik aan modelbouw gedaan, maar zeker niet op het niveau dat ik hier zie. Nu ik weer wat meer tijd heb wil ik de hobby weer oppakken, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Formule 1 auto's. Op dit moment ben ik vooral bezig met oefenen, onder andere om technieken van de airbrush (weer) onder de knie te krijgen. Mijn eerste verslag van de bouw van een Formule 1 wagen zal dus nog even moeten wachten. Om toch creatief-productief bezig te zijn, ben ik begonnen met een Book Nook uit de serie van Robotime. Wat een Book Nook is? Ik ga het niet proberen uit te leggen, de foto's en het bouwverslag zullen het verhaal hopelijk vertellen.

Zoals gezegd, ik ben nieuw, dus alle kritiek is welkom, al zal dit verslag niet heel veel reden tot terugkoppeling kennen, het bouwen is nogal standaard. Het pakket bestaat uit lasercut panelen van een soort heel dun multiplex die in elkaar gelijmd moeten worden, geen hogeschool modelbouw, maar daarom wel een goede eerste stap. Ik zal wel wat kleine dingen aanpassen, vooral daar waar het de kleuren (verven) betreft.

Om te beginnen wat foto's van de doos en inhoud:
photo 583801
De doos die een overzicht geeft van hoe het interieur van de Book Nook eruit gaat zien

photo 583802
De globale inhoud van de doos

photo 583808
Een voorbeeld van standaard lasercut onderdelen

photo 583804
Een voorbeeld van gekleurde lasercut onderdelen

photo 583806
Speciale hardhouden lasercut onderdelen

photo 583810
En wat overige onderdelen

Groeten,
Jeroen

_________________
Snel brouwen gaat niet lukken, maar ik probeer het mooi te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 aug, 2023 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Wat een aparte set. Ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien. Het doet me denken aan de miniaturen die ik gezien heb in het http://www.museeminiatureetcinema.fr/ in lyon, Frankrijk.

Veel plezier met oefenen :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2023 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 jul, 2020 22:20 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Bleiswijk
Klaasdebouwer schreef:
Wat een aparte set. Ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien. Het doet me denken aan de miniaturen die ik gezien heb in het http://www.museeminiatureetcinema.fr/ in lyon, Frankrijk.

Veel plezier met oefenen :brouw:


Bedankt voor de aanmoediging, ik ben van plan om het verloop van de bouw goed te documenteren met foto's en dan zien we het vanzelf groeien. De set is gedetailleerd, maar niet zo extreem als op de foto's te zien van het museum in Lyon. Maar goed, een mens moet zijn eigen beperkingen kennen :lol:

_________________
Snel brouwen gaat niet lukken, maar ik probeer het mooi te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 aug, 2023 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 jul, 2020 22:20 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Bleiswijk
Het begin is gemaakt. Het is een kwestie van de onderdelen voorzichtig uit de laser cut ramen halen en de ruwe randen zorgvuldig schuren, eerst met korrel 180 en daarna met korrel 400. De nauwkeurigheid van het snijwerk met de laser is groot, waardoor de onderdelen heel goed passen. Ze klemmen als het ware in elkaar, maar het is verstandig om alles te lijmen om ervoor te zorgen dat het ook op lange termijn exact in elkaar blijft zitten. Het bouwen is door de goede passing en de (redelijk) duidelijke handleiding een waar plezier. De eerste onderdelen zijn gebouwd. Later moeten die delen worden samengevoegd op de wandplaten of bevestigd op de grondplaten, maar dat is voor de volgende keer.
photo 583813
De eerste onderdelen samengevoegd

photo 583817
en nog wat losse delen om later samen te voegen

_________________
Snel brouwen gaat niet lukken, maar ik probeer het mooi te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug, 2023 20:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 jul, 2020 22:20 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Bleiswijk
Een nieuwe update:
Na het bouwen en samenvoegen van de eerste onderdelen van de Book Nook begint de stijl en de vorm herkenbaar te worden. Het bouwen is nog steeds een genoegen en ik begin ideeën te krijgen voor wat kleine aanpassingen, maar daarover later. Nu eerst iets anders: de verlichting. In de Booknook komen drie lampen, één op de grond als een soort kleine lantaarnpaal, één aan de muur en één aan de plafondbalk. Ik heb eerst alle lampjes en de bedrading getest. Ik wil niet nadat ik alles klaar en ingebouwd heb tot de conclusie komen dat er iets kapot is. Gelukkig, alles werkt. Nu de lampen monteren en “het straatje” verder opbouwen. Om alles stevig bij elkaar te houden tijdens het lijmen zet ik de onderdelen vast met lijmklemmen, het staat bijna letterlijk in de steigers.
photo 583815
Het eindstadium van de vorige bouwepisode

photo 583816
De batterijbox en de voorplaat gemonteerd en met klemmen vastgezet tot de lijm droog is

photo 583818
De achterwand met spiegel en klok gemonteerd

photo 583819
Onderdelen voor de zijwand en de dakconstructie

photo 583820

De volledige zijwand gemonteerd, de vorm wordt duidelijk

_________________
Snel brouwen gaat niet lukken, maar ik probeer het mooi te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 jul, 2020 22:20 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Bleiswijk
Beste brouwers, ik ben weer wat verder met de Book Nook, en heb me vooral bezig gehouden met wat details en wijzigingen ten opzichte van de instructies en inhoud van de doos. Het begint ermee dat in de etalage van de boekwinkel boeken liggen die volgens de instructies niet worden gekleurd, maar in de kleur van het materiaal blijven. Ik vind dat geen goed idee, dus ik heb de boeken kleuren gegeven. De achtergrond van de etalage zou volgens de makers wit moeten blijven en ook dat vind ik saai, dus ik heb een interieur van een boekenwinkel geprint en bevestig dat achter de etalage. Als laatste blijft het bulletinboard in de instructies leeg en ook dat vind ik te saai dus ik heb kleine afbeeldingen van bulletins geprint en op het bulletinboard bevestigd. Nu nog de laatste montage en de kleine puntjes afwerken en dan kan de Book Nook de boekenplank op.photo 585857
De ongeverfde boeken die in de etalage moeten komen

photo 585858
En nu geverfd, naar mijn idee een stuk attractiever

photo 585859
Alle onderdelen van de etalage bij elkaar

photo 585864
De achtergrond voor de etalage en het bulletinboard met de geprinte bulletins

photo 585865
Alle laatste details toe te voegen aan de Book Nook bij elkaar

_________________
Snel brouwen gaat niet lukken, maar ik probeer het mooi te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 okt, 2023 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 jul, 2020 22:20 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Bleiswijk
Hallo brouwers, vakantie en allerlei andere bezigheden (ik schijn ook nog zoiets te hebben als werk :D ) hebben me afgehouden van een volgend verslag, maar hier is het dan, en ...... tromgeroffel..... De Book Nook is af.

Een paar afsluitende opmerkingen en details over de bouw, hoe ik het heb ervaren en wat ik aan persoonlijke details heb toegevoegd:
1. Zoals eerder aangegeven is het bulletin board in het pakket niet voorzien van echte bulletins, dus ik heb miniatuur aanplakbiljetten geprint en toegevoegd. Als persoonlijke noot hangt op het bord nu het “schizofrenia bulletin”.
2. De klok op de achtergrond staat volgens de bouwbeschrijving op 5 uur, maar onze trouwdatum is 11 november, dus staat de klok nu (idee van mijn vrouw) op 11 minuten voor 11.
3. Ik heb diverse kleuren toegevoegd die niet in de bouwbeschrijving staan, de boeken heb ik aangeduid, en randen die volgens het plan wit moesten worden of houtkleur zouden blijven heb ik een kleur gegeven die ik beter passend vind.
4. Het bouwen gaat heel gemakkelijk, het minst geslaagd vind ik de lamp boven de deur links, ik heb hem niet gekregen zoals ik zou willen. Verder zie ik op de foto’s nog wat details die ik anders (mooier) had gewild, leermomenten voor een volgende keer.
5. Als training voor plastic modelbouw heeft het weinig nut, er hoeft niets gespoten te worden (een belangrijk leerproces voor mij) een de detaillering is anders en vraagt andere vaardigheden dan bij het bouwen van bijvoorbeeld Formule 1 auto’s (mijn echte passie in de modelbouw), maar het was heel leuk.

Nog een paar foto’s van het eindresultaat:

photo 588768
Het interieur

photo 588769
Een fisheye perspectief

photo 585868
Tussen de boeken, op z'n plek

_________________
Snel brouwen gaat niet lukken, maar ik probeer het mooi te doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2023 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Echt heel leuk geworden!
Ik heb mijn dochter eentje voor haar verjaardag gegeven, een japans straatje met trammetje. Ze heeft niks met modelbouw maar wel met boeken. Het klopt dat ze heel leuk en makkelijk te bouwen zijn. Wil er nu zelfs nog eentje :wink:

Mvg Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 okt, 2023 12:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Het zijn best hele leuke dingetjes, die pakketjes, een kennis van mij maakt ze ook en vermaakt zich er ook goed mee.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het er heel leuk uitzien. Het enige minpuntje wat ik persoonlijk wat minder vind zijn de triplex randen die je nog her en der ziet en dan met name het vogeltje op de brievenbus.

Dit neemt echter niet weg dat het gewoon erg leuke dingen zijn en deze ziet er prima uit. Je hebt nu ook allemaal kleine kamers van dit idee. Ik denk dat ik ook eens wat ga proberen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement