Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: za 14 okt, 2023 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank je Arno.

Goed, het is al weer even geleden maar ik heb de laatste tijd toch niet stil gezeten. Aan de voorkant van het frame zat er in het grote PE stuk een groot gat. Voor mij was dat niet juist en dus heb ik uit wat messingplaat passtuk gemaakt. Gelukkig is op de referenties ook te zien. Op deze plaat dienen twee doorvoerbuisjes te komen waardoor zometeen wat kabels zullen moeten gaan. 

Afbeelding

Toen deze plaat gemonteerd was konden ook de elektraboxen geplaatst worden en er konden wat kabels aangebracht worden. Hier heb ik looddraad voor gebruikt. Ook is te zien dat ik wat persluchtleidingen heb geplaatst voor de aansluitingen aan de voorkant van de bumper.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb vervolgens de remmen aangepast. Ik wilde deze montage gereed maken want ik wil het frame gaan spuiten. Als dit gedaan is kunnen de wielen en remmen gemonteerd worden en kan ik weer verder. Als ik eerst alles ga monteren ben ik bang dat ik er met spuiten niet goed bijkom. Liever later wat bijwerken dan kale stukken zien.
De remmen uit de kit lijken niet echt op de remmen die op mijn loc gebruikt zijn. Ik heb de Am-set van LZ-models met de dubbele brakes maar die zijn ook niet geschikt voor mijn loc. Gelukkig kon ik de remschoenen wel gebruiken.

Kitonderdeel
Afbeelding

remschoen van LZ-models
Afbeelding

Om deze remmen te monteren moest ik het frame wat aanpassen. Op onderstaande foto zit een groot rond gat ( waar de tandestoker zit )maar daar zal nooit de rem inpassen.
 
Afbeelding

Hier heb ik een propje styreen ingelijmd en daar vervolgens een gat ingeboord.

Afbeelding

Als ik dan de rem monteer in combinatie met een wiel dan lijkt het wel ergens op.

Afbeelding

Nog een paar kleine dingen doen maar ik kan ook het frame gereed gaan maken voor wat spuitwerk. Daar heb ik erg veel zin in, ik wil nu wel eens zien wat het wordt met wat kleur.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De remmen zijn nu ook klaar.

Afbeelding

Na wat schoonmaakwerk kon ik dan aan het spuiten beginnen. Eerst alles in een primer om sprue, pe en resin naar elkaar te brengen.
Hierna konden de loopvlakken afgeplakt worden.

Afbeelding

Nu kon het rood erop. Zoals te verwachten was had ik hier heel veel lagen voor nodig. Gelukkig is dat met MRP geen probleem. Ik heb een zwarte primer gekozen om een diepe rood te krijgen en dat was volgens beschrijving ook een goede ondergrond voor het verdere werk.

Afbeelding

Toen het rood goed droog was kon ik de loopvlakken gaan aanpakken. Ik heb hier metal polishing powder van Uschi voor gebruikt. Ik wilde wat anders dan staalkleur spuiten en wilde dit wel eens proberen. Dit breng je met een wattenstaafje aan en dan goed uitpoetsen. Ik heb het er ogesmeerd, goed uitgewreven en als laatste de proxxon met een polijstwieltje op lage snelheid er langs gehaald. Het glimt nu prachtig maar het is wat donkerder uitgevallen dan ik gehoopt had.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De poeders zijn er in staal, ijzer en chroom. Staal en ijzer heb ik maar chroom niet. Chroom lijkt mij hiervoor ook geen geschikte optie.
Ik denk dat ik het er maar mee doe want ik kan geen andere metal powders vinden om te experimenteren.
Nu kan ik aan het frame beginnen. Daar gaat wel even wat werk inzitten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2023 9:21 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooie vorderingen ook hier weer. Ik heb naar de kleur van je staal zitten kijken, maar op mij komt het voldoende realistisch over. Ik denk als het te blank zou zijn, het zou storen, dus ik ben blij met het donkere tintje.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 20 nov, 2023 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Helemaal eens, dit ziet er volgens mij prima uit.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2023 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank u heren.

Na heel veel lagen rood spuiten ( 9 lagen ) is eindelijk het frame rood. Wel braken de stangen op de voorbumper een paar keer af dus die laat ik eraf tot het eind. Er was ook een keer dat het frame een stuk uit mijn hand gleed en dat er een opstap afbrak. Die lijm ik erop als ik klaar ben met het frame. In de tussentijd waren mij nog wat dingetjes opgevallen.

Hier is er niet goed geschuurd dus dat moet ik opnieuw doen.

Afbeelding

Waarom ik hier geen naden heb gedicht op de verticale balk weet ik ook niet. 

Afbeelding

Nader onderzoek heeft echter uitgewezen dat ik hier wat geluk heb want dit is straks niet meer zichtbaar, ik kan het dus zo laten.
Toch merk ik nu dat ik eigenlijk teveel op het frame heb gemonteerd. Het was beter geweest als ik de stoomcilinders nog los had gelaten want nu moest ik heel erg veel afplakken. En dat ook nog op vervelende plekken.

Afbeelding

Afbeelding

De lampen zijn nu wit gespoten aan de binnenkant en dus kan ik binnenkort zwart gaan spuiten. Dan kan ik weer wat gaan opbouwen.

Afbeelding

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2023 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Na het schuurwerk en afplakken kon ik opnieuw zwart gaan spuiten. Ook de buffers zijn deels meegenomen. Na het spuitwerk kon k de tanks plaatsen. Voor de leuk heb ik op de laatste foto ook de boiler geplaatst voor een overzichtje. De wielen en de compressor op de tank zitten nog los.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: za 13 jan, 2024 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ben de laatste tijd bezig geweest met verdere detaillering van de boiler. Als dit klaar is kan ik deze gaan spuiten en weer verder met monteren. Ik wil proberen om dit jaar de loc af te krijgen want ik ben er toch al een poosje mee bezig zo. 

Wat heb ik gedaan? Een afsluiter gemonteerd en een leiding die nergens heen gaat. Later is niet meer te zien waar deze heengaat dus dit vind ik prima zo.
Afbeelding

Diverse details aangebracht aan de compressor.
Afbeelding

De voorkant van de boiler voorzien van een lamphouder en een aansluitbox.
Afbeelding

De waterpomp verder gedetailleerd.
Afbeelding

De watertanks gemaakt en de voorkanten afgerond. In de kit zijn deze hoeken recht maar volgens de referentie rond.
Afbeelding

Stukjes buis aangebracht voor rekken (denk ik) en PE scharnieren op het deksel.
Afbeelding
Afbeelding

Totaaltje
Afbeelding

Toen wilde ik de aansluitingen maken voor de zandleidingen op de boiler maar dat gaat niet. De messing staaf die ik geplaatst heb zit nogal in de weg en zal ik moeten aanpassen. Ik moet alleen even goed bedenken hoe ik dat ga doen maar ik houd jullie op de hoogte.
Afbeelding

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Laatst bijgewerkt door fvdm op za 03 feb, 2024 17:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: za 03 feb, 2024 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Er diende dus het een en ander verwijderd te worden.

Afbeelding

Hierboven is te zien dat de kruiskoppeling los hangt. Daar is dus wat verwijderd. In de zandventielen wilde ik ook wat gaatjes boren. Dit is voor het monteren van de zandleidingen wel handig denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Toen dit gebeurd was konden deze gemonteerd worden en de verwijderde onderdelen konden weer terug geplaatst worden.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kunnen we door naar de spuiterij.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2024 10:28 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik had deze even uit het oog verloren. Te veel aan mijn hoofd gehad zullen we maar zeggen.

Maar ik heb met veel plezier de laatste berichten teruggelezen.
Je kwam er alleen tijdens het spuiten achter dat er plekjes nog niet mooi glad waren. Had je daarvoor een primer gespoten en was het daarmee niet zichtbaar geworden?
En ik zag 9 lagen rood voordat het dekkend was. Nu is rood erg lastig, maar 9 lagen, phoe dat is veel.
Je zou in de toekomst gebruik kunnen maken van speciale roze primers. Die helpen bij het dekkend aanbrengen van rode verf. Bijv deze:
https://www.most-models.com/tamiya-8714 ... IaEALw_wcB

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BR 86 in 1:35
BerichtGeplaatst: ma 12 feb, 2024 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Arno, ik gebruik nu al een tijdje MRP verf. Deze verf heeft een erg goede hechtende eigenschap. Een ander aspect van deze verf is is dat er veel verdunning in zit en niet zoveel pigment als in andere verfen. Als ik ga spuiten gebruik ik een zwarte kleur als basislaag/primer. Nu de onderdelen toch zwart moesten worden vond ik niet dat ik een primer nodig had. De zwarte kleur die ik gebruik is trouwens een zwart waar blauw door zit. Dit om een niet echt zwarte kleur te krijgen. Ik heb daar dus een beetje mee gesjoemeld.

Voor de rode onderdelen gebruik ik wel een zwarte basislaag. Dit heb ik gedaan om een donkere kleur rood te krijgen en niet een rood rood zeg maar. Omdat er dus wat minder pigment in zit heb je wel wat meer lagen nodig voor een goede dekking maar niet dat de verf er dik opzit.

Een nadeel van de MRP is de geur maar ik spuit bij een afzuigkap en laat die ook een poosje nadraaien na gebruik. Ik heb nog nooit de vraag gehad waarom het zo stinkt op mijn kamertje dus ik ga lekker zo door.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement