En nu eens iets heel anders op dit forum, de restauratie van een motorfiets!
En niet zomaar een motorfiets, een flinke jongen in een heel flinke schaal, namelijk 1:6!
Het model in kwestie is de Yamaha XS1100LG Midnight Special die door Tamiya 6x verkleind is uitgebracht.
Oorspronkelijk uitgebracht in 1981, later nog eens ergens eind jaren '90 van de vorige eeuw en voor het laatst in 2009.
Helaas heb ik de kit nooit nieuw kunnen kopen.
Wel heb ik 2 gebouwde kits kunnen overnemen om te restaureren en er 1 mooie van te maken, wat ik hier ga doen.
Als eerste wat historie over deze motorfiets.
De Yamaha XS1100LG Midnight Special is een speciale uitvoering van de XS1100 (of XS Eleven) die in 1978 uit kwam. Dit was voor die tijd een geweldig krachtige motorfiets die met zijn 1101 cc motor die 95pk leverde. Let wel, we hebben het over 1978, toen de meeste motorfietsen nog geen 70 paarden wisten te mobiliseren. In de sprint was dit 1 van de snelste motorfietsen die toenertijd te koop waren. Het was welliswaar niet de best sturende motorfiets maar dankzij het grote vermogen en zijn goede toercapaciteiten was het toch een populaire motorfiets.
In 1979 werd de XS1100 Special geïntroduceerd, in 1980 gevolgd door de XS1100LG Midnight Special. De Special was een fabrieks custom die dankzij een hoger stuur, een dikker en comfortabeler zadel en een andere plaatsing van de voetsteunen een wat meer chopper-achtige zithouding creeërde. Deze Special was in verschillende kleuren leverbaar en diende tevens als basis voor de Midnight Special.
De XS1100LG Midnight Special was alleen leverbaar in zwart. Het frame, de tank, het zadel, de spatborden, het motorblok, alles was zwart gespoten. De koelribben van het motorblok en enkele delen van de wielen waren blank gepolijst, terwijl de rest van de wielen, alle emblemen, de tankdop, de handgreep voor de passagier en het luchtfilterhuis in een goudkleur waren gespoten. Ook de tank en de koplamp waren voorzien van goudkleurige biezen wat de motor een heel eigen gezicht gaven.
Jaren geleden, toen ik nog een klein manneke was, heb ik regelmatig bij deze motor staan wegdromen, hopend dat ik ooit zoiets zou mogen rijden. Helaas is dat er tot op de dag van vandaag nog niet van gekomen, dus dan maar in model mijn droom zien te realiseren.
Afijn, het model.
Of, in dit geval, de 2 modellen.
Zoals ik al aangaf heb ik de kit nooit kunnen kopen toen deze in de winkel lag. De originele, toen was ik gewoon nog veel te jong, ik was toen nog maar iets van 4 of 5 jaar oud en wist toen nog niet eens wat modelbouw was. De tweede uitgave, ik was toen veel te druk met school en die bouwdoos was van mijn zakgeld gewoon niet te betalen. Toen de laatste uitgave uitkwam vond ik de prijs gewoon veel te hoog, toen voor mij niet te doen.
Recent kon ik echter 2 gebouwde modellen overnemen die wel een restauratie kunnen gebruiken, wat ik hier wil gaan bijhouden. Mijn doel is om 1 model te hebben staan in Hurdegaryp.
Normaal begint een bouwverslag hier met de boxart en inbox plaatjes maar aangezien ik die er niet bij heb moet ik jullie in deze teleurstellen. Wel een paar plaatjes van de leidende voorwerpen, zoals ik ze mocht ontvangen.
Deze bouwer heeft het model niet helemaal begrepen en heeft de motorfiets deels rood gespoten...
Een deel van de onderdelen is geschroefd gemonteerd, zoals dit bij deze kit de bedoeling is, dus het demonteren ging redelijk vlot, mede geholpen door het feit dat de verlijmde delen niet heel best verlijmd waren.
Deze bouwer heeft het model beter begrepen en heeft hier en daar zelfs nog wat goudkleurige accenten aangebracht. Echter het plastic is niet van een kleurtje voorzien. Deze is wat beter gelijmd en is niet zo makkelijk uit elkaar te halen.
Nu eerst de rode zover mogelijk uiteen gehaald en de delen die stiekum toch wat beter gelijmd zijn maar in de vriezer gelegd.
De zwarte komt hierna aan de beurt maar eerst een partij zakjes voor alle onderdelen zien te scoren, ik ben er inmiddels doorheen...
Antonio.