Hallo allemaal!
Iedereen heeft Erik (
Erikztm) zijn geslaagde model van de oude Transavia 707 kunnen zien. Als commentaar op een van zijn postings heb ik ook wat van mijn 707 project in wording geshowd. Naar goed medemenselijk gebruik open ik hier een nieuw topic voor, want mijn project is niet dat van Erik en omgekeerd! Hij heeft mij geinspireerd ook eens een kist met kleppen uit te maken. Ik ben er dus aan begonnen kort nadat hij aan de slag was gegaan, maar mijn verhaal gaat wat langzamer... Geeft niks.
Vooraf: als je weinig ervaring hebt met bouwen, zou ik zoiets niet doen. De structuur van de kleppensecties is bij de 707 al ingewikkeld genoeg, maar het maken van het model met enige verwijzing naar de werkelijkheid erin, is ook een kunst op zich.
Voor mij is het, zelfs als gevorderde bouwer, ook weer een extra goede oefening heel goed te kijken naar een vliegtuig, voordat het mes erin gaat en de lijm erop wordt gesmeerd... Wat zit waar en hoe?
Als basis van dit model is in schaal 1/144 maar een bruikbare kit te vinden: de oude 707 van Revell. Die is er sinds de jaren zestig (!) in verschillende gedaantes geweest: militair KC-135 tankvliegtuig, E-3A AWACS en civiel in Lufthansa kleuren.
Erik heeft zijn model als Transavia gebouwd. De mijne moet ook Transavia worden, maar in een ouder schema (1970-1977). Foto's op o.a. airliners.net confronteren je met allerlei gedaantes van hetzelfde schema. Kennelijk werd er tijdens onderhoudsbeurten nogal eens iets overgeschilderd of later weer aangepast...
Eerste zorg is om de (vleugel)vorm goed te krijgen. Boeing heeft vanaf de "oer-707" verschillende aanpassingen gemaakt die de prestaties van het model steeds verder verbeterden. De oude Revell kit mist veel van deze aanpassingen en die moet je maken in de ruwbouw. Tegelijkertijd moet je rekening houden met de kleppen die straks uitgezet gaan staan, dus gaan we aan de studie voor de plaatsen waarin moet worden gezaagd, geschuurd en gevijld.
Het model heeft op mijn foto's die ik eerder heb laten zien nogal wat fouten. Al doende leert men en ik zet mijn verdere ervaringen even op een rij, ook om te laten zien dat je vanuit een hopeloze situatie de boel toch weer recht kunt breien!
De kist waarmee Transavia heeft gevlogen (type 123B) heeft t.o.v. de Revell kit (type 120) o.a. de volgende aanpassingen nodig:
- verbreden van de vleugelvoorrand tussen romp en binnenste motoren. Dit is gedaan d.m.v. een dunne plaat die over de vleugelneus "getrokken" wordt. Dit noemt men een vleugehandschoen. Op een fabrieksfoto van Boeing is dat duidelijk te zien (afgebeeld is een -720, maar die heeft hetzelfde vleugelprofiel als de 707-123B:
Foto: Boeing/United Airlines
Je ziet hier heel duidelijk de plekken waar de handschoen zit als zwarte vlakken.
Zoals Erik al beschreef: lijm dun (0,3mm) plasticard in de juiste vorm over de vleugel. Maak dan de sleuven pas voor de voorrand-kleppen erin. Ik had die sleuven eerst gedaan en dat is dus fout! Dat heb ik weer hersteld met repen card, putty en schuren. Plus een gezonde dosis geduld. Probeer deze aanpassing zoveel mogelijk in een keer goed te doen; als je moet vijlen en achuren op het deel waar het card over de vleugelneus loopt, scheurt ie gemakkelijk in! Ook dat gebeurde dus: weer restaureren. Je ziet nu een foto waar alles dik in de putty staat:
Nu de andere vleugel, maar gladgeschuurd:
De platen bovenop de vleugel moet je aan de randen wel plamuren, anders zie je ze er duimendik opliggen. Je mag wel zien dat het een aparte sectie is, maar die moet wel overvloeien op de rest van het vleugeloppervlak:
Zo begint het er al aardig uit te zien! Ook de naden tussen romp en vleugel hebben plamuur nodig, want deze kit blinkt niet uit door goede pasvorm.
Overigens heeft Erik eerst de vleugels aan zijn model gelijmd en daarna de handschoen en de kleppen gemaakt. Ik heb de gaten voor de kleppen eerst gemaakt, daarna de vleugels aan de romp gelijmd, laten drogen en vervolgens de handschoen gemaakt. Kan allebei. Maar: doe je de handschoen erop voordat de vleugels aan de romp gaan, dan trakteer je jezelf op veel narigheid achteraf!
Nu moet ik de rechtervleugel nog verder afmaken en dan zet ik de romp in de grijze grondverf (uit de spuitbus) vooral ook om te kijken of alles een beetje strak is.
Ik vind mijn bericht nu lang genoeg, tot de volgende keer!
Groet,
Frank