Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Boeing 707-123B
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2007 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Hallo allemaal!

Iedereen heeft Erik (Erikztm) zijn geslaagde model van de oude Transavia 707 kunnen zien. Als commentaar op een van zijn postings heb ik ook wat van mijn 707 project in wording geshowd. Naar goed medemenselijk gebruik open ik hier een nieuw topic voor, want mijn project is niet dat van Erik en omgekeerd! Hij heeft mij geinspireerd ook eens een kist met kleppen uit te maken. Ik ben er dus aan begonnen kort nadat hij aan de slag was gegaan, maar mijn verhaal gaat wat langzamer... Geeft niks.

Vooraf: als je weinig ervaring hebt met bouwen, zou ik zoiets niet doen. De structuur van de kleppensecties is bij de 707 al ingewikkeld genoeg, maar het maken van het model met enige verwijzing naar de werkelijkheid erin, is ook een kunst op zich.

Voor mij is het, zelfs als gevorderde bouwer, ook weer een extra goede oefening heel goed te kijken naar een vliegtuig, voordat het mes erin gaat en de lijm erop wordt gesmeerd... Wat zit waar en hoe?

Als basis van dit model is in schaal 1/144 maar een bruikbare kit te vinden: de oude 707 van Revell. Die is er sinds de jaren zestig (!) in verschillende gedaantes geweest: militair KC-135 tankvliegtuig, E-3A AWACS en civiel in Lufthansa kleuren.

Erik heeft zijn model als Transavia gebouwd. De mijne moet ook Transavia worden, maar in een ouder schema (1970-1977). Foto's op o.a. airliners.net confronteren je met allerlei gedaantes van hetzelfde schema. Kennelijk werd er tijdens onderhoudsbeurten nogal eens iets overgeschilderd of later weer aangepast...

Eerste zorg is om de (vleugel)vorm goed te krijgen. Boeing heeft vanaf de "oer-707" verschillende aanpassingen gemaakt die de prestaties van het model steeds verder verbeterden. De oude Revell kit mist veel van deze aanpassingen en die moet je maken in de ruwbouw. Tegelijkertijd moet je rekening houden met de kleppen die straks uitgezet gaan staan, dus gaan we aan de studie voor de plaatsen waarin moet worden gezaagd, geschuurd en gevijld.

Het model heeft op mijn foto's die ik eerder heb laten zien nogal wat fouten. Al doende leert men en ik zet mijn verdere ervaringen even op een rij, ook om te laten zien dat je vanuit een hopeloze situatie de boel toch weer recht kunt breien! :wink:

De kist waarmee Transavia heeft gevlogen (type 123B) heeft t.o.v. de Revell kit (type 120) o.a. de volgende aanpassingen nodig:

- verbreden van de vleugelvoorrand tussen romp en binnenste motoren. Dit is gedaan d.m.v. een dunne plaat die over de vleugelneus "getrokken" wordt. Dit noemt men een vleugehandschoen. Op een fabrieksfoto van Boeing is dat duidelijk te zien (afgebeeld is een -720, maar die heeft hetzelfde vleugelprofiel als de 707-123B:

Afbeelding Foto: Boeing/United Airlines

Je ziet hier heel duidelijk de plekken waar de handschoen zit als zwarte vlakken.

Zoals Erik al beschreef: lijm dun (0,3mm) plasticard in de juiste vorm over de vleugel. Maak dan de sleuven pas voor de voorrand-kleppen erin. Ik had die sleuven eerst gedaan en dat is dus fout! Dat heb ik weer hersteld met repen card, putty en schuren. Plus een gezonde dosis geduld. Probeer deze aanpassing zoveel mogelijk in een keer goed te doen; als je moet vijlen en achuren op het deel waar het card over de vleugelneus loopt, scheurt ie gemakkelijk in! Ook dat gebeurde dus: weer restaureren. Je ziet nu een foto waar alles dik in de putty staat:

Afbeelding

Nu de andere vleugel, maar gladgeschuurd:

Afbeelding

De platen bovenop de vleugel moet je aan de randen wel plamuren, anders zie je ze er duimendik opliggen. Je mag wel zien dat het een aparte sectie is, maar die moet wel overvloeien op de rest van het vleugeloppervlak:

Afbeelding

Afbeelding

Zo begint het er al aardig uit te zien! Ook de naden tussen romp en vleugel hebben plamuur nodig, want deze kit blinkt niet uit door goede pasvorm.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens heeft Erik eerst de vleugels aan zijn model gelijmd en daarna de handschoen en de kleppen gemaakt. Ik heb de gaten voor de kleppen eerst gemaakt, daarna de vleugels aan de romp gelijmd, laten drogen en vervolgens de handschoen gemaakt. Kan allebei. Maar: doe je de handschoen erop voordat de vleugels aan de romp gaan, dan trakteer je jezelf op veel narigheid achteraf!

Nu moet ik de rechtervleugel nog verder afmaken en dan zet ik de romp in de grijze grondverf (uit de spuitbus) vooral ook om te kijken of alles een beetje strak is.

Ik vind mijn bericht nu lang genoeg, tot de volgende keer!

Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2007 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 02 jan, 2007 13:53 pm
Berichten: 180
Woonplaats: oost-vlaanderen
Mooi gedaan.Ga je hem nog verven of airbrushen?
Als je hem nog spuit of verft,dan zou ik airbrushen.
Modeltank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2007 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Dank je! Natuurlijk wordt-ie geverfd; inderdaad met de verfspuit. Zover is het nog niet! Ik laat bewust het kale plastic zien, zodat iedereen weet waar de benodigde aanpassingen zitten.

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 maart, 2007 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Citaat:
Voor mij is het, zelfs als gevorderde bouwer, ook weer een extra goede oefening


Tsss....twee modelletjes op MB en nu al een gevordere bouwer.... :wink:

Maar even serieus; goeie foto's; ik wou dat ik die zwart-witte eerder gezien had. Maar ik heb het ook zonder die plaat aardig benaderd. Goeie uitleg ook. Het is allemaal niet zo vreselijk ingewikkeld, maar je moet het een beetje voor je kunnen zien, en je hebt wat geduld nodig. Maar ook dat is modelbouw. Of misschien wel juist dat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2007 1:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Hallo allemaal!

Vanavond heb ik weer lekker zitten brouwen aan mijn 707. Even een kleine update:

Na mijn laatste bericht heb ik nog het een en ander geplamuurd en geschuurd. Verder is er nog een klein aantal aanpassingen nodig om het model de juiste looks te geven.

Zoals je al in voorgaande foto's hebt kunnen zien, heb ik het richtingsroer in een uitslag gezet. Het is bij deze bouwdoos al een los onderdeel, dus dat is niet zo moeilijk. Lijm wel een stukje plastic strip over de voorrand van het roervlak en schuur dit in een afgeronde vorm. Anders zie je scherpe randen en die hebben roervlakken niet. In ditzelfde stukje strip heb ik met een zaagje de uitsparingen voor de scharnieren gemaakt; dat staat wat leuker.

Het trimvlak aan de achterrand slaat tegengesteld aan het roer uit. Snij het rimvlak uit en lijm het terug in de juiste stand.

De bovenkant van het kielvlak is bij de 707-120 wat opgedikt. Dit heb ik gedaan door aan beide kanten van het vlak een stukje van 1mm dik plaat te lijmen en het vervolgens in vorm te vijlen en schuren. Hierbij heb ik meteen de naar voren stekende VHF-antenne gemonteerd. Dit is bij mij gewoon een messing speld. Niet helemaal conform de werkelijkheid, maar hij breekt tenminste niet meer af!

Aan de onderkant van de romp, precies in lijn met het kielvlak hoort bij deze 707 een zogenaamde "ventral fin". Dit is een extra verticaal staartvlak, ter verbetering van de langsstabiliteit. Deze zoek je tevergeefs in de Revell doos en moet je dus zelf maken. Een reep van 1mm dik card heb ik in vorm geboetseerd en vervolgens onder de romp gelijmd.

Voor dit alles heb ik diverse foto's uit boeken en van internet bekeken. Het is allemaal niet zo moeilijk!

Daarna alles nog even fijngeschuurd en ontvet. Nu kan het ding helemaal in de grijze grondlak. Dat doe ik bij ieder project. De volgende laklagen dekken en hechten beter en je ziet na droging of er ergens een plekje is dat nog putty of schuurwerk nodig heeft.

Dan ziet de kist er als volgt uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met in het achterhoofd dat we het allemal hier voor doen:

Afbeelding

Volgende keer de verfwerkzaamheden!

Tot later,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2007 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Die messing naald heeft een "trap" waar hij in de kielvlakfairing verdwijnt, maar hij lijkt toch mooi door te lopen op de foto's...pietsie plamuren nog? Ik zie dat jij de hoofdwieldeuren ook niet strak gemaakt hebt. Ik evenmin. Volgens mij was dat in het echie ook nooit 100% strak, en je moettoch de naden blijven zien. Vind ik naast het ontbreken van de eyebrows toch een van de mindere punten van de kit. Verder is-ie best aardig voor een doos uit het jaar kruik...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2007 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Hmmm... ja, dat overgangetje in de antenne is inderdaad niet zo fraai. Even gladvijlen. :oops: De wieldeuren heb ik op de vlakke stukken van een dun plaatje card voorzien, zodat ze wat beter op de romponderkant aansluiten. De gebogen stukken heb ik niet aangepakt. Lekker laten zitten; ik ben wel een pietje precies maar onderkant is onderkant: niemand die het later nog ziet! 8)

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 maart, 2007 1:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Inmiddels is de romp wit gespoten. Dit doe ik altijd met autolak uit de spuitbus (acrylaat). Dunne laagjes spuiten met enkele minuten "aanhardtijd" tussendoor. Na droging (24 uur) heb je een harde laklaag waar je weer met andere verfsoorten overheen kunt. En dit wit vergeelt niet!

Die spuitlak stinkt wel de halve buurt bij elkaar, maar gelukkig heb ik een spuitcabine en een verfmasker! Noodzaak! :lol:

Groet,

Frank


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2007 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
Mooi werk Frank!! :shock:

Dat kleppenwerk..."toevallig" wil ik mijn DC-10 met ongeveer 10 a 15 graden droppend flaps maken, in take-off stand dus. Ik heb al één en ander gedaan, maar ik ga zal jouw en Erik's ervaring nodig hebben om e.e.a tot een goed einde te brengen.

Dat spuitwerk ziet er ook goed strak uit. Hoeveel lagen doe je erop?

Groet,

Bernard

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 maart, 2007 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 30 apr, 2006 20:16 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Voorschoten
Met de witte autolak ben ik meestal in vijf a zes dunne lagen klaar. Spuit je het iets te dik, dan gaat het onmiddellijk lopen! Het spul droogt in 24 uur hard en strak uit. Vaak is de laklaag toch nog een klein beetje sinaasappel. Ik schuur het altijd waterproof met korrel 1000. Dan is het weer mat en soms zie je dan wat dunne plekken in de verf. Dan spuit ik meestal nog een laagje of twee er overheen. Heel licht polijsten met schuurpapier en daarna ga ik aan de gang met Tamiya Polishing Compound. Glimmen!! :D

Een luxeprobleem is dat na behandeling de lak juist veel te veel glimt. Zonder poetsen zie je vaak teveel onregelmatigheden, zeker omdat de airlinermodellen relatief klein zijn. Teveel glans geeft ook vaak de indruk van een "reisbureaumodel" en zo strak zijn de airliners in het echt (meestal) niet. Een tussenvorm heb ik nog niet gevonden. Overspuiten met zijdeglansvernis is een optie, maar geeft vaak weer hinderlijke vergeling van de witte verf achteraf. Lastige hobby toch... :wink:

Op dit moment van schrijven, hou ik even pauze tijdens het spuiten van de metalizer lagen op de romponderkant en vleugels. Ook dat is een hele klus om het natuurlijk te krijgen. Ik laat wel weer foto's zien als het naar m'n zin is!

Groeten,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement