Hallo!
Even voor de goede orde: het was niet mijn bedoeling met de foto's van mijn MD-11 een nieuw topic aan te maken. Dit heb ik per ongeluk aangeklikt. Reacties op deze kist kunnen wat mij betreft in het vervolg het beste op mijn eerste bericht "KLM MD-11".
Even wat punten betreffende de foto's:
Zoals Bernard al terecht opmerkte: de kist is inderdaad nog niet af: middelste onderstelpoot mist nog, er zijn nog geen wieldeuren, antennes, enz. Dit alles gaat ook als allerlaatste erop, want het zijn dingetjes die gemakkelijk afbreken als je eerst nog andere werkzaamheden moet verrichten. Zo moet er bijv. nog een aantal decals op. Wat logootjes, vrachtdeuren, enz. Ook moet er hier en daar nog een likje verf overheen. Zoals je ziet, heeft de neuswielpoot een blauwe mist van verf. Die moet ik dus nog netjes maken.
Deze kist laat ik pas zien in het eindstadium. Ik stel voor dat ik voor een toekomstige vacform een file in "Kitreviews" zet. Hierbij kan ik dan ook foto's van de bouwfases zetten. Laat maar weten of je dat wat vindt. Een goeie, vergelijkbare vac is de Lockheed L-1011 Tristar; ook van Welsh Kits. Deze zou ik voor een review kunnen doen.
Welsh-kits zijn inderdaad duur. Je moet er ook niet teveel van willen hebben!
Veel mensen hebben angst voor vacs, maar dat is echt nergens voor nodig. Wel moet je nog nauwkeuriger bouwen dan met de meeste spuitgietmodellen, maar voor wie daarmee redelijk wat ervaring heeft, is een vac geen onmogelijke opgave. Onthou dit!
De KLM decal is niet bij deze doos geleverd. Ik heb een versie met Varig decals gekocht (kit nr. LE21). Deze kit heeft namelijk de GE-motoren en die heb je nodig voor de KLM kist. Er is ook een Welsh MD-11 met P&W motoren en zelfs een waar ze allebei inzitten. Maar die was weer ruim vijf euro duurder, vandaar mijn keuze voor de Varig-uitgave. De oudere Welsh MD-11s hebben metalen delen (ook de mijne) voor o.a. motorinlaten, uitlaatkegels en winglets. Bij de latere uitgaven zijn die van resin. Metaal is moeilijker in vorm te schuren. Let daar dus op als je zo'n kit koopt. Bijv. de aansluiting van metalen delen op plastic moet bij het lijmen al okee zijn, anders heb je een bijna niet weg te werken naad.
De decals zijn van BrasilDecal (nr. BD144-779). Reken voor zo'n vel 20 tot 25 euro. Auw! Maar... je krijgt vaak wel versies voor drie of vier kisten. Met dit sheet kun je vier KLM widebodies maken: de MD-11. Boeing 767 en 777 plus de Airbus A330-200. Niet gek he?
Verder komt alles zo uit de doos; alleen antennes e.d. moet je zelf maken. Een aantal dingen heb ik aangepast:
Vacforms hebben nooit ramen in de romp. Er zijn enthousiastelingen die driehonderd cabineraampjes uitvijlen. Advies: niet doen! Wel heb ik de cockpitruiten "open" gemaakt. De MD-11 (en DC-10) hebben van die mooie, grote ruiten. Ik vond het zonde deze met "zwarte" decals te maken. Ik heb een cockpitinterieurtje gemaakt voordat de romphelften op elkaar gingen. Later met pijn en moeite een ruitje van een Revell DC-10 in het uitgevijlde raamgat pas weten krijgen. Het raamframe is overigens wel een decal.
De metalen uitlaatkegels uit de kit zijn voor de KLM-motorversie te klein. Ik heb van 8 mm dik beuken rondstaaf met een puntenslijper nieuwe, langere kegels gemaakt. Goed gladgeschuurd, geimpregneerd met secondenlijm; weer geschuurd en geschilderd. Voila!
Tot zover!
Gr. Frank