Ok nu volgt het eingelijk bouwverslag.
Ik weet het ....de DC10 is misschien een achterhaald bouwconcept, met al die moderne 777's en A340's die om je oren vliegen. Maar toch.....mijn vingers jeuken als ik die mooie doos bekijk....
Mijn project gaat hoofdzakelijk uit van de
Revell DC10-30, de KLM versie die Revell ergens midden of eind jaren 70 heeft uitgegeven.
Revell heeft ook andere versies uitgegeven, zowel voor de Amerikaanse, Europese en andere lokale markten (bijvoorbeeld Mexico en Brazilie).
Vaak betreft het gewoon dezelfde kit met een ander decalvelletje en dito doos. Er is dus feitelijk geen verschil tussen de KLM doos en de Lufthansa doos. Slimme commerciele zet van Revell.
Een waarschuwing is echter toch op zijn plaats: Ik heb via ingewijden vernomen dat de oorspronkelijke uitgaven die eerst op de Amerikaanse markt verschenen (later in Europa als het Laker Airways model) een zuivere DC10-10 is. Latere versies, met het oog op de internationale markt, hebben naar de DC10-30 aangepaste spanwijdte en het extra onderstel. Maar daarmee is ook alles gezegd, want Revell heeft niks gedaan aan de
wingroot fairing, en de motoruitlaten. Maar dat maakt modelbouwen ook spannend! Zelf verbeteringen aanbrengen.
Naast deze Revell doos heb ik ook een
Airfix DC10-30 met American Airlines en SAS decals. Het is een kwestie van smaak, maar zelf vind ik de Revell DC10 -ondanks zijn tekortkomingen - globaal genomen, mooier dan die van Airfix. De Airfix kit is te "glad" en mist de specifieke kenmerken behorend bij de DC10 (de staart bijvoorbeeld, of de rondingen bij de vleugelwortel). De Airfix kit heeft echter wel een aantal items dat, als je een -30 wilt bouwen, voor hem pleiten, nl. de naar achteren doorgetrokken
wingroot fairing en motorvorm en dito uitlaten. Ook de vorm van de neus is net iets beter dan die van Revell, maar toch moet ook hier moet iets aan gedaan worden (en bij de Revell kit moet dat zeer zeker!).
Dus je raadt het al: ik ga de Revell en de Airfix kit een beetje met elkaar
"bashen"....sorry voor die angelsaksiche uitdrukkingen..hoe zeg je dat in beschaafd hollands?
In elk geval wil ik aan de basisstructuur het volgende doen:
*De wingroot fairing van de Revell kit naar achteren doortrekken (klinkt krankzinnig, maar een mede SIG-Airliners lid heeft dit keurig netjes gedaan!).
* De neus/cockpitdak verhouding verbeteren (..eveneens op aanwijzing van eerder genoemd SIG-lid...raadpleeg foto's en je zult zien dat het bij de kit te rond afloopt).
Iets doen aan dat rechthoekige ophangblok van motor #2
* De Airfix motoren voor dit model gebruiken, die zijn in elk geval beter dan die uit de Revell doos.
Ik heb de raampjes uitgevijld en voorzien van een plastic strip. Ik weet het....veel modelbouwers hebben liever doorzichtige raampjes i.p.v een decalvelletje. Maar de ramen hebben de verkeerde vorm en zijn te groot. Doen meer denken aan de patrijspoorten van een stoomschip.
De strips ga ik bewerken met putty en daarna glad schuren. Dit heb ik reeds een keer geprobeerd bij een Boeing 747 en het werkte uitstekend.
Vanavond -hoop ik- volgen wat plaatjes van het bouwproces....ennnuh...sorry als ik wat lang van stof ben.....