Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2007 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
Ok nu volgt het eingelijk bouwverslag.

Ik weet het ....de DC10 is misschien een achterhaald bouwconcept, met al die moderne 777's en A340's die om je oren vliegen. Maar toch.....mijn vingers jeuken als ik die mooie doos bekijk....

Mijn project gaat hoofdzakelijk uit van de Revell DC10-30, de KLM versie die Revell ergens midden of eind jaren 70 heeft uitgegeven.
Revell heeft ook andere versies uitgegeven, zowel voor de Amerikaanse, Europese en andere lokale markten (bijvoorbeeld Mexico en Brazilie).
Vaak betreft het gewoon dezelfde kit met een ander decalvelletje en dito doos. Er is dus feitelijk geen verschil tussen de KLM doos en de Lufthansa doos. Slimme commerciele zet van Revell.
Een waarschuwing is echter toch op zijn plaats: Ik heb via ingewijden vernomen dat de oorspronkelijke uitgaven die eerst op de Amerikaanse markt verschenen (later in Europa als het Laker Airways model) een zuivere DC10-10 is. Latere versies, met het oog op de internationale markt, hebben naar de DC10-30 aangepaste spanwijdte en het extra onderstel. Maar daarmee is ook alles gezegd, want Revell heeft niks gedaan aan de wingroot fairing, en de motoruitlaten. Maar dat maakt modelbouwen ook spannend! Zelf verbeteringen aanbrengen.

Naast deze Revell doos heb ik ook een Airfix DC10-30 met American Airlines en SAS decals. Het is een kwestie van smaak, maar zelf vind ik de Revell DC10 -ondanks zijn tekortkomingen - globaal genomen, mooier dan die van Airfix. De Airfix kit is te "glad" en mist de specifieke kenmerken behorend bij de DC10 (de staart bijvoorbeeld, of de rondingen bij de vleugelwortel). De Airfix kit heeft echter wel een aantal items dat, als je een -30 wilt bouwen, voor hem pleiten, nl. de naar achteren doorgetrokken wingroot fairing en motorvorm en dito uitlaten. Ook de vorm van de neus is net iets beter dan die van Revell, maar toch moet ook hier moet iets aan gedaan worden (en bij de Revell kit moet dat zeer zeker!).

Dus je raadt het al: ik ga de Revell en de Airfix kit een beetje met elkaar "bashen"....sorry voor die angelsaksiche uitdrukkingen..hoe zeg je dat in beschaafd hollands? :?

In elk geval wil ik aan de basisstructuur het volgende doen:

*De wingroot fairing van de Revell kit naar achteren doortrekken (klinkt krankzinnig, maar een mede SIG-Airliners lid heeft dit keurig netjes gedaan!).
* De neus/cockpitdak verhouding verbeteren (..eveneens op aanwijzing van eerder genoemd SIG-lid...raadpleeg foto's en je zult zien dat het bij de kit te rond afloopt).
Iets doen aan dat rechthoekige ophangblok van motor #2
* De Airfix motoren voor dit model gebruiken, die zijn in elk geval beter dan die uit de Revell doos.

Ik heb de raampjes uitgevijld en voorzien van een plastic strip. Ik weet het....veel modelbouwers hebben liever doorzichtige raampjes i.p.v een decalvelletje. Maar de ramen hebben de verkeerde vorm en zijn te groot. Doen meer denken aan de patrijspoorten van een stoomschip.
De strips ga ik bewerken met putty en daarna glad schuren. Dit heb ik reeds een keer geprobeerd bij een Boeing 747 en het werkte uitstekend.

Vanavond -hoop ik- volgen wat plaatjes van het bouwproces....ennnuh...sorry als ik wat lang van stof ben.....

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Laatst bijgewerkt door antilleanmodeller op do 27 dec, 2007 10:25 am, in totaal 14 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2007 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 31 okt, 2006 0:27 am
Berichten: 70
Ben blij dat je deze klus op je hebt genomen antilleanmodeller, ik heb de Revell DC-10 ook in de collectie (met gele stickers helaas :?) dus ik ga hem ook nog maken. Met jouw gedetailleerde verslag heb ik in ieder geval een goed uitgangspunt. Ga zo door dus met uitgebreid schrijven en fotograferen :D

ik wacht vol spanning af !!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2007 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Succes!! De DC-10 vind ik zelf een prachtige liner. Jammer dat ze nu ook op Schiphol niet meer te zien zijn.. ach, we hebben de MD-11 nog.

Reinoutsvg schreef:
Ben blij dat je deze klus op je hebt genomen antilleanmodeller, ik heb de Revell DC-10 ook in de collectie (met gele stickers helaas :?) dus ik ga hem ook nog maken. Met jouw gedetailleerde verslag heb ik in ieder geval een goed uitgangspunt. Ga zo door dus met uitgebreid schrijven en fotograferen :D

ik wacht vol spanning af !!

Tip voor vergeelde decals: hang het vergeelde velletje een paar dagen tot weken voor het raam, in de zon. Werkt echt! 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 jan, 2007 18:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 19:45 pm
Berichten: 20
Woonplaats: Deventer
Veel succes, dit project ga ik zeker volgen, maar waarom een deel 2? Waarom ging je niet in deel 1 verder?

_________________
Mijn modelbouwsite! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 30 jan, 2007 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
B747 schreef:
Veel succes, dit project ga ik zeker volgen, maar waarom een deel 2? Waarom ging je niet in deel 1 verder?


..hmmmm..ik dacht dat het artikel anders te lang zou worden voor een sessie en dat het vervolg meer het feitelijk bouwverslag zou bevatten.
Vandaar....
:wink:

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2007 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
Ok..hier dan mijn vervolg van het bouwverslag.

Zoals eerder gesteld heeft Revell voor verschillende markten DC10's (en ook andere airliners) uitgebracht. Bijgaand zie je de een doos uit de originele DC10-10 mal voor de Amerikaanse markt in het Western Airlines uitvoering Afbeelding (wat is ie mooi he?).
Dezelfde doos is in Europa verschenen met Laker Airways decals (zie http://www.airliners.net/open.file/1105817/M/ voor 1:1 foto). Voorts verscheen ook voor de Latijnsamerikaanse markt (m.u.v Brazilie) de Revell/Lodela kit in AeroMexico uitvoering, maar het is mij niet bekend welke versie van de DC10 dit is.
Afbeelding
Op de Europese markt verscheen (afgezien van de Laker Airways uitvoering) DC10-30's in KLM, Lufthansa, Thai Airways, British Airways, Martinair en Condor uitvoering. Afbeelding Ik zal ongetwijfeld een aantal vergeten zijn, want Revell bleef maar kits met nieuwe decals (en dito doos) uitbrengen zodat ik de telling totaal kwijt ben.
En als klapper op de vuurpijl heeft Revell ook nog de KC-10 Extender (Refuel Tanker met kleine F-15 Eagle) uitgebracht en naar ik heb begrepen de enige DC10-30 van Revell met de correcte, naar achter doorgetrokken wingroot fairing. Dus guys! Doe hem NOOIT weg als je het wilt ombouwen naar een civiele DC10 want de kit is zeer schaars!
Verder rouleert momenteel ook de Airfix DC10-30 kit met SAS/American Airlines decals (ik heb er ooit een gehad met KLM decals, maar deze is nergens meer te verkrijgen).

Ok..the show must go on...

Op de foto's kun je zien dat ik de raampjes heb uitgezaagd, gevijld en van plastic strip heb voorzien. De achterzijde heb ik verstevigd met dikke sprue en bisonkit modelbouwlijm. Hiermee hoop ik te voorkomen dat tijdens het puttyen en schuren de plastic strips eruit vliegen (moet er niet aandenken dat dit gebeurd op 10km. hoogte..slik...).
Afbeelding
Op de volgende foto zie je het putty proces.
Afbeelding
Vanavond of anders morgen zal ik een foto uploaden als ie glad geschuurd is.

"Gladde" Airfix DC-10 ter vergelijking Afbeelding

Ik ga nu even een plan maken voor het doortrekken van de wingroot fairing en het corrigeren van de cockpit/neus verhouding.

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2007 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 31 okt, 2006 0:27 am
Berichten: 70
Ziet er goed uit antilleanmodeller, blijf ons updaten met foto's van de genomen stappen :). Vraagje, waarom heb je eigenlijk niet een plastic strip achter de raampjes geplakt en de raampjes daarna dichtgeplamuurd, is dat niet veel eenvoudiger (was de oplossing die ik in gedachten had voor mijn DC 10 namelijk).

Ga je hem eigenlijk ook in de KLM livery maken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2007 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Kun je ook eens een fotootje plaatsen van de Airfix cockpitsectie naast de Revell versie? Ik heb ze eigenlijk nog nooit naast elkaar gezien.

thx!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2007 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
ErikZTM schreef:
Kun je ook eens een fotootje plaatsen van de Airfix cockpitsectie naast de Revell versie? Ik heb ze eigenlijk nog nooit naast elkaar gezien.

thx!


Geen probleem..ik zal behalve de cockpit ook nog ander vergelijkend materiaal plaatsen.

Groet!

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 jan, 2007 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 jun, 2006 19:55 pm
Berichten: 187
Woonplaats: Alkmaar
[quote="Reinoutsvg"] Vraagje, waarom heb je eigenlijk niet een plastic strip achter de raampjes geplakt en de raampjes daarna dichtgeplamuurd, is dat niet veel eenvoudiger (was de oplossing die ik in gedachten had voor mijn DC 10 namelijk).

quote]

...ach..je moet blijven experimenteren. Het was een idee van andere modelbouwers. Jouw procede is feitelijk ook de mijne, maar ik wou dit nu eens uitproberen. Een voordeel zou zijn dat het achteraf minder putty zou schelen, minder arbeidsintensief is en je echt een goed glad oppervlak overhoudt. Maar jouw methode is ook een goede mogelijkheid.

Groet!

_________________
Airlinermodelling! My favorite headache!!

In de pijplijn: KLM DC10-30; Air Jamaica A320; El Al 747-400;Boeing 737-200 weet nog niet welk schema...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement