Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2024 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Na mijn vorige twee projecten ben ik toe aan even wat simpelers. Mijn oog viel daarom op de Boeing 717 van PAS. Jelle heeft deze 7 jaar geleden ook eens gebouwd: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=47167.

Ik heb de DC-9 en MD-82 al gebouwd, dus eigenlijk is er voor mij geen reden meer om de Boeing 717 te bouwen, maar ja er komt een moment dat ik alle Boeing vliegtuigen heb gebouwd en dan zou deze ontbreken. Dat kan natuurlijk niet.

Zoals gezegd is de kit van PAS. Op basis van de ervaringen van Jelle destijds heb ik deze aangeschaft.
photo 596354

photo 596357

De decals (alsmede de detaileringsset) komen van Authentic Airliners.
photo 596355

De livery wordt die van Spanair, simpelweg omdat dit een lekker makkelijk schema is om te maken. Mede daarom wordt het specifiek de EC-KRO omdat die als enige geen Coroguard op de vleugels had. Dit gaat hem dus worden:
photo 596359
Bron: Wikimedia Commons

Spanair werd opgericht in 1986 als een initiatief van de regionale overheid van Catalonië met als doel Barcelona als een belangrijk luchtvaartknooppunt te positioneren. Het bedrijf begon zijn activiteiten in 1988 met een vloot van McDonnell Douglas MD-80-vliegtuigen en concentreerde zich voornamelijk op binnenlandse en Europese routes. Gedurende de jaren '90 en begin 2000 breidde Spanair zijn netwerk uit en verwierf het een reputatie als een betrouwbare luchtvaartmaatschappij met een focus op klantenservice en operationele efficiëntie.

Ondanks zijn successen kampte Spanair met financiële uitdagingen. In 2008 werd de luchtvaartmaatschappij geconfronteerd met een ernstige crisis als gevolg van de wereldwijde economische neergang. Pogingen om investeerders aan te trekken om de financiële situatie te verbeteren, bleken niet succesvol. In 2011 kwam het tragische dieptepunt voor Spanair toen een MD-82-vliegtuig van de maatschappij neerstortte bij de luchthaven van Madrid-Barajas, waarbij 154 mensen omkwamen. Na deze tragedie werden de financiële problemen van Spanair nog verergerd en resulteerden uiteindelijk in het stopzetten van de activiteiten. In januari 2012 kondigde Spanair abrupt het faillissement aan en schortte alle vluchten op, wat leidde tot het beëindigen van de luchtvaartactiviteiten van de maatschappij.

Inmiddels ben ik ook al begonnen met de bouw. Het gewicht is vooraan aangebracht met lood en klein en de romp is gelijmd. Ook heb ik her en der het overtollige resin reeds verwijderd. De fit is niet super, maar niets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt.
photo 596356

photo 596358

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Laatst bijgewerkt door malair op di 16 apr, 2024 16:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2024 7:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Succes met deze zeldzame Boeing! Ik dacht eigenlijk dat alle 717's werden geleverd zonder eyebrow-raampjes maar dat is dus niet zo. Ga je de resin wielpootjes gebruiken of ga je net als ik voor metalen onderdelen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2024 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Nee, ik denk dat ik gewoon de resin pootjes ga gebruiken. Eigenlijk heb ik nog nooit gehad dat een landingsgestel doorzakte, zelfs bij de modellen van AA niet. En tja, mochten ze toch doorzakken dan kan ik altijd nog metalen pootjes aanschaffen :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2024 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Even knipperen met je ogen en je bent zo weer een maand verder. Maar....deze keer niet stil gezeten.

De romp is in de primer gezet na de eerste schuurronde en de resterende gleufjes zijn opgevuld. Daarnaast heb ik ook de exhausts alvast in de primer gezet, aangezien die het eerste gespoten gaan worden.
photo 598155

Dan de vleugels en verticale stabilo gelijmd en opgevuld. De fit vond ik echt prima. Van te voren ook de romp nog opgeschuurd.
photo 598157

Na het schuren het geheel weer in de primer. De stabilo's heb ik ook meegespoten.
photo 598156

Landingssetje gemaakt. Niet heel spannend (het is geen Authentic Airliners tenslotte :p)
photo 598158

Dan het eerste spuitwerk. Voor de kleur heb ik RAL7035 gebruikt. Na enig zoekwerk op het internet komt deze kleur nagenoeg overeen met Boeing Grey. Voor de exhaust heb ik mat gepakt en voor de stabilo's glanzend. Hiervoor de eerste keer de spuitbus van MG Paints gebruikt. Dit was een beetje een testje, maar ik k ben er zéér over te spreken. Het spuit uiteraard iets dikker, maar nog steeds dun genoeg dat je alle details blijft zien. Bijkomend voordeel is dat het erg goed dekkend en keihard is.
photo 598159

Dan is de beurt aan de vleugels. Eerst het cadeautje goed inpakken.
photo 598160

En dan spuiten maar.
photo 598162

En dan hier het resultaat inclusief gespoten leading edges. Ik heb het gespoten in de tuinkamer met de deuren open, waar het ook mooi kan drogen. Vrouwlief blij, want geen geuren en ik blij, want de juiste kleur, snel resultaat en geen schoonmaakwerk nodig.
photo 598161

Na het afplakken van de vleugels heb ik de romp met Tamiya wit gespoten. Het rood bij de wingtips met het handje aangebracht.
photo 598164

De motoren zijn nu ook aangebracht. Wederom een uitstekende fit.
photo 598165

Na hem op zijn wielen gezet te hebben heb ik een begin gemaakt met het decallen. Ook hier eigenlijk geen problemen. Ook wel eens fijn, een bouw waar er eigenlijk niets mis gaat. Komt niet vaak voor bij mij.
photo 598166

Stiekem heb ik het model inmiddels al afgemaakt, dus binnenkort volgen de eindfoto's al!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2024 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bij deze zoals beloofd!

photo 598182

photo 598186

photo 598183

photo 598184

photo 598185

photo 598179

photo 598180

photo 598178

photo 598181

photo 598177

Ik heb veel plezier beleefd aan deze. De kit is zeker een aanrader als deze nog te koop zou zijn.

Bedankt voor het kijken en graag tot de volgende keer.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2024 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Heel mooi weer geworden! Is deze kit niet meer leverbaar?
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 apr, 2024 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt VJ!

Vintage Jet schreef:
Is deze kit niet meer leverbaar?J
Niet via PAS zelf meer helaas. Buiten het feit dat hij niet meer gemaakt wordt en dus ook niet op de website staat is het ook niet echt meer mogelijk om bij hun iets te bestellen (PAS is tenslotte Russisch). Via eBay o.i.d. kan je er nog wel aankomen, maar goedkoop is het niet.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2024 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Prachtig strak resultaat. Mooi werk :brouw:

Ik ben zelf nog nooit aan een airliner begonnen. Qua onderdelen ziet het er altijd zo simpel uit. Maar jouw verslag laat wel zien dat schijn bedriegt. Het lijmwerk is misschien wat minder, maar daar kom wel een hoop ander werk voor terug, in ieder geval wel als je zo'n strak resultaat wil bereiken. Misschien moet ik eens over mijn schaduw stappen? Maar dan heb ik wel stoute schoenen nodig :wink:

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2024 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
JJ@MB schreef:
Misschien moet ik eens over mijn schaduw stappen? Maar dan heb ik wel stoute schoenen nodig :wink:


Soms moet je dat doen. Zo ben ik nu bezig met een Unimog S404 in 1:35.
a) Mijn favoriete schaal is 1:72
b) Normaliter prefereer ik helikopters

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2024 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
tsjopper bob schreef:
Soms moet je dat doen. Zo ben ik nu bezig met een Unimog S404 in 1:35.
a) Mijn favoriete schaal is 1:72
b) Normaliter prefereer ik helikopters


Dus dat betekent dat je de bouwdip onder controle hebt? 1:35 is dan gelijk wel een flinke stap, zowel qua detail als qua vitrineruimte! Alhoewel de footprint van een voertuig wel iets anders valt dan bij vliegend materieel.

Ik ga de andere kant op en start nu met een Revell EC-135 van ANWB-MAA, de PH-ELP. Moet wel wat verbouwen om de kit op P2+ niveau te brengen. Ik hoop dat ik daar alle punten van op een rijtje heb. Zo blijf je van de straat met dit weer.

Succes met de Unimog!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement