Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 dec, 2023 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
photo 592547

Frontier Airlines
... is een grote low-budget luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Staten. Waar ze in 1994 startten vanaf de luchthaven van Denver hebben ze vandaag de dag een uitgebreid netwerk met bestemmingen tot in de verste uithoeken van het Noord-Amerikaanse continent. De nieuwe luchtvaartmaatschappij nam in 1994 de naam over van een maatschappij die tussen 1950 en 1984 actief was.

Al vanaf het allereerste toestel - een Boeing 737-200 - versiert Frontier de staarten van haar vliegtuigen met foto's van dieren. Hoewel de livery inmiddels al meerdere malen is gewijzigd, zijn de foto's altijd gebleven. Gelukkig maar, ze zouden wel gek zijn om zo'n opvallend en populair marketing-statement te laten vallen!

Met het uitfaseren van de diverse 737-types waar Frontier mee vloog, hebben ze al enige tijd een vloot die uitsluitend uit Airbussen bestaat, om precies te zijn uit de A320-reeks. Een hele tijd geleden heb ik al eens een Airbus A319 gebouwd met een papegaaiduiker (Perry the Puffin) op de staart:
photo 17579

De allernieuwste livery van Frontier sprak me meteen aan toen een paar jaar geleden het eerste toestel ermee werd uitgedost. De groene pijl aan de zijkant van de romp is een verwijzing naar het historische Frontier Airlines wiens naam het nieuwe Frontier heeft geadopteerd:
photo 592565

Toen een paar maanden geleden een Frontier-toestel in deze livery een axolotl als boegbeeld kreeg wist ik direct dat ik deze MOEST bouwen!

Luis the Axolotl
...is een diertje dat van nature voorkomt in Mexico. Nu kan het leefgebied van de axolotl nog veel verder worden ingekaderd: alleen in het Xochimilco-meer ten zuiden van Mexico City is de axolotl te vinden. Nu is zelfs dat nog maar de vraag, want de axolotl staat in het wild op het punt van uitsterven.

Nu kan ik behoorlijk wat vertellen over deze fascinerende beestjes, aangezien ik er jarenlang eentje als huisdier heb gehad. Als je hier gekomen bent uit interesse voor Airbussen en niet voor salamanders, sla dit stuk dan gerust over!

Maak kennis met Popocatépetl, Popo voor vrienden:
photo 592548

In 2013 kregen we het blije nieuws: Sjors en Martin, de axolotls van een vriend, hadden eitjes gelegd. Toen ze waren uitgekomen, vroeg hij of ik er eentje wilde hebben, en ik zei ‘nee’. De volgende dag zei ik ‘misschien’, en de dag erna kwam ik bij hem langs met een jampotje.

In een tupperware-bakje heb ik het larfje, dat krap een centimeter mat, grootgebracht totdat hij in een aquarium kon. Na uit drie aquaria gegroeid te zijn, liet Popo in 2021 helaas om onduidelijke redenen het leven. Jammer, want naar verluidt kunnen axolotls tientallen jaren oud worden!

Axolotls zijn salamanders met een hele bijzondere eigenschap. Ze verliezen namelijk nooit hun jeugdige kenmerken. Net als kikkers beginnen salamanders hun leven als een pootloos visje. Salamanderlarven zijn van kikkervisjes te onderscheiden door de kleine sprieterige kieuwen aan weerskanten van hun kop. Vrijwel alle salamandersoorten verliezen deze kieuwen zodra ze pootjes krijgen, waarmee ze klaar zijn voor het leven op zowel land als in water. Axolotls krijgen wel pootjes, maar verliezen nooit hun kieuwen. Op het land sterven ze binnen enkele minuten. Voor de transformatie tot volwassen salamander of kikker hebben deze amfibieën jodium nodig, en laat dat nou net ontbreken in het vulkanische meer Xochimilco. Onder deze heel specifieke omstandigheden heeft de axolotl zich ontwikkeld. Doordat ze hun larvale stadium nooit verlaten en hun stamcellen altijd op een speciale manier actief blijven zijn ze in staat om op wonderbaarlijke wijze te genezen van verwondingen. Verloren ledematen en zelfs organen en delen van de hersenen kunnen ze laten teruggroeien. Doordat het meer van Xochimilco veelvuldig wordt gebruikt voor de landbouw (drijvende tuinen) en de kweek van tilapia ter consumptie worden er nog maar zeer zelden wilde axolotls aangetroffen.

Echter, door de bijzondere eigenschappen worden deze diertjes al zeker honderd jaar veelvuldig in laboratoria onderzocht. De wildkleur (bruinzwart) werd al snel weggefokt om kleurloze albino exemplaren te verkrijgen, en het zijn deze varianten die nu zo populair zijn als huisdier. De beige Luis the Axolotl waar Frontier mee pronkt is dus per definitie een exemplaar in gevangenschap!

Airbus A321neo
De Airbus A321neo is een telg uit de immens populaire en veelverkochte A320-reeks van Airbus. De eerste A320 vloog al in 1986, en dit basismodel werd aangevuld met de kortere A319 en langere A321. Een nóg kortere versie, de Airbus A318, mondde uit in een flop. Voor de Franse groepsbouw heb ik een A318 gebouwd door een A319 in te korten:
photo 570534

Om concurrerend te blijven biedt Airbus sinds 2014 de A320-serie aan met nieuwe motoren. Deze toestellen hebben het achtervoegsel neo gekregen, als acroniem voor 'new engine option'. De neo's zijn verkrijgbaar met motoren van het Amerikaanse Pratt & Whitney en het Europese CFM. Beide varianten lijken sterk op elkaar. De neo's zijn goed te onderscheiden van 'ouderwetse' A320's door de grote diameter van deze nieuwe motoren.

De kit en decals
...die ik gebruik zijn van Revell en 8A decs. Wie een A320neo of A321neo wil bouwen heeft voor beide varianten de keuze uit twee bouwdozen: die van Revell en die van Zvezda. Als iemand die van beide fabrikanten een kit in huis heeft kan ik zeggen dat ze er allebei prima uitzien. Wel ziet het plastic van de Zvezda-kit er strakker en beter gegoten uit, en biedt Zvezda de mogelijkheid om de flaps in uitgeschoven toestand te bouwen. Revell biedt daarentegen altijd hele mooie goede decals aan die voorzien zijn van alle kleine details. Beide kits bieden onderdelen voor de verschillende motoren en ook hebben ze allebei een simpel cockpitje.
photo 592542

Let op: op deze foto ontbreekt het gietraam voor de CFM-motoren. Deze heb ik voor een ander projectje bij een andere kit geschoven. Ook ontbreekt één van de koepelvormige WiFi-antennes op het gietraam tussen de romphelften in. Deze antenne heb ik namelijk op bovengenoemde A318 geplakt.
photo 592543

Rechts de decals uit de kit, links de decals die ik ga gebruiken.
photo 592541

De Frontier-decals zijn van het Mexicaanse 8A-decals. Helaas ben ik niet kapot van de kwaliteit. Veel aftermarket decals worden tegenwoordig gedrukt met laserprinters, en hoewel laserprints wat mij betreft echt wel een plek hebben in de wereld van decals wordt er nu omwille van snelle beschikbaarheid en lage productiekosten wel heel vaak naar gegrepen. En tsja, je hoeft niet eens heel goed te kijken om te zien dat ze gewoon niet zo mooi zijn...:
photo 592544
photo 592545

Ik moet nog maar even kijken hoe ik dit wil oplossen, maar ik overweeg om de staart zoveel mogelijk te gaan spuiten en de axolotl zelf opnieuw te laten drukken bij een betere drukker. Moet ik wel het juiste plaatje vinden, natuurlijk.

Tot slot ga ik het cockpitje nog vullen met mooie resin 3D-geprinte pilootjes van CRM models:
photo 592546


Ik weet nog niet hoe snel ik door de bouw van dit model heen kom. Vijf weken geleden heb ik een baby gekregen en die slokt uiteraard nogal wat tijd, melk en nachtrust op. Aan de andere kant heb ik ook een royaal partnerverlof en is er tussen de voedingsmomenten door best wel wat tijd voor onszelf. Ik verwacht vooral vast te lopen zodra het model klaar is voor de primer en verf, want ik heb geen goede plek meer om mijn draagbare spuitcabine neer te zetten. Ik zal dan moeten wachten op droog weer zodat ik op het balkon kan spuiten, en tsja, als ik nu zo naar buiten kijk... :lol:

In de eerste update heb ik voor jullie hopelijk een mooi beschilderd cockpitje met crew!

Groetjes Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op vr 22 dec, 2023 12:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2023 11:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Leuk project Jelle!

Ik heb zelf de kit liggen van Zvezda, maar ik wil die uiteraard in KLM kleuren gaan maken. Er zijn (logischerwijs) nog geen decals van, aangezien de eerste toestellen voor KLM volgens mij pas in Juli 2024 geleverd gaan worden. Ik zou mij hoogst verbazen als een aftermarket decal producent er tzt geen decals voor zal gaan maken.

Leuk zijn die extra's van CRM hè? Ik heb zelf al een setje wielen, fan blades en navigation lights voor diverse toestellen van hun in huis.

Succes met de bouw!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 dec, 2023 2:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Heel gaaf project! Ik zou hem ook wel willen bouwen, maar dan natuurlijk in de Transavia kleuren! De eerste is afgelopen week binnengekomen en voor de zomer moeten de eerste 6 toestellen er zijn... Maar ik struikel op mijn werk al zoveel over de Airbus, dat ik het nog even bij het vintage spul ga houden. Ik ga je ook met dit onderwerp met heel veel plezier volgen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement