Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2023 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Robinson R44 Raven II

photo 591095

De R44 van de Amerikaanse fabrikant Robinson is de meestverkochte civiele helikopter ter wereld en vloog voor het eerst in 1990. Deze helikopter met vier zitplaatsen is een vergrote variant van de tweezits R22. Door de eenvoudige constructie en betrouwbare zescilinder Lycoming boxermotor is deze helikopter wereldwijd populair voor allerlei verschillende doeleinden.
Onder helikopterpiloten zijn de meningen over de R44 op zijn zachtst gezegd verdeeld. Nogal wat mensen zijn in R44's aan hun einde gekomen. Hoewel de helikopter goed geschikt is voor het opleiden van helikopterpiloten, is het vlieggedrag nogal direct en temperamentvol. Een bepaalde verkeerde stuurbeweging kan de bladen van de hoofdrotor een dusdanig grote zwieper omlaag geven dat de staartboom er finaal wordt afgeslagen. Daar komt nog eens bij dat op het oog 'survivable' crashes vaak werden gevolgd door een vlammenzee die de inzittenden alsnog fataal werd. Inmiddels zijn de aluminium brandstoftanks van vrijwel alle Robinsons voorzien van een 'bladder', een soort scheurvrije zak die voorkomt dat de brandstoftanks lek slaan bij een ongeval.

Robinson probeerde het na deze crashes echter eerst op de makkelijke manier op te lossen: in een adviesbericht raadde de fabrikant aan om brandvertragende pakken en helmen te dragen in de helikopters. Dit advies stond haaks tegenover het gebruiksgemak waar deze helikopters juist zo populair door zijn geworden. Dit advies werd dus massaal in de wind geslagen.
Ook werpt Robinson tegen dat doordát haar helikopters zo populair zijn bij amateurvliegers, er veel vaker vliegersfouten worden gemaakt wat vanzelfsprekend deze hoge ongevalscijfers veroorzaakt.

OO-RWJ
In 2009 nam een vriendin van mijn moeder me mee naar Antwerpen om een helikoptervlucht te maken. Hierbij was het de bedoeling dat ik voorin plaatsnam naast de piloot om ook zelf te kunnen sturen. Cool!
Gelukkig wist ik destijds nog niets van bovenstaand verhaal. Na een rondje rondom de helikopter, waarbij we uitleg kregen over de werking van de verschillende stuurorganen, stegen we op voor een rondje boven de stad. Ook met een helikopter moet vaak getaxied worden, en dat gaat bij helikopters zonder wielen zwevend op een meter of twee boven de taxibaan. Niet het meest geschikte moment om een totaal onervaren achttienjarige voor het eerst de bediening over te geven, maar daar dacht piloot Peter anders over. Nog net op tijd gaf hij een ruk aan de collective om te voorkomen dat we tegen het beton sloegen. :D
Na een mooi vluchtje over de stad en de haven van Antwerpen, waarbij ik (alsnog) een paar stukken mocht vliegen, keerden we terug op de luchthaven. Helaas heb ik de foto's van deze dag nergens meer terug kunnen vinden... Ik heb zelfs mijn oude laptop opgegraven uit de berging, maar helaas. Gelukkig wist ik nog om welke registratie het ging.
In 2009 moeten deze stickers van Heligroup erop hebben gezeten. De bevestigingsmail van destijds laat dit logo ook zien, dus hier ben ik vanuit gegaan.
photo 591094

De kit
Ondanks de populariteit van deze helikopter is het aantal plastic bouwdozen met één vinger te tellen. In 1999 bracht het Tsjechische MiKu een resin versie uit en pas in 2020 volgde de eerste en enige plastic bouwdoos, door het eveneens Tsjechische Stransky in schaal 1:72. Deze is inmiddels met verschillende decalopties op de markt gebracht. De meeste daarvan echter door KP, óók al Tsjechisch, maar het plastic is steeds hetzelfde.
photo 591083

Wat zit er in de doos?
photo 591085

Twee gietramen: eentje voor de hele helikopter, en een kleine transparante voor de ramen. Het is allemaal erg klein. Het ziet er op het oog mooi uit:
photo 591084


Echter...:
- alle onderdeeltjes hebben vervelende gietrandjes;
- kwetsbare delen zoals antennes en de stang bij de staartrotor zitten vastgegoten aan de romp;
- de mallen zijn niet volledig vlak afgewerkt door de freesmachine, waardoor vooral op de romp nog licht de freeslijntjes zijn te herkennen;
- het glaswerk voor de zijramen vervormt nogal.

Daar staat tegenover dat er een mooi decalvel bij zit met veel opties, en dat de kit vrij compleet is uitgevoerd.

De bouw
Afgelopen zomer ben ik begonnen met dit model. Twee weken terug ben ik voor het eerst vader geworden van de meest schattige baby die ik ooit heb gezien (maar dat vinden vast alle vaders), het is een jongetje en hij heet Minne. Tijdens de laatste middagslaapjes van moeder en zoon heb ik zowaar de tijd gevonden om de laatste hand te leggen aan dit model en dit verslag te schrijven!

Ik begon natuurlijk met de cabine. Ik heb het simpel gehouden, maar er wel wat details aan toegevoegd zoals headsets en een brandblusser. Het is allemaal erg klein.
Achter de cabine is een deel van de Lycoming motor te zien. Deze blijft zichtbaar vanuit de onderkant van de helikopter, en dat zichtbare deel is voldoende gedetailleerd.
photo 591086
photo 591087

De passing van het glaswerk is goed, maar vergt wel veel aandacht om het er netjes in te lijmen. In het dak zit een klein raampje, dat is meegegoten met het grote bolle voorraam. Dit deel heb ik vlak geschuurd met de rest van de romp en daarna weer helder gepolijst.
photo 591088

Hier is te zien hoe klein het dakraampje wordt, en hoeveel ruimte er dus rondom is overgelaten om de kiertjes weg te werken. Goed uitgevoerd!
De luchtinlaten achterop de romp zijn uitgevoerd als massieve onderdeeltjes. Ik heb in plaats daarvan open roostertjes gemaakt van stukjes evergreen strip.
photo 591089

Omdat ik mijn hobbykamer met airbrush-plek heb moeten opgeven voor de babykamer van Minne, ben ik overgestapt op Revell Aqua. Ik gebruikte deze verf al langer om kleine details mee te schilderen, maar ik heb het nu voor het eerst gespoten. Het beviel me eigenlijk erg goed. Het ging er mooi op, en er komt vrijwel geen geur vanaf. Wel gebruik ik nog steeds een spuitkastje met goede afzuiging naar buiten toe, en ga ik niet airbrushen als er anderen in de kamer zijn.
photo 591090

De zwarte sierstreep aan de zijkant heb ik van het decalvel gehaald. De rest moest natuurlijk zelf worden gemaakt. Ik heb de decals laten laserprinten door Mika van Arctic Decals. Ik heb de registraties twee keer laten printen omdat ik niet wist hoe dik de letters uit zouden vallen. Ik heb uiteindelijk de meest dikke versie gebruikt.
photo 591092

Laserprints zijn een goedkope en snelle manier om zelfontworpen decals te gebruiken. Laserprints zijn alleen geschikt voor decals die op een lichte (liefst witte) ondergrond worden aangebracht en de kleurverzadiging is nooit echt goed. Voor grote gekleurde vlakken kunnen veel beter de duurdere methodes worden aangewend. Dan nog moet er wel echt een goede laserprinter worden gebruikt, en daarom besteed ik het printen altijd uit.
photo 591093

Ik heb veel kleine details aangebracht. Het schilderen van de streepjes op en rondom de staartrotor was een leuk maar inspannend klusje. Ik heb voor zover ik kan zien alle antennetjes aangebracht die het echte toestel ook heeft. Ook heb ik op de skids de verankerings-oogjes gemaakt waarmee de helikopter aan het platform kan worden vastgezet. De fragiele as van de hoofdrotor heb ik vervangen door een stukje veiligheidsspeld en dat met een drupje houtlijm vastgezet in de rotormast. De rotorbladen heb ik wat doorgebogen. Op deze manier heeft de rotor de juiste ruststand, maar door de flexibele houtlijm breekt er niet gelijk van alles af als het model een stootje krijgt.

Het enige vervelende is dat er wat stofjes aan de binnenkant van het bolle voorraam zijn gaan hangen. Heeft iemand een goede tip om die weg te krijgen, zonder iets te moeten slopen?

Eindfoto's!

We beginnen even met een 'banana for scale', zodat jullie snappen hoe klein het modelletje is.
photo 591099
photo 591096
photo 591097
photo 591098
photo 591100
photo 591101
photo 591102
photo 591103


Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

Groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 nov, 2023 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Jaaaa..... Om dezelfde reden wil ik dus de R22 bouwen, die heb ik gevlogen op Lelystad, ergens in 2002 of zo. Viel me erg tegen, elke correctie werd snoeihard afgestraft. Recht vliegen zat er bij mij dan ook niet in, stil 'hoveren' al helemaal niet. Maar wat wil je ook, normaliter duurt het zo'n 10 uur oefenen en ik heb maar een proefles van 1 uur gehad voor het vliegen en het hoveren.

Je ziet ze vaak vliegen (inmiddels de R66 ook), maar je ziet ze eigenlijk nooit gebouwd worden. Mooi geworden Jelle. Nodigt wel uit om hem ook te bouwen hoor.

Mag ik je nog feliciteren met Minne --> Een mooie Friese naam 8)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 nov, 2023 18:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 jan, 2022 0:10 am
Berichten: 58
Mooi geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 17:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Op de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je zoon! En wat een leuke naam. Moeder en kind maken het goed?

Ik ben niet zo van de heli's, maar deze is prachtig geworden Jelle! Al helemaal gezien het formaat. Bijna niet van echt te onderscheiden.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2023 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dank jullie wel!!
Inderdaad een Friese naam, maar we hebben beiden geen druppel Fries bloed, ondanks mijn eigen naam. Koning Redbad zou hem de deur hebben gewezen, denk ik :mrgreen:
photo 591238

Moeder en kind maken het redelijk, al komt Minne nog niet zoveel aan als we willen. Met extra voedingen om de twee uur worden de komende paar dagen nogal slopend. Ik ben blij dat ik lekker veel verlof heb; door de kerst- en voorjaarsvakantie erbij te trekken hoef ik pas eind februari weer te beginnen, Andrea zelfs pas eind mei.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 dec, 2023 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Hoi Jelle, Gefeliciteerd!!! Leuk om Minne hier zo op het forum te zien. Dank ook nog voor het leuke geboortekaartje. Ik zal je in PB terugsturen.
De Robinson is mooi geworden. Inderdaad een priegelklusje, maar afgaand op de foto's (en die zijn doorgaans onverbiddelijk) heb je de details keurig op orde. Leuk dat je er ook daadwerkelijk in hebt gevlogen. Net als René. Ik ben stiekem wel jaloers daarop, want ik heb nog nooit in een helikopter gezeten. Het lijkt mij een bijzondere ervaring.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement