Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 14:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Als kind woonde ik onder baan 05 van Eelde en het geluid van de lesvliegtuigen van de Rijksluchtvaartschool behoren tot mijn jeugd. Op 26 augustus 1984 vierde de RLS haar 30-jarige aanwezigheid op de locatie Eelde met een grote vliegshow. Luchtvaart liefhebber én Veronica diskjockey Leo van der Goot sprak het allemaal aan elkaar. https://www.facebook.com/GroningenAirpo ... UytTg&_rdr
Ik was één van de ruim 30.000 toeschouwers en daar heb ik de Hansa Jet, die in 1984 alleen nog werd ingezet voor kalibratievluchten, zien vliegen. Of beter gezegd: HOREN vliegen. Een indrukwekkende (lees: oorverdovende) ervaring die mede heeft bijgedragen aan mijn beroepskeuze. In elk geval aan de keuze van mijn nick hier op het forum ;-)
photo 587400

Citaat:
HFB-320 Hansa
De Hamburger Flugzeugbau (HFB) is na de oorlog ontstaan uit de Abteilung Flugzeugbau der Schiffswerft Blohm & Voss. Hoofdzakelijk werd onder licentie de Franse Nord Noratlas voor de Luftwaffe gebouwd. Daarna werd HBF partner in het consortium dat de C.160 Transall ontwikkelde en bouwde op de werf in Hamburg Finkenwerder. Ook werden onderdelen van de F-104 gebouwd.

HFB wilde zich ontwikkelen op de civiele markt en richtte zich op een 70-zits verkeersvliegtuig voor Lufthansa’s korte routes. Wegens gebrek aan financiële steun van de federale overheid werd het HFB 314-project in 1958 gestaakt. Een aardige zijstap: om toch financiële steun voor de ontwikkeling van een (kleinschalig) Duits verkeersvliegtuig te verkrijgen werd in 1961 een joint venture opgericht tussen Weserflug uit Bremen, Focke-Wulf en HFB onder de naam ERNO (Entwicklungsring Nord). Hun vierde ontwerpstudie, ‘Erno-61-4’ leidde uiteindelijk in 1968 tot Jelles VFW 614. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=54848

In het begin van de jet-age waren zakenjets geen verkleinde versies van airliners, maar eerder civiele varianten van straaljagers. Marcel Dassault baseerde begin jaren ‘60 het ontwerp van de de Mystère 20 zakenjet op de aerodynamica van de Mystère IV jachtbommenwerper. Beide toestellen vormen de basis voor respectievelijk de Dassault Falcon zakenjet als de Dassault Mirage straaljager reeks. North American Sabreliner, met driehoekige cabine ramen, had de vleugel en de staart van de F-86 Sabre, de belangrijkste jager van de Korea-oorlog.
Bill Lear en zijn team deden hetzelfde met het Zwitserse grondaanval toestel de FFA P-16, waarvan het landingsgestel, vleugels en tiptanks 1 op 1 werden overgenomen in het succesvolle ontwerp van de Lear 23. Een klein toestel, maar met de performance van een jachtvliegtuig: “it will out climb an F-86”, volgens Clay Lacy, één van de eerste LearJet piloten.

'Der vorgepfeilte Flügel'
In die spierballenrace richtte HFB zich in 1960 op de ontwikkeling van een klein zaken- en reisvliegtuig met ontwerpstudie volgnummer -320. Overigens nog steeds met Lufthansa als beoogde launch customer. Vandaar de keuze voor de naam: ‘Hansa’. In de hoop William Lear te slim af te zijn, streefden HFB ernaar om een jet te creëren die net zo snel was (met dezelfde General Electric motoren) maar met meer ruimte in de cabine. Hoofdontwerper Hans Wocke had in de oorlog gewerkt aan de experimentele Junkers Ju 287 en door de vleugels in een vergelijkbare 15° voorwaartse pijlstelling te plaatsen, kon extra ruime cabine worden gecreëerd terwijl hij net zo snel bleef door aerodynamische weerstand te minimaliseren.

De karakteristieke naar voren gerichte vleugels van de Hansa Jet waren revolutionair. Het concept werd getest in windtunnels van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in Amsterdam. Daarnaast waren de cockpit systemen modern en triple-redundant (drievoudige backup). Het brandstofmanagementsysteem was volledig geautomatiseerd. Het ontwerp was gedurfd, maar de nadelen wogen niet op tegen de (beperkte) voordelen. Die nadelen bestonden uit kritische overtrekeigenschappen, ongeschiktheid voor korte banen en verouderde motortechniek. 9 toestellen verongelukte; 20% van de vloot.

Een voordeel van naar voren gerichte vleugels is het vergroten van de manoeuvreerbaarheid. Die belofte maakte de Hansa waar: het vloog als een straaljager, net als de LearJet. Echter, door de complexe constructie van de vleugel was het toestel aanmerkelijk zwaarder dan voorzien, waardoor een hogere rotatiesnelheid bij de start nodig was. Het gevolg was een startaanloop (balanced field take-off) van maar liefst 5.900 voet/1800 meter, wat het aantal luchthavens dat de Hansa kon gebruiken flink beperkte. Het toestel had ook remproblemen, maar dit werd opgelost door betere remunits op de wielen en de toepassing van een remchute. Het is later als een fout gezien om geen straalomkeerders aan te brengen.


photo 587402
Foto: Doewe Pelleboer (gebruikt met toestemming)

Citaat:
Rijksluchtvaartschool
In 1959/1960 ontstond bij de RLS het idee dat afgestudeerde vliegers ervaring op straalvliegtuigen zouden moeten hebben. Tot dan toe werd in de eindopleiding gevlogen met de ‘Twin Beech’, een staartvliegtuig met twee radiaalmotoren. Dat sloot ooit prima aan op de startfunctie bij KLM, eerste officieer DC-3. Maar in 1960 begon het straaltijdperk voor KLM met de introductie van de DC-8. Daarom werd uitgekeken naar een geschikt vliegtuigtype ter vervanging. De keuze viel op de Morane-Saulnier ‘Paris’. De toestellen zouden in een voor de RLS zeer vervelende periode worden afgeleverd. Doordat de KLM slecht draaide, waarbij tijdens een sanering ook vliegers werden ontslagen, moest de RLS inkrimpen. De KLM had zelfs aangegeven dat er geen afgestudeerde RLS-leerlingen zouden worden aangenomen (deze konden uiteindelijk bij de Marine Luchtvaart Dienst, MLD, aan de slag). De eerste twee Paris toestellen konden in 1962 verwelkomd worden, maar om de crisis te overbruggen werd de aflevering van de overige vijf toestellen vertraagd tot in 1964. De kleine Paris had niet alle (zware) navigatie apparatuur van die tijd aan boord en daarom bleef een aantal Beechcraft D18’s in dienst, waarmee navigatievluchten over de Noordzee naar Noorwegen werden gemaakt. In 1969 werden ze vervangen door drie Hansa Jets als overgangstoestel naar de 'grote jets' met voor die tijd standaard een driekoppige bemanning.

De keuze moest gemaakt worden uit twee types die zo veel mogelijk op een lijntoestel leken: de Hansa Jet en de Lockheed Jetstar, viermotorige zakenjet. Van de laatste is zelfs een demo geweest op Schiphol en Eelde. Maar het is opvallend te noemen dat naast de 7 straaltrainers waar de RLS al over beschikte, toch drie toestellen van een ander type werd besteld. Met slechts drie toestellen van één type ben je niet verzekerd van altijd voldoende serviceable machines. De simulator technologie was al in opkomst en had een alternatief kunnen bieden (wat uiteindelijk ook de trainingsstandaard is geworden). Toch werd voor de Hansa Jet gekozen die vervolgens uiterst onderhouds-gevoelig bleek. De keuze was sowieso vreemd. Waarom een jet zonder reverse thrust, 10 jaar nadat de burgerluchtvaart al met jets met thrust reversers werkte? En dat op de (toen nog) korte baan van Eelde. Waarom een kist met een voorwaartse pijlstelling, dat negatieve gevolgen heeft bij het oefenen in crosswind landingen? Dat werkt net andersom dan bij een achterwaarts gerichte pijlvleugel, waar de kandidaat vliegers de rest van de carrière op zullen vliegen.

De RLS-vliegdienstleiding had geen burger jet ervaring en het corps van instructeurs waren allemaal ex-luchtmacht vliegers, dus het straaljager achtige karakter van de Hansa werd gewaardeerd. Politieke belangen deden de rest. Want de Rijksluchtvaartschool was een overheidsinstelling. Naast een vliegend leslokaal wilde Den Haag dat de vliegtuigen ook voor andere opdrachten van de overheid ingezet zouden worden. Zoals Kalibratievluchten (de bijhorende apparatuur paste niet in de Paris jet, wel in de Hansa waarover later meer). Maar ook het vervoeren van ministers en andere regeringsfunctionarissen op hun dienstreizen behoorde tot de taken. En die trage pruttelende koffiemolen van een Twin-Beech of de klein bemeten vierzitts Paris jet werden daartoe als ongeschikt bevonden. Een snel toestel in VIP-arrangement met een luxe en ruime cabine was natuurlijk zeer welkom…


photo 587401
Foto: Bert Visser (gebruikt met toestemming)

Bronnen (van deze citaten en die nog volgen):
- http://www.hansajet.org
- https://simpleflying.com/hfb-320-hansa-jet-story/
- Piloot en Vliegtuig editie 7-2021
- Avia-Vliegwereld maart en december nummers 1960
- Jan Tuttel van Radioprogramma ‘Vliegwerk’
- zomernummer 2003 ‘Kontakt’, kwartaalblad van de historische stichting ‘Ol Eel’ te Eelde
- Verslagen van Jaap “Tracker” de Moor op http://www.nederlandseluchtvaart.nl

Het model
photo 587403
Tot een paar jaar geleden was er, naast een hard to find vacuform kit, geen mooie Hansa Jet in 1/72. Sinds 2018 brengt Amodel deze kit op de markt. Ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat passen en zo. Ik ga de ECM variant van SOVA-M gebruiken (No. SVM-72014). Genoeg woorden; nu brouwen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 26 sep, 2023 20:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 sep, 2023 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Mooi onderwerp weer...... ben benieuwd.....succes.... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2023 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Zoals altijd weer een mooi project om te volgen. Niet teveel op de automatische piloot gaan werken, want dan plak je de vleugels waarschijnlijk alsnog in achterwaartse pijlstand tegen de romp :wink:

Leuk dat je mijn VFW-614 aanhaalt. Het viel me tijdens dat projectje al op dat het cockpitraam van de Hansajet erg lijkt op dat van de eerste ontwerpschetsen van de VFW. Uiteindelijk heeft de VFW een doodgewoon (vrij lelijk zelfs, als je het mij vraagt) cockpitraam gekregen.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 sep, 2023 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
TheFlyingDutchman schreef:
Het viel me tijdens dat projectje al op dat het cockpitraam van de Hansajet erg lijkt op dat van de eerste ontwerpschetsen van de VFW. Uiteindelijk heeft de VFW een doodgewoon (vrij lelijk zelfs, als je het mij vraagt) cockpitraam gekregen.

He Jelle, ja beide toestellen zijn verwant aan elkaar via de bijdrage van Hamburger Flugzeugbau. Het valt mij ook op dat bij de eerste studies het toestel ronde ramen had. En een T-staart, waar later vanaf werd gezien op aanraden van Fokker. En dat terwijl Fokker juist zelf een jet met T-staart ontwikkelde... misschien hebben ze zich ook bemoeid met de neussectie? Vanaf het aanvankelijke onderwerp van de Weser Flugzeugbau 614 (met HFB invloeden) tot aan zeker 1967 had de 614 ook een klapneus voor vracht. Blijkbaar is daar tussen 1967 en het 'go' moment vanuit de Duitse overheid afstand van gedaan. Het kan zijn dat de ontwerpers van HFB zich toen al volledig richtte op de Hansa, want die vloog in 1964, toen men nog eindeloos zat te steggelen over de specificaties van de 614.

Een pijnlijke overeenkomst tussen beide vliegtuigtypes is ook het lot dat hun testpiloten overkwam. Op 12 mei 1965 verongelukte het prototype van de Hansa tijdens een testvlucht. De oorzaak lag in aerodynamische karakteristieken van het T-staart ontwerp, waardoor het toestel in een ‘deep-stall’ en uiteindelijk in een flat-spin kon raken. De extra pitch-up gevoeligheid als gevolg van de naar voren gerichte vleugel droeg hier negatief aan bij. Chef testvlieger Loren Davis kwam hierbij om het leven. Zijn collega testvlieger Hans Bardill wist zich met een parachute te redden. Ironisch genoeg kwam Bardill 7 jaar later om tijdens de fatale testvlucht met het prototype van de VFW-614.

https://michaelgubisch.wordpress.com Een mooi artikel over de man. De moeite van het lezen zeker waard!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2023 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Bijna traditiegetrouw ben ik begonnen met het bouwen van een interieur. De kit voorziet zelf al in een hele aardige cockpit. Over het interieur van de PH-HFC is veel te vertellen. De eerste twee Hansa's, de HFA en HFB, werden direct als leskist gebruikt en hadden een corporate interieur. De HFC was echter vanaf het begin in gebruik als 'meetbak', naast dat er ook les mee werd gegeven. Voor het kalibratie en meetwerk stond rechts in de cabine een meetconsole in de lengterichting (in vliegrichting gezien). De operator zat dus haaks op de vliegrichting kijkend naar stuurboord. De stoel was draaibaar om het mogelijk te maken dat de operator in de normale positie kon zitten gedurende take-off en landing.

photo 587652
Foto: Bert Visser/GEASweb (gebruikt met toestemming).

Citaat:
PH-HFCalibration
In 1960 verkreeg de RLD de voormalige regerings Dakota PH-PBA (ja, die prachtige van Dutch Dakota) om navigatiesystemen mee te testen. In eerste instantie werd ook de Beech D-18 PH-UDU voor die taken gebruikt, maar met de aanschaf van de Hansa in april 1969 werd besloten dat één van de drie nieuwe jets specifiek ingezet zou worden voor kalibratievluchten voor de RLD. Het toestel was hiertoe uitgerust met meetapparatuur. Uit stukken in het Nationaal archief blijkt dat de HFC in 1971 werd gemodificeerd voor toepassing van DECCA-navigatie apparatuur. Tot de komst van GPS was dat een van de meest nauwkeurige plaatsbepalingssystemen.

Uit overheidsbronnen (Tweede Kamer der Staten-Generaal - Repository 1) blijkt dat de geplande aanschaf van een F-27 meetvliegtuig (ter vervanging van de Dakota) kon worden uitgesteld toen de Hansa jet in 1975 stopte met het lesprogramma en volledig vrijkwam voor kalibratievluchten. Uiteindelijk is de RLD F-27 er nooit gekomen en bleef de RLD deze vluchten uitvoeren met de Hansa (tot 1983) en daarna met de Cessna Citation tot een laatste symbolische kalibratievlucht vanaf Schiphol op 13 december 1996. De RLS werd geprivatiseerd tot KLS en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) nam deze taken over. Eerst met Metro PH-NLZ, later met de Cessna Citation PH-LAB, die tot vandaag de dag voor deze taken wordt ingezet.

Er zijn gespecialiseerde bedrijven voor het uitvoeren van inspectie en validatievluchten voor tal van systemen, zoals Flight Calibration Services Europe en de Duitse bedrijven Aerodata AG en SVEGE Flugdienstleistungen GmbH. De toekomst zou wel eens zonder kalibratie vliegtuigen uit kunnen zien. Steeds meer ILS-installaties worden uitgezet omdat ze duur in onderhoud zijn en de ‘performance-based navigation’ van moderne vliegtuigen minstens zo nauwkeurig is. Ook worden momenteel drones ontwikkeld die geschikt zijn voor ILS-kalibratie.


Mijn grote dank gaat uit naar Bert Visser, Gert van Lingen, Doewe Pelleboer en Peter Bakema voor hun hulp met achtergrond informatie over de RLS toestellen en bijhorend fotomateriaal. Zonder deze hulp was een reconstructie van een stukje geschiedenis niet mogelijk geweest. Zie ook: https://www.rls-kfaaircrafthistory.nl

photo 587650
De eerste stappen: vloertje en achterwandje er in.

photo 587647
Een soort van meetconsole. Ik ken de maten niet, maar afgaand op de ramen en de indeling zal het er ongeveer zo hebben uitgezien. Het voorste raam vliegrichting rechts heeft ook een noodluik gekregen.

photo 587651
Ik gebruik twee standaard stoeltjes. Die kloppen niet helemaal, maar dat lijkt me niet zo'n probleem. De romp gaat uiteindelijk dicht... Wat betreft de verdere indeling is het een beetje giswerk. Ik maak er wel iets aardigs van.

photo 587649
In ruwbouw was het klaar dit weekend.

photo 587648
Heel klein en daardoor lastig te fotograferen: de thrust levers.

photo 587644
Cockpitje opgebouwd.

photo 587645
Stoeltjes in de basiskleur.

photo 587646
En de eerste laagjes verf. Ook de correcte kleuren zijn onbekend, dus ik laat mijn fantasie gaan. Ik kan me iets voorstellen van jaren '70 beige en bruin. Grijs voor de apparatuur en de grijs blauwe stoelen heb ik ergens gezien op een kleurenfoto van een Hansa cockpit. Iemand een ideetje voor de kleur van het tapijt?

Tot de volgende!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2023 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
In deze update is de cockpit en cabine klaar. De kleuren zijn niet authentiek (geen bronnen) en hoeveel stoelen er daadwerkelijk instonden is giswerk. Zeker is de afbeelding van de originele cockpit, want die staat in diverse brochures en de zwartwit foto van de meetconsole.

photo 587882
Bron: eigen collectie. Waarschijnlijk is dit een originele RLS cockpit, herkenbaar aan de extra neuswielbesturing vanaf de instructeursstoel (helemaal onderaan, beneden de trim handel).

photo 587881
Bron: eigen collectie. Hier is de neuswielbesturing voor de linkerstoel zichtbaar uiterst links. Deze cockpit heeft een iets andere setup, wat aangeeft dat het volledig naar de wensen van de klant kon worden aangepast.

Bovenstaande foto's en de eerder genoemde zwart/wit foto heb ik gebruikt om diverse panelen na te maken. Het lukt me nog niet met zelf decals printen, dus doe ik dat voor nu als een soort van test op dubbelzijdig tape.
photo 587880
photo 587879
photo 587878
En dat geeft best een leuk effect, denk ik.

photo 587874
photo 587877
Daarna ben ik doorgegaan met de stoelen en de riempjes op dezelfde wijze zoals ik dat ook voor de Twin-Beech heb gedaan. Al met al niet te veel werk en ook dit oogt prima.

photo 587876
photo 587875
En dan alles bij elkaar. Cockpit en cabine zijn klaar zo. Heel leuk om te maken. Grotendeels niet meer zichtbaar straks (de deuren blijven echt dicht in dit model). Gelukkig hebben we de foto's nog ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 okt, 2023 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen hoor. De stoeltjes lijken wat grof maar ik denk dat dat IRL wel meevalt. Het instrumentarium ziet er top uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2023 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Wat een leuk onderwerp weer VJ! Om te smullen. Deze en je andere RLD vliegtuig verslag zijn om te smullen. Mooie vorderingen ook. Ik blijf ze met genoegen lezen!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 okt, 2023 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
fvdm schreef:
De stoeltjes lijken wat grof maar ik denk dat dat IRL wel meevalt.

Ja, ze zijn wat te grof. Het was een keuze tussen gemak (prefab stoeltjes van HaHen) of zelf wat maken. Of helemaal niets doen natuurlijk. Omdat het toch dicht gaat heb ik het zo gelaten. Inderdaad is het met het blote oog prima. De foto's zijn onverbiddelijk....

De afgelopen twee weken heb ik hier en daar wat kleine klusjes gedaan. Het spuiten van de Beech D-18 is ook begonnen en daar zal ik binnenkort weer wat foto's van laten zien.

Voor de romp dicht kan moet ik eerst bepalen hoeveel gewicht aan lood er in de neus moet om een staartzitter te voorkomen. Dus moesten vleugels en motoren in elkaar. Ik ben begonnen met de motoren en daar viel direct iets op:
photo 588863
photo 588860
Naast dat alle lijntjes zo dun zijn dat ik ze allemaal heb gescribed, zie je in de binnenkant van de motoren een L en een R aangebracht. Uit de beschrijving blijkt dat de kant met de drie rechthoekige vakjes naar boven geplaatst moeten worden.

photo 588862
De voorste compressor en achterste turbine schoepen zijn prima vormgegeven.

photo 588857
Er is zelfs aan enige PE gedacht! Meegeleverd met het model. De stokjes heb ik zelf aangebracht. Makkelijk met het spuiten en later bevestigen van de motoren, want er zijn geen pinnetjes aangebracht.

photo 588861
Daarna kon de Hansa (tijdelijk) in elkaar. Alle gewicht aan de achterkant is nu aangebracht en tot mijn grote verbazing is er .... nul lood nodig! De naar voren gerichte vleugels houden het model keurig in balans.

Daarna verder met tal van kleine details:
photo 588859
navigatie lichten. Rood en groen in de ondergrond aangebracht, transparant eroverheen....
photo 588858
...alles mooi op maat schuren en daarna polijsten.

photo 588855
Zelfde proces voor de landing lights. Bovenste zijn geschuurd zodat ze mooi passen en de onderste zijn (deels) gepolijst om ze weer transparant te krijgen.

photo 588856
En tot slot heb ik de motoren vast in de inspire chrome gezet. Altijd een leuk moment.

Tot de volgende update,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 okt, 2023 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dat ziet er allemaal weer prachtig uit. Erg gaaf om de vormen van het toestel zo op je werkbank te zien. Hoe heb je die lampjes precies gemaakt? Gewoon een stukje transparant plastic in de uitsparing gelijmd en dat vlakgeschuurd? Hoe zorg je ervoor dat dat plastic goed hecht als je de ondergrond een kleurtje hebt gegeven?

Wat betreft het neusgewicht: ik weet niet hoeveel marge je hebt, maar op foto's lijken de wielpoten in het echt een klein beetje naar voren te wijzen vanuit de wielbakken. Dat kan nog weleens onverwachte dingen doen met het zwaartepunt van een model. Of is het echt overduidelijk niet nodig om de neus te verzwaren?

Ik heb trouwens de tekstjes voor de Zilverreiger klaarstaan samen met wat andere decals voor eigen gebruik. Ik hoop het deze week naar Arctic of een andere drukker die tijd heeft te kunnen mailen. Of had je het al op een andere manier opgelost?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement