Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:49 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Na het afronden van de (voorlopig) laatste Gooney Bird kan ik het toch niet laten om aan een soort mini-Dakota te beginnen: de Twin Beech. Of te wel de Beechcraft model-18. Een klein passagiersvliegtuig uit 1937, geïnspireerd op Lockheed’s model-10.

Afbeelding
Bron: ingesloten afbeelding van avia-dejavu.net. copyright © Jack Wolbrink,

Ik ga hem bouwen als D18S variant, in de kleuren van de RLS: In mijn ogen een prachtige jaren ‘50 livery. Pas hij mooi in de vitrine naast de RLS Paris-Deux (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 54&t=49233).
De registratie wordt PH-UDU. Dat was net even een afwijkend toestel, omdat het naast haar taken als lesvliegtuig ook werd ingezet als ‘beproevingsvliegtuig’, naast de RLD meet-Dakota PH-PBA. Bij deze vluchten werden diverse radiobakens op de grond gekalibreerd of gecontroleerd op nauwkeurigheid. Ik heb leuke achtergrondinformatie opgedaan in het Nationaal archief en bij de research hulp gehad van RLS specialisten Pelleboer en van Lingen. Waarvoor nog hartelijk dank; ik zal achtergronden delen bij de brouw.

De kit
Naast de vintage Comet en Aurora kits uit de jaren ’60 (schaal 1/88 en 1/60) zijn er tegenwoordig drie (matige) kits beschikbaar: één in 1/48 van ICM (zelfde als de Revell en Mach2 kit), en twee in 1/72 van PM Model (zelfde als de Pioneer, Matchbox, Ecore Models) en de kit van Hobbycraft. De laatste producent heeft een verschil gemaakt tussen de voor- en naoorlogse modellen, door naast een C-45F (civiel C18S), ook een C-45H (civiel D18S) uit te brengen met verlengde motorgondels en verlengde vleugelwortelextensies. De Hobbycraft kit heeft mooie detaillering maar de afmetingen van vleugels en romp kloppen niet helemaal. Ook is de verlengde neus (die vanaf de C-45F werd toegepast, waarschijnlijk om ruimte te geven aan een ‘nostril’ fuel tank) niet toegepast. Qua afmetingen komt de PM kit het beste in de buurt. Het hangt tussen een ‘C’ en een ‘D’ in. Zo heeft deze wel de verlengde neus en vleugelwortelextensies, maar dan weer niet de langere motorgondels (geen enkel toestel werd in die configuratie geleverd). Op detailniveau schiet deze kit tekort met grove panel lines en weinig detaillering.

photo 582933
De basis voor deze brouw wordt de PM kit.

Het mes erin
Dan de uitdaging: bijna alle kits van de Twin-Beech gaan uit van de eerste modellen, tot aan het C model, daterend van voor of tijdens WOII. Alle Nederlandse toestellen (op de 24 Advanced Training Kansan's na) waren van het D model dat direct na afloop van WOII werd geïntroduceerd en dat op veel punten anders was. Ik kom later terug op het ‘to-do’ lijstje, want om van een C een D te maken is knip- en plakwerk nodig.

D18S
In oktober 1945 was de D-18S het eerste civiele vliegtuig dat een type certificaat ontving na afloop van WOII. Met alle militaire varianten erbij gerekend zijn er meer dan duizend van gebouwd met Craft Numbers (C/N) A-1 tot A-1035 (totale productie betrof meer dan 9.000 toestellen). Diverse eerdere toestellen zijn later naar D18S standaard omgebouwd.
Het was een op tal van vlakken een structureel verbeterde versie, geschikt voor 8 passagiers, die 20% zwaarder was en een startgewicht had van bijna 4 ton. Ik zal mij beperking tot de uiterlijke kenmerken die (mogelijk) aangepast moeten worden in het model:

- De vleugelvoorrand in de vooroorlogse modellen was recht. Het D model had driehoekige vleugelwortelextensies tussen de motoren en de romp om de low-speed stability te vergroten. Dit werd noodzakelijk doordat de horizontal stabilizer een andere instelhoek had gekregen om de balans te bewaren bij het hogere startgewicht.
- De motor nacelle liep aan de bovenkant van de vleugel verder door in vergelijk met de ‘korte’ nacelle van de vooroorlogse modellen. Dit kwam niet alleen de aerodynamica ten goede, maar het bood ook meer ruimte om de grotere 1100-12 banden in te trekken.
- Daarvoor werd ook het hoofdlandingsgestel aangepast. Van het vooroorlogse ‘Dog-house’ gear ontwerp naar het ‘wishbone gear’ ontwerp dat meer gewicht kon dragen.
- Het staartwiel kreeg een iets hogere ‘truss’ en ‘fork’ (waarmee het eveneens iets grote wiel werd vastgehouden) waardoor de ‘zit’ van het toestel op de grond er anders uitziet.


En dan nu het ‘to-do’ lijstje: Ik neem de PM kit als uitgangspunt, waarbij ik delen van de Hobbycraft C-45F ‘Expeditor’ en scratchdelen zal gebruiken om er een D18S van te maken.

1 Driehoekige vleugelwortelextensies => ik gebruik de vleugels van de PM kit
2 De vleugels van de Hobbycraft beter gedetailleerd maar te kort => ik ga de rolroeren en flaps van de Hobbycraft gebruiken.
3 Langere bovengondels => scratch met onderdelen van een Airfix C-47. Aan de onderkant van de vleugels is het geen probleem, want die zijn voor diverse versies identiek.
4 De motorcowling van de PM kit heeft een betere vorm en moet passend gemaakt worden. Ook de cowlflaps moeten nagemaakt worden.
5 De propeller naaf (hub) van de PM kit is meer gedetailleerd dan die van de Hobbycraft. Maar omdat de RLS kisten een hub-cap hadden, gebruik ik die laatste en maak ik een scratch cap. In alle gevallen moeten de bladen iets worden ingekort.
6 De cabinesectie zit een fractie te ver naar voren en moet 2mm naar achteren
7 Cockpit interieur van de Hobbycraft heeft veel meer detail en die ga ik gebruiken.
8 Er is wel een bodemplaat meegeleverd in de PM kit, maar cabine details moeten zelf worden aangebracht.
9 Eyebrow-windows boven de cockpit ontbreken in de PM romp => ik ga de volledig glazen cockpit van de Hobbycraft gebruiken.
10 Onderkant cabine ramen liggen 1 mm hoger dan de onderkant cockpitramen. Oplossen door glazen cockpit 1 mm hoger aan te brengen.
11 De neussectie is te breed. In het horizontale vlak klopt het wel, maar de punt zou een cirkel moeten vormen en bij het model is het ovaal. De Neus moet dus versmald worden.
12 De motoren van de Hobbycraft kit zijn (ruimschoots) het meest gedetailleerd.
13 De maat van de wielen van de Hobbycraft kit komen het meest overeen. Ze hebben aan beide kanten velgen met ‘teardrop’ cutouts voor koeling. Vanaf model D18S werden echter standaard Goodyear disk brakes toegepast (naar de buitenkant gericht), met aan de binnenkant velgen met cooling ribs, die minder scheurgevoelig waren.
14 De wielpoten moeten worden aangepast naar het ‘wishbone gear’ ontwerp (dat kon het zwaardere startgewicht van de D18S dragen. De beide kist hebben de vooroorlogse ‘dog house’ gear poten. => De basis worden de Hobbycraft poten, met scratch aanpassingen.
15 Staartwiel van het D model had een iets langere truss en fork dan de C en alle vooroorlogse modellen. Het wiel was een 14,5 inch (36,8 cm diameter) band in plaats van de vooroorlogse 12,5 inch (32 cm diameter).


Bronnen:
http://www.twinbeech.com/beech18differences.htm
https://kingairmagazine.com/article/1108/ “TED’S TWIN”
https://www.smithsonianmag.com/air-spac ... 126199107/

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op zo 31 dec, 2023 11:08 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jul, 2023 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Hierbij het vergelijk tussen beide modellen:

photo 582929
De vleugel van de Hobbycraft...

photo 582930
...versus de vleugel van de PM kit. Naast de betere maatvoering, heeft de PM kit ook de driehoekige voorrand tussen motor en romp. Ook is de kortere motorgondel goed zichtbaar zo.

photo 582928
Links de PM motor, rechts de Hobbycraft motor.

photo 582932
Boven de PM romp. De cabineramen en cockpitramen zouden aan de onderkant op één lijn moeten zitten. Het is een klein detail, maar als je het eenmaal ziet, valt het wel op. De cabine ramen zitten een fractie te ver naar voren.

photo 582931
Bij de Hobbycraft romp valt de korte neus op en dat de cabine ramen niet synchroon lopen met de schaaltekening. Deze heb ik gelijk maar aangepakt:

6 De cabinesectie zit een fractie te ver naar voren en moet 2mm naar achteren
10 Onderkant cabine ramen liggen 1 mm hoger dan de onderkant cockpitramen. Oplossen door glazen cockpit 1 mm hoger aan te brengen.


photo 582924
Eerst het mes erin. Dat is altijd een spannend moment.
photo 582927
Dan op de juiste afstand leggen en weer monteren.

photo 582926
De maatvoering van de ramen klopt nu. Ook heb ik de Hobbycraft cockpit op maat gesneden.

Een klein modelletje, maar een grote klus! tot de volgende update.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jul, 2023 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Zoals altijd weer een ontzetten leuk en interessant onderwerp! Gelukkig ga je de civiele variant maken, want van deze Beech werd natuurlijk ook veel militair gebruikt.

Maar je haalt je weer veel op de hals hoor met deze bouw :lol:. Veel succes! Het wordt vast weer een prachtstuk.

Wat ik me nog wel afvroeg, ik heb je al vaker blauwdrukken zien gebruiken om de nauwkeurigheid te bepalen van de kits. Maar hoe weet je zeker dat je de tekeningen op de juiste schaal hebt? Haal je deze ergens geprint vandaan, of print je deze zelf en dan met de liniaal ernaast kijken of het een beetje klopt of zo?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jul, 2023 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
malair schreef:
Maar hoe weet je zeker dat je de tekeningen op de juiste schaal hebt? Haal je deze ergens geprint vandaan, of print je deze zelf en dan met de liniaal ernaast kijken of het een beetje klopt of zo?


(werkelijke lengte/schaal)
---------------------- X 100 = schaal voor tweede print
gemeten lengte 100% print

Ik print ze eerst op 100%. De romplengte is 10,41 meter (1041 cm) en dat is in schaal 1/72 14,45 cm. Zo lang zou de romp op de tekening moeten zijn. Vervolgens deel je die waarde door de lengte die je afmeet op de eerste print. Dat levert een percentage op waarmee je de tweede print verkleint (of vergroot, afhankelijk van de uitkomst). Kortom: op de tweede print moet de romplengte overeenkomen met 14,45 cm.

Waar het vooral om gaat is de onderlinge verhouding. Dus als het hele model een fractie te groot of te klein is kan je de print daarop aanpassen. Dat zal je niet terugzien in het eindresultaat. Ramen die te hoog zitten of te ver naar achteren in verhouding tot de rest van het model zie je wel.

Inderdaad is het weer lekker veel werk :lol: Ik dacht: deze rolt zo uit de doos.... Misschien het model voor deel 2 van deze soort van duo-bouw.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2023 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Door met de volgende stap (ik werk ze niet perse cronologisch af, meer waar ik zin in heb).

11 De neussectie is te breed. In het horizontale vlak klopt het wel, maar de punt zou een cirkel moeten vormen en bij het model is het ovaal. De Neus moet dus versmald worden.


Als eerder heb ik de opening gemaakt waar de astrodome straks moet komen. Deze was nog over van de Airfix C-47. Omdat ik toch bezig was met de romp, heb ik gelijk de neus aangepakt. Het profiel van de neus klopt wel, maar van voren gezien is deze te breed.
photo 583110
photo 583107
Het is ovaal, waar het een cirkel zou moeten zijn.

photo 583109
Ik heb het opgelost door net zolang materiaal weg te snijden, tot net neusjes keurig paste in de mal met de opening 10.5.
De panel lines heb ik gebruikt om inkepingen in de maken, zodat het geheel naar elkaar toe getrokken kan worden en in de stand is het vervolgens verlijmt.

photo 583108
photo 583106
En zie daar: een puntig neusje ;-)

Hierna ga ik verder met cabine details. Vind ik altijd een leuk onderdeel (ook al zal er weer bar weinig van te zien zijn in het uiteindelijke model).

tot de volgende,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2023 21:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Mooi VJ, dat is echt een stuk beter zo! Goed bedacht zo ook.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2023 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
8 Er is wel een bodemplaat meegeleverd in de PM kit, maar cabine details moeten zelf worden aangebracht.


Over tot één van de leukste dingen (voor mij dan), waar je straks niet veel meer van ziet. Daarom maar flink wat foto's ;-) De cockpit en cabine!

Citaat:
Navigator
Over een periode 23 jaar, vanaf haar oprichting op 1 januari 1946 tot 1969 heeft de Rijksluchtvaartschool met in totaal 15 Beechcraft D18S toestellen gevlogen. Met de Beech werd niet alleen gelest in het vliegen met een meermotorig vliegtuig, maar er werden ook langere trips mee gevlogen, zoals buitenlandse navigatievluchten (veelal naar Engeland of Noorwegen). Daarvoor waren de toestellen op standaard gebracht vergelijkbaar met de militaire T-7 'Navigator', waarbij de cabine was voorzien van driftmeters, werktafels en diverse kompassen. Bovendien werd vooraan in de cabine een extra instrumentenpaneel geïnstalleerd dat essentiële vluchtinformatie weergaf, zoals luchtsnelheid en hoogte, zodat studenten er gebruik van konden maken bij het oplossen van navigatieproblemen. Letterlijk een vliegend klaslokaal dus. Astronavigatie werd 's nachts geoefend, door een kleine plexiglas koepel in het cabine dak: ‘sterretje schieten’ met de sextant.


Er zijn weinig referentiefoto's in kleur van deze toestellen. En van de PH-UDU al helemaal niet, dus ik weet niet of het toestel dat ook voor meetvluchten werd ingezet en afwijkend interieur had. De belangrijkst referentie zijn de drie overlevende toestellen. Want van de 15 RLS toestellen zijn er anno 2023 nog drie over. PH-UBY in particulier eigendom (in slechte staat) en twee staan in musea, weliswaar beide in militaire kleuren. PH-UDT staat in het depot van het Nationaal Militair Museum (Soesterberg) en de PH-UBX staat in het Arnhems Oorlogsmuseum (te Schaarsbergen).

photo 583534
bron: https://www.arnhemsoorlogsmuseum.com
Dit is een fantastische referentie van het interieur van de RLS toestellen. Het bezoeken van dit toestel en tevens het 'Arnhems Oorlogsmuseum 40-45' is zeer de moeite waard. Het Arnhems Oorlogsmuseum is een particulier museum gewijd aan de Tweede Wereldoorlog, met name in en rond Arnhem. De ex RLS Beech is opgeknapt en staat in de tuin in een militair uniform. Geweldig dat dit unieke toestel hier staat en dat ze in 2012 gered is van een waarschijnlijke sloop!

Over tot actie:
photo 583533
De PM kit heeft een soort half dashboard in twee delen zonder enig detail. Dat haal ik eruit en vervang het voor het mooi gedetailleerde instrumenten paneel van de Hobbycraft kit.

photo 583532
Het pas krijgen was nog een klusje. Hier staat ze op de vloer die wel met de PM kit meekomt.

photo 583531
Ook het tussenschot tussen cockpit en cabine is niet natuurgetrouw. De eerste toestellen hadden inderdaad een rechthoekige opening, maar de D18S had de taps toelopende opening.

photo 583530
Ook de stoeltjes waren niet mee geleverd. Dus met enig huisvlijt heb ik ze zelf gemaakt. Op de foto diverse stadia. Het is overigens vrij simpel gedaan en geeft een leuk effect.

photo 583529
Even passen en meten. Ook de cockpit stoeltjes komen uit de Hobbycraft kit.

photo 583527
En het tussenschot-annex klasbord. Hierop zaten de driftmeters, diverse kompassen, basis vlieginstrumenten en een werktafel voor de student. De overige studenten konden waarnemen in de overige stoelen.

photo 583528
Het kenmerkende stuurtje van de Beech werd niet in alle modellen toegepast. Zo had de Beech AT-11 Kansan (die met de bommenwerper neus) een ander type stuur. Misschien omdat deze kit op basis van dezelfde mallen is gemaakt, is nu net dat afwijkende stuurtje met beide modellen meegeleverd. het Vlinderstuur moesten dus nagemaakt worden.

photo 583526
Even als diverse details op de control stand van de cockpit.

photo 583525
Daarna het spuitwerk. Als basis heb ik chrome yellow gebruikt.

photo 583524
Daarna een laagje zinc chromate green, of interieur groen. Om de stoffen bekleding van de cockpit weer te geven heb ik een rastertje gebruikt (een oude spat deksel voor op de koekenpan).

photo 583522
De cockpit in kleur en met de details ge-drybrushed.

photo 583523
Tot slot: de cockpitvloer heb ik eerst alu gespoten en voor het aanbrengen van het groen met haarlak bespoten. Daarna wat chipping toegepast. Want, zowel als RLS lesvliegtuig voor toekomstige piloten, navigators of als 'beproefingsvliegtuig' voor de RLD: deze kisten werden intensief gebruikt!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 18 jul, 2023 15:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2023 6:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi kitbash-project! Goed om te weten wat er allemaal mankeert aan de PM-kit, die ligt hier ook nog in de kast. Dat de Hobbycraft-kit zoveel mooier is verbaast me dan weer wel, want mijn ervaring met hun kits is niet zo best.
De cabine en de cockpit zien er al heel gaaf uit. Misschien zou je de klokjes nog een druppel glanslak kunnen geven?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jul, 2023 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Gave herverbouwerij dit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jul, 2023 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Hele knappe werken aan deze... strak plan van aanpak en heel mooi uitgevoerd

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement