Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Embraer E195 'Aurigny'
BerichtGeplaatst: ma 29 mei, 2023 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
photo 581314

De verstandige forumlezers denken waarschijnlijk: 'alweer een nieuw project, Jelle?' en ik zou ze alleen maar gelijk willen geven. Echter... Ik ben in hoog tempo wat projecten af aan het maken die al jarenlang op de plank liggen. Deze Embraer lag bijvoorbeeld al zo'n vier jaar in de grijze primer in mijn vitrinekast, omdat hij niet meer terug in de doos paste en ik er om de een of andere reden geen zin meer in had.
Het komende halfjaar modelbouwtijd wil ik optimaal gaan benutten, want vanaf zo ongeveer november zal al mijn vrije tijd opgaan aan het verschonen van luiers en hazenslaapjes doen... :shock: Het kamertje waarin ik nu airbrush wordt de kinderkamer, we wonen helaas erg klein en nog een andere kamer hebben we niet. Echter, ik geef het allemaal met alle liefde van de wereld op hoor :brouw:

Het vliegtuig
Het Braziliaanse Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica) kondigde in 1997 een nieuwe serie regionale verkeersvliegtuigen aan: de E-Jet. Deze tweemotorige toestellen zijn vandaag de dag (2023) in de volgende drie categorieën te verdelen:

Embraer 170 en 175: de twee kleinste varianten. Op de romplengte na zijn deze toestellen identiek, al zijn nieuwere E175's uitgerust met nieuwe grotere winglets die de 170 nooit heeft.

Embraer 190 en 195: ook dit zijn twee bijna identieke modellen die alleen in romplengte verschillen. De vleugels en motoren zijn een slag groter dan die bij de E170/175.

Embraer 190-E2 en 195-E2: de gemoderniseerde varianten van de 190 en 195. De motoren zijn vernieuwd en een slagje groter, en ook de vleugel heeft een nieuw ontwerp. De kleinere 170 en 175 zijn ook aangekondigd als E2 variant, maar dit is vanwege gebrek aan belangstelling op de lange baan geschoven.

De luchtvaartmaatschappij
Aurigny Air Services is de luchtvaartmaatschappij van Guernsey in de Kanaaleilanden: een groep eilanden in het Kanaal die onder Brits bestuur vallen. Deze maatschappij is opgericht in 1968 en vloog in eerste instantie alleen van het eiland Alderney naar Guernsey. Aurigny is in het Frans en in enkele Normandische talen de benaming voor Alderney.
Deze ene Embraer 195 is hun enige straalverkeersvliegtuig. Verder vliegen ze met enkele turboprops, en tot voor kort ook met de Britten Norman Islander en de bizarre driemotorige broer daarvan: de Trislander.

Het model
Om dit toestel na te bouwen gebruik ik de E195 van Revell. Dit is een mooie kit, compleet met kleine cockpit en een mooi decalvel. Wel had mijn exemplaar (die met de Air Dolomiti decals) last van erg veel krimpdeuken op onhandige plekken. De E190 die Revell later uitbracht heeft hier een stuk minder last van.
De decals zijn van 26decals en zien er prachtig uit. Zelfs de papegaaiduiker voor op de staart is gezeefdrukt, ondanks de vele kleuren. Het decalvel is niet meer verkrijgbaar, gek genoeg, dus ik heb geluk dat ik deze destijds heb aangeschaft.
photo 581310

Toen ik het model had afgestoft heb ik eerst de vleugels lichtgrijs gespoten (DACO Airliner Wing Grey). Daarna is de romp wit gemaakt.
photo 581308
photo 581309


De grootste uitdaging bij dit model is natuurlijk de zachte overgang tussen het geel en het wit op de romp. Wij airliner-bouwers hebben zelden te maken met dit soort kunsten, dus dit was voor mij nogal nieuw!
Het maken van een mooie zachte overgang is met een goede double-action airbrush niet moeilijk, maar... deze overgang op de juiste plek in een rechte lijn rondom een romp is echt lastig.

In eerste instantie heb ik de scheidslijn wel afgeplakt, en tot aan daar gespoten. Daarna heb ik het randje tape weggehaald zodat er een rand zichtbaar is vanaf waar de zachte overgang moet beginnen. De verf is een mengsel van diverse kleuren geel. Op deze foto lijkt de kleur het meest op hoe het er in het echt uitziet. Op de foto's hierna komt het op de foto's wat flets over.
photo 581311

Na een paar keer geel en wit tegen elkaar in nevelen heb ik een resultaat waar ik redelijk tevreden mee ben. Een betere modelbouwer dan ik had het vast mooier gekund, maar ik ben hier prima tevreden mee. Zoals ik hierboven al schreef komt de kleur hier niet zo mooi over.
photo 581313
photo 581312

De volgende stap is het afplakken en spuiten van de metalen vleugelvoorranden, en ook de uitlaat van de APU achterop de staart en de uitlaten van de motoren. Ik heb nu al zin in het decalwerk!

Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
De verstandige forumlezers denken waarschijnlijk: 'alweer een nieuw project, Jelle?'
Haha, dat dacht ik inderdaad Jelle, maar...

TheFlyingDutchman schreef:
Het komende halfjaar modelbouwtijd wil ik optimaal gaan benutten, want vanaf zo ongeveer november zal al mijn vrije tijd opgaan aan het verschonen van luiers en hazenslaapjes doen... :shock:
....dit is natuurlijk een héél geldige reden :lol:. Van harte gefeliciteerd! Wat een leuk nieuws. Uit ervaring weet ik inmiddels dat kindjes krijgen het bouwtempo niet bevorderd, maar na een paar jaar komt dit weer goed hoor! Voor je het weet lopen ze naast je tijdens een bezoek aan de ESM :P. Wordt het een KLM of Viva Air kamer?

Maar leuk project. Ik heb zelf ooit eens de mogelijkheid gehad om met de E-195 van KLM in de cockpit mee te mogen vliegen. Daarom is dit één van mijn favoriete vliegtuigen (ook als passagier trouwens. Bijzonder comfortabel toestel).

Je spuitwerk is goed gelukt. Ik heb een Trislander kit van Aurigny, dus ik kijk het graag van je af.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Ik had al via een PB van me laten horen, maar nog maar een keer in de groep: heeeeel gaaf dat je papa wordt! Inderdaad wordt modelbouwen (net zoals bijna alles eigenlijk) een kwestie van planning. Dat is grappig genoeg wel een voordeel, want ik ben pas weer echt structureel gaan brouwen na de geboorte van de tweede. Daarvoor rommelde ik maar wat en sinds dien ontkom ik niet aan het maken van een plannetje. Die structuur heeft mij veel modelbouw plezier gebracht. En twee schatjes van kinderen die werkelijk NIETS hebben met papa's hobby... :lol:

Mooie kist die E-195. Mooie livery ook. En ik zal zeker niets zeggen van 'alweer een nieuw project?', want thuis hoor ik net iets te vaak "alweer een nieuw doos?" En dat tempo ligt beduidend hoger dan het brouwtempo :D

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jun, 2023 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Bedankt beiden! Inmiddels weten we dat het een jongetje wordt, wat de kans dat -ie enige interesse in de hobby heeft iets groter maakt, statistisch gezien. De kamer wordt echter Widerøe-groen i.p.v. blauw of roze :mrgreen:


Als het om airliners gaat vind ik het decallen altijd het leukste werk, zeker als het mooie decals zijn. Die van 26 gingen er prachtig op, zijn mooi dun en toch lekker stevig. Op de buik zit ook een Aurigny-logo, die laat ik in de eindfoto's zien. Ik vind het een erg mooie livery, met het blauw van de titels en de subtiele rode punt op de i vind ik een mooie combi. Als ik dan ook nog mijn lievelingsvogel op de staart mag plakken dan ben ik helemaal om.

Voor de ramen heb ik geen fotorealistische decals gebruikt, maar de zilveren omlijstingen van het Revell decalvel over de openingen heen geplakt. Daarmee vormt zich ook een mooi vliesje van doorzichtige decal over de openingen. Echter, doordat ook de Revell decals mooi dun zijn, zakten ze bij de eerste paar raampjes wel erg ver de opening in. Ik heb voordat ik de rest van de raampjes aanbracht twee lange stroken doorzichtig decalpapier aan weerszijden van de romp geplakt, over de rij met raampjes heen, zodat de frames van de ramen een stevige ondergrond hadden. Dit werkte erg goed!

photo 581974

Hoewel het model er al erg af uit ziet, moeten er nog een hoop kleine details worden aangebracht. Denk aan kleine decals, antennes, pitotbuizen etc. Ook wil ik de flaps op de vleugels een heel klein beetje accentueren. Ik zeg bewust niet verweren, want ik heb nog geen foto gevonden waarop dit toestel er smerig bij vliegt. Het is Aurigny's enige straalverkeersvliegtuig, dus het schoonmaakplan zal vrij overzichtelijk zijn.

Zodra het weer een paar graden koeler wordt in huis vind ik vast wel weer de energie voor de laatste loodjes. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jun, 2023 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ik neem aan dat het licht groene Widerøe-groen wordt, of juist het hele felle? :lol:

Voor wat je model betreft: hij wordt heel erg mooi Jelle! Een goede oplossing zo met de ramen.

TheFlyingDutchman schreef:
Ook wil ik de flaps op de vleugels een heel klein beetje accentueren. Ik zeg bewust niet verweren, want ik heb nog geen foto gevonden waarop dit toestel er smerig bij vliegt. Het is Aurigny's enige straalverkeersvliegtuig, dus het schoonmaakplan zal vrij overzichtelijk zijn.
Deze jongen wordt inderdaad niet erg vies. Wat ga je gebruiken om de flaps te accentueren? Een lichte wash van waterverf of zo?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 okt, 2023 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Mooi op tijd voordat de baby zich aandient is ook dit kleurrijke model eindelijk af! Ik vond het erg leuk om te bouwen, en de zachte overgang tussen wit en geel was een mooie uitdaging.

Net als de Friendship heb ik dit model op het balkon moeten voorzien van de laatste laag blanke lak. Gelukkig is het aantal stofjes etc. beperkt gebleven, maar het is niet ideaal. Hopelijk vind ik nog een betere manier om de komende paar weken te airbrushen, want al mijn andere projectjes lopen nu vast omdat ze klaar zijn voor de primer.

Het is niet mijn meest strakke model geworden. Ik wijt het aan niet ideale bouwomstandigheden en een vrij zacht verlichte woonkamer. Of misschien word ik wel gewoon oud. Desondanks zet ik deze papegaaiduiker zonder schaamte in m'n vitrinekast!

photo 587585
photo 587586
photo 587587
photo 587588
photo 587589

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 okt, 2023 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Heel erg mooi geworden! Subtiel verweerd en super gedetailleerd. Echt een lust voor het oog!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 okt, 2023 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Heel erg mooi geworden! Vooral de overgang geel naar wit is erg mooi, dat is heel moeilijk om mooi te krijgen. Je mag er zeker trots op zijn

TheFlyingDutchman schreef:
Het is niet mijn meest strakke model geworden. Ik wijt het aan niet ideale bouwomstandigheden en een vrij zacht verlichte woonkamer. Of misschien word ik wel gewoon oud.
Haha dat gevoel ken ik. Ik denk echter meer dat het zoiets is van "hij mag nu onderhand wel eens af zijn". Op een gegeven moment heb je er gewoon genoeg van. Dat is het bij mij vaak althans.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement