Nu de bovenvleugel er goed op zit kunnen de cabane V-stijlen tussen romp en bovenvleugel pas gemaakt en vastgelijmd worden. Dat gaat weer het makkelijkste met het model op zijn kop. Voorzichtig beetje bij beetje op lengte maken en dan de beide poten van de V schuin afschuren om het netter op de romp te laten passen. De ene kant:
En de andere:
En dan nog de twee voorste stijlen:
Toen het spul goed droog was kon ik beginnen met de spandraden. Eerst de vier tussen de cabane stijlen.
Vastgelijmd in de romp bovenkant en afgespannen op de bovenkant van de vleugel.
Nog niet vastgelijmd op de bovenvleugel, want de vier "landing wires" komen op bijna dezelfde plaats door de vleugel.
Nu kan er wel gelijmd worden. Druppeltjes dunne secondelijm aangebracht met een stukje metaaldraad op de ongeverfde kant van de vleugels. Na het "lijmkoppensnellen" heb ik de "lift wires" aangebracht en vastgelijmd.
Dan moeten er nog een paar stabilisatie stangetjes aangebracht worden.
Gemaakt van stukjes 0,25 mm metaaldraad. Dan nog de retour kabel van de rolroeren in de bovenvleugel.
Tenslotte nog de verspanning van de staartvlakken.
Dit zijn twee lange stukken vislijn, aan de onderkant van de romp gelijmd. Eventueel kan nu ook de stand van het horizontale staartvlak aangepast worden, als dat toevallig wat scheef zit. Natuurlijk bleek dat een paar draadjes niet goed gelijmd waren. Geen nood, reparatie is eenvoudig: gaatje uitboren en een nieuw stukje vislijn aanbrengen en vastlijmen. Volgende stap: afschilderen van de vleugels.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.