Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2023 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik had al eens de oude VAMI resin kit van de Koolhoven F.K.46,, aerobatic versie, die met de rolroeren in beide vleugels, gebouwd. Redelijk geslaagd, dacht ik.

photo 578532

Maar toen werd ik er op gewezen, dat die brandstof tank niet goed was.

photo 578534

Hij zat bovenop de vleugel en niet er onder. Bovendien kreeg ik commentaar van collega bouwers. De spanwijdte is te klein (klopt, 4 mm te kleine). De lengte is niet goed (klopt ook, 1 mm te kort). Dus toen de gelegenheid zich voordeed om nog een VAMI kit aan te schaffen, heb ik dat maar gedaan. En nader onderzoek gaf aan, dat er tenminste drie verschillende configuraties waren geweest (typisch Koolhoven), en acht verschillende schilderschema's. Een hele prestatie voor totaal 13 toestellen. Tegelijk besloten om dan ook maar een heruitgave (met de zegen van de Luchtvaart Hobbyshop) van de kit te gaan verzorgen.
Aan de slag dus. De bovenvleugel in drie stukken gezaagd.

photo 578530

Een nieuw vleugelmiddelstuk uit styreen gemaakt.

photo 578531

photo 578529

Het oude en nieuwe onderdeel:

photo 578526

De beide vleugelhelften voorzien van een stripje 2 mm dik styreen:

photo 578528

Ook bleek dat de aerobatic versies met drie verschillende richtingsroeren hadden gevlogen, de eerste met een roer waarvan de achterrand nog een beetje bol was, de laatste met een iets hoger en spitser
roer. Dus die getekend en een print geplakt op 1 mm styreen.

photo 578533

Na wat schuren om er het linnen patroon in te krijgen:

photo 578527

Inmiddels is de ondervleugel ook in drie stukken gedeeld en zijn de vleugelhelften langer gemaakt en ben ik druk bezig met vleugels schuren. Ook moeten vleugelribben opnieuw in gekrast worden, want die zijn op sommige plaatsen tamelijk onzichtbaar. En natuurlijk gaatjes/belletjes vullen ....

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De F.K.46 aerobatic varianten dan. Er is de eerste, oorspronkelijk gebruikt door de LVA.

photo 578609

Na een korte periode gebruikt te zijn werd dat de PH-ARU in eigendom van de fabriek.

photo 578608

Die ging als PK-SAT naar Nederlands Oost-Indië.

photo 578607

De tweede was de PH-APN, die vloog bij de NLS, evenals de PH-APO, de derde dus.

photo 578613

Wel was de uitvoering verschillend. De vierde was de PH-ATR. Die zou naar de NLS gaan, maar is niet afgeleverd.

photo 578611

Werd uiteindelijk door Koolhoven gebruikt als demo toestel in Zuid-Afrika. Tijdens WO 2 vloog hij bij de Zuid-Afrikaanse luchtmacht en eindigde als sleutel kist.
Tenslotte was er de 1003, althans dat was hij na september 1939.

photo 578612

Ik heb een decal sheet getekend voor alle versies, behalve de Zuid-Afrikaanse.

photo 578606

Dat gaat binnenkort geprint worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 17:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Rob, misschien handig om te weten voor jouw decals: ik vond een paar maanden geleden in een oud NLR document de officiele standaards van de KLu/LVA en MLD voor hun cijfers en letter, in 'hoekige' en 'afgeronde' vorm: https://robdebie.home.xs4all.nl/models/fonts.htm. Hier een voorbeeld:

Afbeelding

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dank, Rob. Komt bij mijn voorraad fonts. Je hebt ze toevallig niet in Corel Draw format? Ik heb het font RAF WW2 614 ATH gebruikt. Dat leek voldoende op de registraties op de foto's, vond ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 19:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Nee, ik heb geen vector-versie, alleen de scans. En die zijn ook nog een beetje vervormd, dus dat wordt even puzzelen.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 15:39 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Wat een gaaf project is dit weer. Zo wordt het nog eens tijd voor een speciale editie van de BrouwersDag... eigen gemaakte (korte oplage) kits :mrgreen:

Maar kanonnen, want een hoop luchtbellen in die resin cast. Als die kit op gewicht is verkocht, heb je vast een hoop korting gehad, het allemaal lucht.
Je zegt: met toestemming van LHS dat je hem gaat heruitgeven.
Dus je gaat deze kit opwaarderen en daar dan weer mallen van laten maken?

In elk geval... super interessant :brouw:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2023 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Je zegt: met toestemming van LHS dat je hem gaat heruitgeven.

Yep, maar het gaat wel even duren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Al een hele tijd niets meer gepost, dus nu maar weer even wel.
De ondervleugel is met behulp van Mr. Surfacer 500 ontdaan va de luchtbel pitjes en de grotere gaatjes zijn gestopt met Revell putty. De vleugel is op de goede spanwijdte gebracht en in vorm geschuurd en de ribben zijn opnieuw ingegraveerd.

photo 579801

De bovenvleugel helften hebben eenzelfde behandeling gehad en voorzien van 0,5 mm pennetjes om de passing met het middenstuk makkelijker te maken.

photo 579793

Bij mijn vorige kits is gebleken dat dat meestal best goed af te gieten is. Na het stempelen van de pennetjes op de twee verschillende vleugelmiddenstukken en het boren van de gaatjes droogpassen. Met de tank boven de vleugel:

photo 579800

En met de tank er onder:

photo 579798

Op z'n kop natuurlijk om hem vlak te krijgen. De romp is ook verlengd (1mm) en behandeld met Mr. Surfacer en Revell putty.

photo 579796

photo 579794

En het horizontale staartvlak is opgeknapt.

photo 579795

Nog te doen: Een tweede set langere cabane V-stijlen voor de "tank boven" versie en nieuwe voorste cabane stijlen, want die uit de kit zijn niet te gebruiken. En een oplossing verzinnen voor de stuurstangen onder de romp, want die konden niet meer onder de stoelen door toen die aangepast waren voor de parachute pakken. Wat daarvoor in de kit zit lijkt nergens op.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
Rob,

Mooi, dat je dit model een '' herkansing " geeft...:_)

De plaatsing van de benzinetank was mij niet opgevallen. Zo zie je maar weer, goede documentatie is alles.

Over de beturingskabels; kan je ik je misschien helpen met getrokken sprue of zo iets ? Trouwens, hoe zag het er eigenlijk uit aan de onderkant van de romp ? Heb je daar misschien nog een plaatje
van. De Fokker F.III had ook de roer- kabels aan de buitenkant.

En bij Koolhoven zag je wel meer vreemde dingen, ik weet nog steeds niet wat er bij de F.K.-40 onder aan de romp zat.. :?

Maar verder succes met de bouw, ik worstel intussen verder aan mijn Bristol.

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2023 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar even John tevreden stellen. Via Jan Grisnich heb ik twee foto's van het eerste toestel, de '76' ontvangen, waarop de stangen onder de romp te zien zijn.

photo 580032

photo 580027

In eerste instantie heb ik daar dit van gemaakt.

photo 580028

Niet tevreden een tweede versie.

photo 580022

Kennelijk zijn de stuurknuppels doorgetrokken onder het draaipunt tot onder de romp. Onder op de foto het geval dat in de kit zat. Het 'weerhaakje' van het originele onderdeel is het gevolg van de uitslag van het hoogteroer naar beneden op de eerste foto; dan moet je de knuppel duwen. Nu de rest.
De N-stijlen.

photo 580030

Ontbrekend stukje en bevestigingspennetjes van styreen staf, verstevigd met een druppeltje secondelijm. Stuurknuppels ontbraken, dus die ook van staf gemaakt.

photo 580029

Op de foto's bleek de achterand van de ondervleugel in te springen, dus het mes er in en in vorm geschuurd.

photo 580026

Het onderstel pas gemaakt. Daarvoor moest ruimte gemaakt worden in de romp onderkant.

photo 580025

Stoel gerepareerd.

photo 580024

Het zijn niet echt de stoelen waar een parachute in past, maar het houdt ergens op, he. De stijlen tussen de rolroeren van de '76' zijn wel erg krom.

photo 580023

Ondanks vele hete baden niet recht te krijgen. Dus nieuwe gemaakt van een restje stroomlijnprofiel.

photo 580020

Nog een uitlaatje gemaakt van uitgeboord styreen staf (37) en het spul is klaar voor het gietwerk.

photo 580021

28 en 29 zijn dus vervangen; 22 en 23 vervangen een paar onderdelen in de kit, waarvan ik niet zou weten hoe ik die neer moet zetten. 26 en 27 zijn de langere V-stijlen die horen bij het vleugelmiddenstuk met tank bovenop. Dan verlies je 2 mm tankdikte onder de bovenvleugel.
Ik heb ook nog windschermen getekend.

photo 580018

Die worden dan met een laserprinter op transparant gedrukt. De decalsheet is inmiddels gedrukt en zit volgens Mika in de post.

photo 580019

Dinsdag naar Tilly Models voor het gietwerk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement