Het is best al een tijdje geleden sinds de vorige post. Dat betekent niet dat ik niks gedaan heb. Ik ben vol goede moed begonnen. Eerst de vleugels. Boven- en onderkant op elkaar geplakt.
Daar begon het gedonder. Terwijl links het spul redelijk aansloot, was er rechts een ravijn. Moest opgevuld worden met putty en daarna weer een panel line ingegraveerd worden. Daarna passen op de romphelften, die even met tape vastgezet waren.
De wielbakken moesten ook gecorrigeerd worden. Ingetekend en opnieuw gegraveerd.
De flap behuizing op de vleugels gelijmd.
Hier bleek ook dat de ingegraveerde luiken waarschijnlijk bij het schilderen zouden verdwijnen. Om die allemaal op te gaan halen zag ik echt niet zitten.
Inmiddels was ik de schotten op de vleugelvoorrand kwijt geraakt, dus nieuwe gemaakt van dun soldeerdraad.
Bij het passen van de vleugels op de romp bleek ook dat de vloeistukken van de vleugel bij de romp absoluut niet aansloten op de vleugel achterrand.
De binnenkant voorzien van wat epoxy klei om doorschuren te voorkomen.
Dat bleek na het schuren niet nodig te zijn, dus die heb ik er weer uit gebroken. Ik heb de wielbak voor het neuswiel in de romp gelijmd en de neus gevuld met vislood en witte lijm.
Daarna de romphelften op elkaar gelijmd en lekker ingetaped.
De neus zat pas, bij de staart bleek de nauwkeurigheid van de kit.
Met het mes gecorrigeerd en de staart in elkaar gelijmd.
Ook die was lichtelijk asymmetrisch en er moest dus weer wat geschuurd worden. Daarna het ding op de romp geplaatst.
De motoren bewerkt en in elkaar gelijmd (ik ga het niet meer over symmetrie hebben) en aan de romp bevestigd.
En de vleugels aan de romp gelijmd.
Na het glad maken van het oppervlak heb ik het model geschilderd volgens de instructies: romp wit en donkerblauw, vleugels en motorgondels lichtgrijs. Dat laatste was niet correct, want ik heb geen BA F28 kunnen vinden met grijze gondels; die waren allemaal wit.
Dus even over gedaan.
Daarna de de decals er op.
Die zijn mooi dun, maar moeten lang in het bad en plakken zeer spontaan op gladde oppervlakken, dus er moest veel water gebruikt worden.
De decals voor de walk lines op de vleugel was een ander verhaal. De eerste ging (met nogal wat moeite) goed, de tweede was een ramp. Die plakte liever op zichzelf dan op de ondergrond en was na een tijdje een zielig hoopje. En dan zit je, geen spares.
Gelukkig had ik een kopie van het decal sheet. Die heb ik geïmporteerd in CorelDraw, de bitmap geconverteerd naar een vector tekening, geprint en gepast op het model.
Dat paste goed dus daarna de eerste geprint op transparant decal papier, de tweede op wit decal papier. Een laagje vernis er op gespoten en nu hangt het te drogen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.