Deef schreef:
Beetje laat voor het feestje, maar ik kwam toch nog even neuzen hoe deze was geworden.
Schitterend resultaat, en goeie zet om de wash nog een keer aan te passen, respect daarvoor.
De draaiende props die je op het andere toestel laat zien vind ik fraai. Meestal vind ik ze wat rommelig uitgevoerd, waardoor het afbreuk doet aan het model, maar deze zien er echt superstrak uit. Hoe heb je ze gemaakt?
Hoi Deef,
Zeker niet te laat hoor! Het feestje loopt gewoon wat uit
En de props waren een tussendoorprojectje afgelopen zomer, nadat ik de volgende truc op internet had gevonden. Het was even zoeken naar de foto's op mn telefoon, maar ik heb ze weer gevonden:
Als eerste heb ik met een bouwmarkt dozenboor (weetjewel, waarmee je stopcontacten in de muur kan boren tijdens het verbouwen) heel voorzichtig de vier props uitgezaagd. Heel langzaam draaiend en met veel water om te voorkomen dat ze zouden smelten van de wrijvingswarmte. Daarna heb ik de randjes iets geschuurd.
Voor het spuitwerk heb ik een driehoekje uitgemeten op papier en de schijfjes daaroverheen geplakt. Daarna streepje voor streepje ge-brushed met smoke (die blijft een soort transparant). Het is al snel te veel, want het had zelfs een tandje minder mogen zijn als ik het eindresultaat bekijk.
De spinners, voorzien van een 'crankcase fairing', komen van HaHen. Vanaf de Super G werden een soort 'after bodies' toegepast in de inlaat, direct achter de propeller spinner. Ze werden (op een uitzondering na) niet toegepast op militaire toestellen. Ze zaten om de crankcase heen en draaiden niet mee. Als je er eenmaal op let, vallen ze echt op. En ik heb niet kunnen achterhalen wat de functie was. Als iemand het weet...? Ben benieuwd.
VJ