Dank allemaal voor de aanmoedigingen, ook al gaat het niet heel snel. Ik bouw nu al langer aan dit model dan de echte PH-AJU heeft bestaan...
Nu de romp dicht is kan de 'insectenkop' erop. Dat was de bijnaam voor de neuskegel met twee landingslampen en in het midden de ventilatie opening waarlangs verse lucht de cabine in liep (al dan niet via een warmtewisselaar om de temperatuur te regelen). Omdat de romp van het model iets breder is geworden paste de neuskegel niet helemaal meer. Op de foto het plamuur grofweg aangebracht, nadat ik de neus had afgeplakt. Op deze manier kan het plamuur uiteindelijk strak langs het tape worden getrokken en daarna geschuurd, zonder dat er details verloren gaan.
Het resultaat. De plaatsing van de landingslampen in de neus was overigens geen succes. Het zorgde bij slecht zicht voor verblinding van de vliegers als gevolg van reflectie (glare light). Bij de DC-3 en in retrofit bij tal van DC-2's werden de landingslampen aangebracht in de vleugel, al dan niet met een afscherming zodat de vliegers niet recht in het licht konden kijken.
Hier is goed al het extra werk te zien als gevolg van het breder maken van de romp. Vooral de aansluiting van het voorste deel van de romp op de vleugels was een uitdaging waar een stevige hoeveelheid plamuur aan te pas kwam.
En in het overzicht is goed te zien welke delen zijn aangepast ten opzichten van het oorspronkelijke MPM model. Een samenvatting van de aanpassingen (eerder al beschreven):
- 4 versterkingsribben aan de onderkant van het vleugelmiddenstuk zijn verwijderd.
- Wielkasten hebben halfronde uitsparingen voor de wielen en een brandschot gekregen.
- De uitlaatopeningen zijn aangebracht (voor beide motoren vliegrichting links).
- Het cockpit dak is 'geleend' van de Airfix C-47 (die heeft de juiste vorm, die voor de DC-2 en DC-3 identiek waren).
- De romp is zowel boven als onder 2mm verbreed (zie brede witte strook). Dat loopt taps toe naar de staart, waardoor het goed sluit. Bij de neus was het iets meer wringen en daar staat het redelijk onder spanning. Voor de zekerheid heb ik daarom extra plaatjes styreen verlijmt om de trekkrachten te verdelen.
- Door het wringen heb ik plamuur gebruikt in de overgang romp/voorrand vleugels en ter verbreding van de neus sectie.
- De vleugels bij aanhechting met de romp heb ik aan weerszijden 1mm weggevijld, waardoor de bredere romp weer tussen de vleugels past.
- motor behuizing is 4mm verlengd: 2,5 mm op de cowling (niet op de foto) en 1,5 mm bij de ophanging (zie witte rand op de foto).
- en er zijn wat rivets aangebracht
Deze is klaar voor de spuitcabine! Dat zal ook een klusje worden, want ik wil meerdere kleuren alu gaan toepassen. Dat wordt ook nog een beetje experimenteren. Binnenkort volgt eerst een update met de wielen en uitlaten, die ik nu ga aanpakken.
VJ