Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 12:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2022 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Prachtig werk, VJ!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2022 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Dank allemaal voor de aanmoedigingen!

Het heeft even geduurd eer er weer tijd was voor wat freubelwerk en daarmee een zichtbare vordering. Ik was een maand geleden bijna klaar met het interieur en ik heb de paasdagen gebruikt om, tussen alle familiaire zaken door, de laatste hand te leggen aan enkele details.

photo 556279
Voor de gordijntjes heb ik dit keer geen 'harmonicaatjes' gemaakt, maar ik heb ze op maat uitgesneden zoals je ze veelal ziet op foto's. Een beetje gelig bruin. Zo'n onbestendige kleur, die je thuis niet zo willen maar die perfect past in het tijdsbeeld.

TheFlyingDutchman schreef:
Dit lijkt me qua detail precies goed voor hoeveel je er straks nog van kunt zien, maar had je ons niet ook een keukentje beloofd?

:lol: :lol: , daar heb je mij te pakken....

photo 556278
Niet zo spectaculair als het verlengde upperdeck in de 747 misschien, maar voor Jelle: de pantry bestond uit een proviandkast in de achterwand met een tafeltje achter de rechter rij stoelen. Het geheel werd 'het buffet' genoemd. Het was de taak van de boordwerktuigkundige om tijdens de vlucht als steward op te treden en de passagiers te voorzien van vers gesmeerde broodjes. Dus op de grond was de BWK in de weer met blikken olie en brandstof en tijdens de vlucht schonk hij de drankjes. Overigens zat direct naast de proviandkast de deur naar het toilet, dus elke vorm van hoogstaande culinaire verwachtingen of luxe aan boord kon men vergeten. Helemaal als de maaltijd bij de passagiers slecht was gevallen... de wereld van peter stuyvesant ;-)

photo 556280
Het hele interieur nog één keer in overzicht...

photo 556281
...en dan is hij dicht!

tot de volgende update,

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2022 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er toch weer mooi uit VJ. Die tip van je gordijntjes onthoud ik....ik heb in mijn Finn Air DC-3 destijds ook jouw methode toegepast met de harmonica gordijntjes.
Je huidige stoffering :lol: ziet er wat minder arbeidsintensief uit.

Vintage Jet schreef:
photo 556281
...en dan is hij dicht!


En weg is al dat moois :wink: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2022 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Mooie vorderingen VJ en de romp met de cockpit overgang ziet er super uit zo!
Ik vind hem zo al veel beter ogen dan de originele MPM romp :D

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2022 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen VJ. Het geheel begint al mooi vorm te krijgen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Dank allemaal voor de aanmoedigingen, ook al gaat het niet heel snel. Ik bouw nu al langer aan dit model dan de echte PH-AJU heeft bestaan... :shock:

photo 556877
Nu de romp dicht is kan de 'insectenkop' erop. Dat was de bijnaam voor de neuskegel met twee landingslampen en in het midden de ventilatie opening waarlangs verse lucht de cabine in liep (al dan niet via een warmtewisselaar om de temperatuur te regelen). Omdat de romp van het model iets breder is geworden paste de neuskegel niet helemaal meer. Op de foto het plamuur grofweg aangebracht, nadat ik de neus had afgeplakt. Op deze manier kan het plamuur uiteindelijk strak langs het tape worden getrokken en daarna geschuurd, zonder dat er details verloren gaan.

photo 556878
Het resultaat. De plaatsing van de landingslampen in de neus was overigens geen succes. Het zorgde bij slecht zicht voor verblinding van de vliegers als gevolg van reflectie (glare light). Bij de DC-3 en in retrofit bij tal van DC-2's werden de landingslampen aangebracht in de vleugel, al dan niet met een afscherming zodat de vliegers niet recht in het licht konden kijken.

photo 556880
Hier is goed al het extra werk te zien als gevolg van het breder maken van de romp. Vooral de aansluiting van het voorste deel van de romp op de vleugels was een uitdaging waar een stevige hoeveelheid plamuur aan te pas kwam.

photo 556879
En in het overzicht is goed te zien welke delen zijn aangepast ten opzichten van het oorspronkelijke MPM model. Een samenvatting van de aanpassingen (eerder al beschreven):
- 4 versterkingsribben aan de onderkant van het vleugelmiddenstuk zijn verwijderd.
- Wielkasten hebben halfronde uitsparingen voor de wielen en een brandschot gekregen.
- De uitlaatopeningen zijn aangebracht (voor beide motoren vliegrichting links).
- Het cockpit dak is 'geleend' van de Airfix C-47 (die heeft de juiste vorm, die voor de DC-2 en DC-3 identiek waren).
- De romp is zowel boven als onder 2mm verbreed (zie brede witte strook). Dat loopt taps toe naar de staart, waardoor het goed sluit. Bij de neus was het iets meer wringen en daar staat het redelijk onder spanning. Voor de zekerheid heb ik daarom extra plaatjes styreen verlijmt om de trekkrachten te verdelen.
- Door het wringen heb ik plamuur gebruikt in de overgang romp/voorrand vleugels en ter verbreding van de neus sectie.
- De vleugels bij aanhechting met de romp heb ik aan weerszijden 1mm weggevijld, waardoor de bredere romp weer tussen de vleugels past.
- motor behuizing is 4mm verlengd: 2,5 mm op de cowling (niet op de foto) en 1,5 mm bij de ophanging (zie witte rand op de foto).
- en er zijn wat rivets aangebracht ;-)

Deze is klaar voor de spuitcabine! Dat zal ook een klusje worden, want ik wil meerdere kleuren alu gaan toepassen. Dat wordt ook nog een beetje experimenteren. Binnenkort volgt eerst een update met de wielen en uitlaten, die ik nu ga aanpakken.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op di 03 mei, 2022 21:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1390
VJ,

Mooi werk, al die aanpassingen, netjes opgelost en afgewerkt. Complimenten !
Maak dat aluminium niet te glimmend, het orgineel zag er ondanks de korte levenduur niet echt glanzend uit.

Ben benieuwd hoe het wordt, veel succes verder. :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Dat ziet er tenminste uit als een DC-2 en hij krijgt dan ook een dikke like :D
Super gedaan VJ…

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 mei, 2022 8:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Zo knap hoe je dit allemaal maar doet, fantastisch.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2022 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Het ziet er zoals altijd bij jou nu al fantastisch uit!

Je zou bijna LED verlichting in de cabine moeten plaatsen om straks het interieur beter te kunnen zien :lol:

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement