Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 12:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mijn volgende Rus wordt de Tupolev 124. Wegens de geboorte van onze tweede niet heel veel tijd om te modelbouwen, maar na (inmiddels alweer) 7 weken, her en der toch wat gaatjes tijd gevonden.

Ik vind de Tupolev 104 het mooiste vliegtuig ooit, maar ik wil eerst wat meer ervaring opdoen met metaalkleuren voordat ik me aan deze ga wagen (aangezien ik van de 104 één van mijn mooiste wil maken). Derhalve leek het me leuk om eerst de 124 te maken, welke iets minder uitdagend is qua metaalkleuren.

De Tu-124 is een kleinere versie van de Tu-104 en was bedoeld als regionale jetliner. De Tu-104 was overigens weer afgeleid is van de Tu-16. Aeroflot heeft ook met één toestel van de Tu-16 gevolgen voor weeronderzoek, dus ook deze ga ik ooit nog een keer maken. In de Tu-124 was plaats voor 56 passagiers en er zijn er 165 van gebouwd. De eerste vlucht was in 1960. Buiten Aeroflot vlogen ook CSA, Interflug en Iraqi Airways met het toestel.

photo 538334
Bron: Wikimedia Commons

photo 538335
Bron: Wikimedia Commons

De kit is van RusAir. Dit één van hun eerste kits en daarom niet een van hun beste (de fit is treurig).
photo 538322

De decals. De cockpit en raamdecals ga ik weer zelf maken (of althans, de decals van Authentic Airliner Decals voor de Tu-134 verkleinen en printen)
photo 538323

Allereerst heb ik het overtollige resin verwijderd en gewicht voorin aangebracht.
photo 538324

Kijk, dit bedoel ik dus met een slechte fit.
photo 538325

photo 538327

photo 538329

Maar goed, met een beetje geweld komt het uiteindelijk vast wel goed. Hier is de plamuur aangebracht.
photo 538326

photo 538330

En het resultaat na schuren
photo 538333

Ook de vleugels geschuurd.
photo 538332

De motoren en de onderkant van de romp bestaan uit verschillende onderdelen en zijn niet echt gemakkelijk en mooi te bevestigen. Dit gaat een hoop plamuur en schuursessies worden!
photo 538328

photo 538331

Wordt vervolgd! (Afhankelijk van de drukte thuis kan dat even duren :wink: )

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op za 27 nov, 2021 15:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2021 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1938
Hoi Malair,

Wat een gaaf onderwerp! Een prehistorische jet, als dat het hart van een liefhebber van vintage materiaal niet harder gaat kloppen. En een bijzonder, typisch Sovjet design met vrij uniek anhedral (vleugels buigen naar beneden inplaats van omhoog, zoals gebruikelijk bij de plaatsing van de vleugels laag aan de romp). Voor de liefhebber: https://en.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aeronautics)

Ben heel benieuwd naar je progressie, maar neem de tijd. Je zal veel korte nachtjes hebben, denk ik zo.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2021 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke uitdaging waar je aan begonnen bent. Zeker een prachtig toestel. Jammer van de staart, maar daar kom je vast uit. Wat ben je qua metaalkleuren van plan? Vast niet alles in één tint aluminium.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2021 9:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Zo, de nachtjes worden weer wat langer, dus weer wat energie gevonden om langzaam verder te gaan.

FokkerFan schreef:
Leuke uitdaging waar je aan begonnen bent. Zeker een prachtig toestel. Jammer van de staart, maar daar kom je vast uit. Wat ben je qua metaalkleuren van plan? Vast niet alles in één tint aluminium.
Een uitdaging is het zeker! Het is zeker niet gemakkelijk om die motoren mooi geschuurd te krijgen. Door al die rondingen kom je bijna nergens goed met een vijl tussen. Maar goed de aanhouder wint. En inderdaad zal het niet één metaalkleur worden, maar veel variatie zal het niet worden (beetje vergelijkbaar met de An-10 die ik een tijdje terug gemaakt heb).

Ik ben er trouwens ook achter gekomen dat de Tu-134 (en dan met name de fuselage) gebaseerd is op de Tu-124 (het prototype Tu-134 had zelfs Tu-124A als typebenaming). De ramen van de Tu-124 zijn dus (nagenoeg) hetzelfde zijn als de ramen van de Tu-134. Dat betekent dat ik de raam- en cockpitdecals voor de Tu-134 van Authentic Airliners kan gebruiken. Overigens hebben die raamdecals wel een zilveren randje, dus ik ga wel een andere Aeroflot livery maken:
https://www.jetphotos.com/photo/6323715

Dit is in ieder geval het resultaat na het schuren van de motoren
photo 541641

In de primer!
photo 541639

De motoren kunnen bevestigd worden. Ik ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat na het schuren, maar het is goed genoeg om gelijmd te worden. De rest van het vliegtuig moet toch ook nog geplamuurd en geschuurd worden, dus dan pak ik de motoren wel meteen mee.
photo 541638

En dit is de status op het moment. De volgende stap zal weer schuren worden. Wellicht daarna nog een keer plamuur en schuur, wat de fit is echt dramatisch.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op do 26 aug, 2021 10:36 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug, 2021 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je bent aan lekkere tijdrovende kitjes bezig met deze en de Iljoesjin :lol: Gelukkig heb je weer wat meer tijd over.

De romp ziet er goed uit. Uiteindelijk vind je altijd wel weer wat plekjes die bijgewerkt moeten worden na de eerste laag grondverf. Hopelijk passen de vleugels wel goed.

Jammer dat je voor het andere kleurenschema gaat. Ik snap het wel, maar persoonlijk vind ik het originele kleurenschema wat meer charme hebben.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2021 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ook ik hoop dat we je nog kunnen overhalen om het eerste kleurenschema te kiezen. Ik vind die een heel stuk stijlvoller staan op dit sierlijke toestel. Ik vind de decals wel wat donker ogen, ik vind juist het lichtblauwe zoals op de foto's prachtig staan. Ook biecht ik hierbij graag op dat ik vaak voor zilveren raamrandjes kies op donkere kleuren, ook als het origineel dat eigenlijk niet heeft. Dan steken ze wat mooier af. 8)

Jouw model hoor, hij wordt sowieso tof, in welke livery dan ook!

Oh, ander vraagje: het lijkt mij eigenlijk ook wel erg leuk om er eentje te bouwen. Is de RusAir kit de enige optie in 1:144?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
malair schreef:
Afbeelding


Is het gelukt die randjes plamuur netjes onder de primer te krijgen? Mij lukt dat nooit, als je zo'n 'hoogteovervang' hebt tussen twee ronde delen om dat echt strak te krijgen. Op de foto in de primer ziet het er in ieder geval erg netjes uit.

Succes met het vervolg!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Helaas, het wordt toch de donkere cheatline. Ik ben het met jullie eens qua keuze, maar ik vind mooie (en accurate) ramen doorslaggevend. Ach, de Tu-104 komt echt nog wel een keer aan bod en die krijgt zeker de oude livery.

TheFlyingDutchman schreef:
Oh, ander vraagje: het lijkt mij eigenlijk ook wel erg leuk om er eentje te bouwen. Is de RusAir kit de enige optie in 1:144?
Ja, de RusAir kit is de enige die de Tu-124 in 1:144 heeft helaas. De vorm is echt wel goed, maar de fit...ai, ai. Voor de Tu-104 zijn er overigens wel meer opties.

Bas_ schreef:
Is het gelukt die randjes plamuur netjes onder de primer te krijgen? Mij lukt dat nooit, als je zo'n 'hoogteovervang' hebt tussen twee ronde delen om dat echt strak te krijgen. Op de foto in de primer ziet het er in ieder geval erg netjes uit.
Het is gelukt, na zo'n vier rondes! Deze kit is echt veel werk, maar het geeft wel veel voldoening moet ik zeggen.

Enfin, zo ziet hij er dan uiteindelijk uit. Goed genoeg om de vleugels te gaan bevestigen.
photo 542970

Zoals vaker bij de RusAir kits zijn de bevestigingsgaatjes voorgeboord. Met een dremeltje heb ik op de juiste plekken de gaatjes geboord.
photo 542967

photo 542968

Met een ijzerdraadje kun je dan de pinnetjes maken en vastlijmen.
photo 542971

Zie hier het resultaat! Ook deze is keer is de fit niet super, maar wel minder erg als bij de motoren.
photo 542969

Na enige plamuur en schuurwerk ziet het er al snel wat beter uit.
photo 542972

En dan in de primer. Het begint al op een Tu-124 te lijken! Na bloed, zweet en tranen wordt het dan eindelijk tot voor het nodige airbrush werk.

Wordt vervolgd!
photo 542973

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 14:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mijn projecten hebben even een tijd stil gelegen na een blessure aan mijn hand en een familiedrama (mijn schoonmoeder heeft twee maanden geleden zelfmoord gepleegd. Ze had de dood van haar man 10 jaar eerder nooit kunnen verwerken). Langzaam aan wordt het normale leven weer opgepakt, zodat mijn hoofd er weer naar staat om verder te gaan (bovendien leidt dat lekker af).

Het model is afgeplakt zodat de bovenkant gespoten kan worden. Heel erg spannend was het niet, maar wel brak tijdens het afplakken één van de stabilo's af, dus dat moest eerst tussentijds nog gerepareerd worden.
photo 547567

Zie hier het resultaat van de altijd betrouwbare Tamiya TS-26
photo 547566

En dan precies omgedraaid afplakken :lol:. Ik ga hem eerst een grijze primer geven daarna pas een glazende zwarte en bij iedere laag een paar andere panelen afplakken alvorens Inspire te spuiten. Een techniek die ik van VJ en Jelle heb afgekeken.
photo 547568

photo 547569

Vinden jullie hem hier niet heel erg op een Tu-16 lijken zo in het grijs?
photo 547570

photo 547571

Na de zwarte laag (vergeten een foto van te maken) kan Inspire gespoten worden! Ik maak het geheel iets minder glanzend door Aqua gloss erover heen te spuiten.
photo 547572

photo 547573

Et voila, het resultaat! De donkere metaalkleuren op de motoren ga ik maken door gebruik te maken van de metaalkleur decals van Authentic Airliners. Hier op de foto zie je er een alvast een testje hier van.
photo 547574

Hij staat op zijn pootjes! Ook heb ik het anti-glare shield en de rode uiteindes geschilderd.
photo 547576

En dan kunnen de eerste decals aangebracht worden. Ook heb ik het één en ander verweerd, maar dat is in dit slechte licht niet echt goed te zien.
photo 547578

En dit is de status op het moment. Er moeten nog meerdere decals aangebracht worden, alsmede de antennes en nog het één en ander aan verwering.
photo 547579

De volgende keer de eindfoto's!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Gecondoleerd en sterkte gewenst.

Je Tupolev ziet er prachtig uit. Nog even volhouden en de laatste loodjes doen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement