Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 02 aug, 2021 21:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 15:07 pm 
Brouwer

Mijn volgende Rus wordt de Tupolev 124. Wegens de geboorte van onze tweede niet heel veel tijd om te modelbouwen, maar na (inmiddels alweer) 7 weken, her en der toch wat gaatjes tijd gevonden.

Ik vind de Tupolev 104 het mooiste vliegtuig ooit, maar ik wil eerst wat meer ervaring opdoen met metaalkleuren voordat ik me aan deze ga wagen (aangezien ik van de 104 één van mijn mooiste wil maken). Derhalve leek het me leuk om eerst de 124 te maken, welke iets minder uitdagend is qua metaalkleuren.

De Tu-124 is een kleinere versie van de Tu-104 en was bedoeld als regionale jetliner. De Tu-104 was overigens weer afgeleid is van de Tu-16. Aeroflot heeft ook met één toestel van de Tu-16 gevolgen voor weeronderzoek, dus ook deze ga ik ooit nog een keer maken. In de Tu-124 was plaats voor 56 passagiers en er zijn er 165 van gebouwd. De eerste vlucht was in 1960. Buiten Aeroflot vlogen ook CSA, Interflug en Iraqi Airways met het toestel.

photo 538334
Bron: Wikimedia Commons

photo 538335
Bron: Wikimedia Commons

De kit is van RusAir. Dit één van hun eerste kits en daarom niet een van hun beste (de fit is treurig).
photo 538322

De decals. De cockpit en raamdecals ga ik weer zelf maken (of althans, de decals van Authentic Airliner Decals voor de Tu-134 verkleinen en printen)
photo 538323

Allereerst heb ik het overtollige resin verwijderd en gewicht voorin aangebracht.
photo 538324

Kijk, dit bedoel ik dus met een slechte fit.
photo 538325

photo 538327

photo 538329

Maar goed, met een beetje geweld komt het uiteindelijk vast wel goed. Hier is de plamuur aangebracht.
photo 538326

photo 538330

En het resultaat na schuren
photo 538333

Ook de vleugels geschuurd.
photo 538332

De motoren en de onderkant van de romp bestaan uit verschillende onderdelen en zijn niet echt gemakkelijk en mooi te bevestigen. Dit gaat een hoop plamuur en schuursessies worden!
photo 538328

photo 538331

Wordt vervolgd! (Afhankelijk van de drukte thuis kan dat even duren :wink: )

F-RSIN 1:144 Lockheed L-14 KLM
Eastern Express 1:144 Iljoesjin IL-14
Authentic Airliners 1:144 Convair 440 KLM
RusAir 1:144 Tupolev 124 Aeroflot

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2021 9:00 am 
Brouwer

Hoi Malair,

Wat een gaaf onderwerp! Een prehistorische jet, als dat het hart van een liefhebber van vintage materiaal niet harder gaat kloppen. En een bijzonder, typisch Sovjet design met vrij uniek anhedral (vleugels buigen naar beneden inplaats van omhoog, zoals gebruikelijk bij de plaatsing van de vleugels laag aan de romp). Voor de liefhebber: https://en.wikipedia.org/wiki/Dihedral_(aeronautics)

Ben heel benieuwd naar je progressie, maar neem de tijd. Je zal veel korte nachtjes hebben, denk ik zo.

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2021 12:03 pm 
Brouwer

Leuke uitdaging waar je aan begonnen bent. Zeker een prachtig toestel. Jammer van de staart, maar daar kom je vast uit. Wat ben je qua metaalkleuren van plan? Vast niet alles in één tint aluminium.

Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]