Na het opruimen kwam ik een aantal oude bouwdozen tegen. Geen bijster interessante, waaronder een oude F27 kit van Revell (ja, de 1:94). Deze heb ik al eens eerder gemaakt, maar ik wilde ook weleens een uitdaging. Een F50 van KLM cityhopper wilde ik altijd al eens maken, en na wat onderzoek gedaan te hebben dacht ik hmm.. deze conversie is goed te doen.
De Fokker 50 is een doorontwikkeling van de succesvolle F-27. Er kwam een nieuw interieur en de romp werd voorzien van nieuwe kleinere raampjes en grotere deuren. De lengte is afgeleid van de F-27 mark 500. T.o.v. de korte F-27 versies is bij de F-27.mk 500 de romp 100 cm langer voor de vleugel en 50 cm langer achter de vleugel. Het neus onderstel werd uitgevoerd met dubbele wielen. Daarnaast zijn er extern nog allerlei kleine veranderingen. De F-27 Rolls Royce Dart motoren werden vervangen door Pratt & Whitney PW125 types, met een vooral voor de vleugel een gewijzigde gondel en een zesbladige Dowty propeller. Ook de neus van de F50 is langer.
Als er iemand weet wat voor belangrijke aanpassingen er nog meer gedaan moeten worden die een wezenlijk verschil gaan maken, dan hoor ik dat graag natuurlijk.
Al met al een leuk project zo voor in de lockdown. Het enige probleem is dat ik alle modelbouwspullen heb weggegooid zo'n 5 jaar geleden, incl. mijn airbrush. Dus er moet het een en ander weer gekocht gaan worden.
Snel meer!