Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Ik ben bang dat airbrush en ik geen goede vriendjes gaan worden. Het aanbrengen van een laagje Vallejo glans vernis met de 0,3 mm airbrush lukte niet; ook na verdinnen kwam er nauwelijks iets door heen. Met 0,5 mm lukte het wel


Ik stoei ook nog altijd met de lakken van Vallejo. Glanslak doe ik met een spuitbus van de Action. Het aflakken doe ik wel met de matte lak van Vallejo. Omdat deze lakken dikker zijn, spuit ik die met een 0.4 naald. De 0.15 gaat te snel dicht zitten. Ik verdun de lak met een reducer of flow-improver. Maar wel met wisselend succes, waarbij ik wel op moet merken dat mijn laatste modellen ik wat meerdere dunne laagjes spuit in plaats van in één keer een dekkende laag te willen spuiten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog eens gekeken naar het windscherm. In de kit zit een windscherm zoals bij deze (latere) F.VIIa/3m.

photo 534442

Da's dus niet goed, want bij de eerste F.VIIa/3m (en dus kennelijk ook bij het prototype van de een-motorige F.VIIa, die voor de 3m is gebruikt) was hat anders.

photo 534443

Het is lastig te zien, ook op andere foto's, of er nog zijramen bij het windscherm zaten. Dus maar weer aan de slag met karton.

photo 534448

Trial and error ongeveer op maat gemaakt. Overgetrokken in CorelDraw en na een paar iteraties stond het volgende op het scherm.

photo 534444

Nu nog overnemen op transparant plastic (maar daar wacht ik mee tot de vleugel op de romp zit).
De motoren hebben de aanbevolen behandeling gekregen: zwart gelakt, aluminium voorzichtig met de kwast er over heen en zwarte wash van Modelbrouwers op de cilinders.

photo 534449

De uitlaten gun metal en een lichte dry brush van roest.
Dan het spul wat by de cabine hoort.

photo 530271

Behalve de vier stoelen, de deur naar de cockpit, de cabinedeur, een kaartentafeltje scratch van 0,5 mm srtyreen, een kruk die voor het tafeltje te zien is, het reservewiel, en een cilinder (wwet niet waar dat nu weer voor diende).

photo 534447

En tenslotte de wielpoten.

photo 534446

photo 534445

De achterste stijl met wielas van de V-stijl heb ik gemaakt van een stukje 1.0 mm messing met een half stroomlijn profiel er tegen aan gelijmd. Afmetingen uit de maatschets. De voorste stijl maak ik op maat uit gewoon styreen stroomlijnprofiel als de poten er onder staan.
Als romp en vleugel goed droog zijn, gaan de decals er op.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ha Rob,

Het ziet er allemaal weer goed uit. die motoren zijn echt supermooi en de vleugel vind ik ook erg fraai.
Het plaatsen van de vleugel op de romp is altijd weer een mooie vordering in de bouw. Ter hoogte van de cockpit is hoofdruimte uitgespaard in de vleugel voor de heren vliegeniers, ga je die er nog in aanbrengen voordat de vleugel gemonteerd wordt?
Het is net zichtbaar op deze foto van jou:
robh schreef:
photo 534443


Ik heb er bij de bouw van mijn Broplan F.VIIa/3m even over getwijfeld om dit "gat" toe te voegen maar toch gedaan:

photo 46686

Op het eindresultaat vind ik het wel van toegevoegde waarde voor de aanblik van de stuurhut:

photo 46629



Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik twijfel .....

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
robh schreef:
Ik twijfel .....

Rob


Nu kan het nog..... :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben bang om de vleugel te beschadigen; het is fors dik plastic. En een vleugelligger er in monteren zal ook een job zijn. Dus .....

Rob :wink:

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2021 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
't Is gebeurd: gat in de vleugel.

photo 534594

Ik voeg geen detail toe. Zoals de foto van Paul's F.VII toont is dat toch niet te zien. Verder heb ik de neus bewerkt met zo'n Microbrush, spaarzaam gedoopt in Vallejo Model Air zilver. Geeft een redelijke indruk van geklopt aluminium.

photo 534593

photo 534592

Ik ben nu bezig met de grote witte decals met zwarte FOKKER letters op vleugel en romp. Dat verloopt niet echt voorspoedig, hoewel ze lekker strak zitten na het nat en met Set opbrengen, drogen ze op met kreukels. Ze zitten nu onder de tweede laag Sol.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nou, met de decals is het niet helemaal goed gekomen. De grote decals op de vleugel zijn glad getrokken, maar de FOKKER op de romp zag er na twee keer SOL en twee keer DACO strong nog steeds niet uit, en bovendien begon intussen ook de zwarte tekst wat uit te lopen.

photo 534642

Opmerkelijk was dat de vouwtjes die niet weg wilden trekken steeds ontstonden waar de zwarte tekst dicht bij de rand van het witte decal papier kwam. Dat gebeurde bij de decals op beide zijden van de romp. Het lijkt er op dat de decal onderlaag ter plaatste van het zwart meer krimpt dan op plaatsen waar geen zwart zit. Ik heb dit bij vorige decals nog nooit gehad, die zaten onmiddelijk goed.

photo 422690

Zelfde decal papier, zelfde coating.
Dus nu plan B: van wit decal papier rechthoeken knippen en de tekst op transparant decal papier afdrukken. Ik hoop dat dat lukt, want witte driehoeken schilderen op dat donkerblauw wordt natuurlijk ook een ramp.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dat zijn lastige uitdagingen, maar ik denk dat je jezelf toch een hoop werk bespaart door de witte vlakken te spuiten, ook die op de donkerblauwe romp. Een ondergrond die bestaat uit een lap decal is niet echt een goede basis voor een tweede decal die zich weerbarstig gedraagt, of je moet de gedecalde witte vlakken eerst goed insluiten met een laag blanke lak. Maarja, dan ben je toch weer aan het spuiten.

Witte verf pal op een donkerblauwe ondergrond is inderdaad geen goed idee, maar met een laagje goed dekkende (grijze) primer en daarna een laagje wit denk ik toch dat je er bent.
Ik snap je afweging hoor! Ik gebruik ook veel liever decals dan dat ik die stomme airbrush er weer bij pak. Ik deel je frustraties. Reden dat ik lekker vasthou aan de verfsoorten die voor mij werken, en dat zijn bijna altijd enamels in die kleine blikjes. Of dat dan Revell, Humbrol, Xtra Color, Daco is, maakt niet eens zoveel meer uit. Ze gedragen zich grotendeels hetzelfde. Vallejo etc, daar blijf ik heel ver vandaan..

Wordt dit nou trouwens die kist waar Fokker in de NPO-serie de Ford race mee vloog en zogenaamd Violet Austman ontmoette?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 maart, 2021 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Wordt dit nou trouwens die kist waar Fokker in de NPO-serie de Ford race mee vloog en zogenaamd Violet Austman ontmoette?

Het is inderdaad de eerste drie-motorige F.VIIa (het gewijzigde een-motorige prototype) van de Ford Reliability Tour. Maar in de NPO serie hebben ze waarschijnlijk niet de moeite genomen om van hun F.VIIb/3m replica of model een F.VIIa te maken. Ik kon de serie niet aanzien vanwege alle fictieve onnauwkeurigheden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement