Beste Brouwers,
InleidingHé, zou ik niet een brouwverslag opstarten in de groepsbuild? Ja klopt. Maar (net als bij mijn 737 een jaar terug) ben ik privé erg druk. We zijn net verhuisd en zitten nog midden in een vrij uitgebreide verbouwing. Toen kwam de Corona-crisis, kinderen permanent thuis, enfin het schiet allemaal niet op. Maar ik had behoefte om even iets simpels op te pakken en dat is dit model geworden.
Momenteel ben ik de serie 'Chernobyl' aan het volgen (een absolute aanrader) en daar zit dit bakbeest in. Omdat ik weinig weet van helikopters, en al helemaal niet van Sovjet materiaal heeft dat mijn interesse gewekt. Deze heli is de grootste helikopter ter wereld. Zoals wel vaker met Sovjet-materieel is hij foeilelijk, maar juist weer mooi omdat hij zo lelijk is. Even googelen leerde dat er een 1/72 (Zvezda) en 1/144 (Eastern Express) model van bestaat. Gezien de afmetingen leek het me wel leuk deze naast de 1/144 airliners te zetten dus ik ben voor deze schaal gegaan.
Het origineelZoals ik al zei weet ik weinig van helikopters, dus het volgende is een korte samenvatting van wat er op Internet te vinden is. Begin jaren '70 bestond er zowel bij het Russisch leger als bij Aeroflot de behoefte aan een verbeterde versie van de Mi-6 (maximale lading 12000 kg). Beiden wilde zware ladingen kunnen vervoeren naar afgelegen plaatsen binnen de Sovjet-Unie, waar geen (goede) vliegvelden beschikbaar waren. Tevens bestond het idee om onderdelen voor de Buran Spaceshuttle te vervoeren, maar hiervan is het nooit gekomen. De nieuwe helikopter zou 20 ton moeten kunnen vervoeren. Hieruit onstond uiteindelijk de Mi-26, die een maximale lading zou kunnen dragen van liefst 28.000 kg, wat min of meer overeenkomt het het ledig gewicht van het toestel. Tevens nam de Mi-26 het stokje over als grootste helikopter ter wereld van de Mi-6. Ter vergelijk: een C-130 Hercules kan 22.000 kg vervoeren.
Mil is de fabriek, Mi-26 het typenummer. De naam "Halo" wordt ook vaak genoemd, dit is de NAVO benaming voor deze van origine Warschaupact helikopter. Het toestel staat bekend als robuust en betrouwbaar. Bij uitval van één van de twee hoofdmotoren kan er worden doorgevlogen (of geland) op één van de motoren. Verder beschikt het toestel over eigen onderhoudsmiddelen en laad- en losmiddelen om op afgelegen plekken zonder faciliteiten te kunnen werken.
Met de eerste oplevering op 4 oktober 1980 is de Mi-26 dit jaar 30 jaar in productie. Het overgrote deel is in dienst bij Defensie van verschillende landen, maar er zijn ook een paar civiele operators. Van de 330 gebouwde exemplaren zijn er momenteel nog zo'n 100 in dienst. SkyTech België heeft er ook drie in dienst gehad voor vervoer van zware spullen op verzoek (een beetje zoals de AN-225 wordt ingezet). Ook wordt het type ingezet bij de bestrijding van bosbranden.
De Mi-26 bij Aeroflot lijkt begin jaren '90 met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie ook zijn Waterloo te hebben gevonden. Ik kon er weinig over vinden. Aeroflot staat hoe dan ook op de lijst van 'former operators'.
De militaire versie, dit plaatje zegt wat over de lading die deze gigant kan vervoeren.
Het modelIk heb één eerder model van Eastern Express gebouwd; de MD-11. Hier had ik niet zo'n goed ervaring. Slechte passing, veel flare. Ik ben benieuwd hoe de passing van dit model gaat zijn, de flare is in ieder geval weer aanwezig. De romp is verder vrij simpel met weinig details, maar hier kan ik nog wel wat aan doen. 1/144 is niet een hele moeilijke schaal om extra detaillering (zoals ladders, handrails, pitotbuizen etc) toe te voegen. Misschien dat ik bij dit model maar eens glazen cockpitramen ga plaatsen, want de raamdecals zijn wel heel summier. Of anders zelf wat proberen te maken.
Karakteristiek aan de Mi-26 zijn (los van de opvallende cockpitramen) de acht-bladige rotor die in stilstand zwaar doorhangen. In de sprue zijn de bladen (min of meer) recht, dus daar wil ik ook wat aan proberen te doen. Verder zijn er weinig onderdelen. Op de origineel-foto's viel me nog op dat er nog een draadantenne aanwezig is. Dat is een leuk detail dat de zaak wat meer tot leven brengt.
Tot zover voor nu. Eerst ga ik even wat van mijn hobbyspullen proberen terug te vinden in de verhuisdozen en dan tussen alle bedrijven door aan de slag.
- Bas