Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke update, leerzaam, inspirerend en een hele leuke laatste foto.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Dick K schreef:
Sorry dat het misschien een saai 'hoe-maak-ik-een-Antonov 225-landingsgestel'-verslag wordt, maar ik kan er weinig aan doen... :(

In het geheel niet saai! Het is juist ongelofelijk informatief en leuk om te zien hoe je dit huzarenstukje tot een succes maakt!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Zo mede-Brouwers, tijd voor weer eens een update.
Niet een grote update, want ik heb een rommelige maand achter de rug. Met drukke bezigheden (een tuinhuis + schutting bouwen) en minder leuke berichten.. Ik heb gehoord dat mijn baan door reorganisatie gaat verdwijnen over een jaar, dus ik ben ook al bezig met oriënteren op ander werk. Rare tijden, met dus redelijk weinig modelbouw de laatste weken.
Maar, toch even een kleine update.

Ik was even helemaal klaar met continue aan het landingsgestel te werken, even wat anders tussendoor! Voordat ik fouten ga maken.
Dus de neus-sectie met flightdeck weer tevoorschijn gehaald.
Ik heb besloten wat 'leven' op het flightdeck te creëren, dus in de figuurtjes-spare box gezocht.
De bekende zittende 'Aussie' die ik regelmatig ergens op laat zitten (laatste keer op de wielen):
photo 521571

..vormt een goede zittende Captain of FO, en na wat zoeken nog een andere zittende figuur gevonden. Deze had een beetje raar gevormd bovenlijf, dus ik heb hem een ander bovenlijf gegeven met betere arm-houdingen.
Ik heb ook de hoofdjes bewerkt; beetje cru, maar ik heb ze onthoofd :shock: om ze niet zo 'statisch' recht vooruit te laten kijken.
Je ziet op de foto goed dat de ledematen en hoofdjes opnieuw verlijmd zijn, maar op deze kleine schaal werk je dat makkelijk weg.
Tevens ga je er vrijwel niks meer van zien, want de flightdeck windows zijn erg klein uiteindelijk om het flightdeck eens uitgebreid te gaan zitten bestuderen..
Maar het gaat om het idee!

Het is uiteindelijk een hoop gepriegel en gedoe om de pilootjes een realistische pose te geven:
photo 521564
Dit is zoals ik me het voorstel.

Er zit een hoop tegen:
-ze passen niet lekker in de smalle stoeltjes met leuningen
photo 521570
-je moet alles droog passen, wat constant kantelen/omvallen als gevolg heeft
photo 521567
-het flightdeck past redelijk laag in de neus door de grove fiberglass afwerking, dus klopt de zit- /kijkhoogte van de pilootjes t.o.v. de hoogte van de raampjes wel..?
photo 521566
-en wat moeten de pilootjes uitbeelden.. bedienen ze iets? Ze vliegen niet. Pakken ze iets? Houden ze iets vast..?
photo 521572

Dat laatste sprak mij tot de verbeelding, want ik vond een coole foto van de 225 op Internet, waarbij de FO een Oekraïense vlag uit het raam houdt bij aankomst in Canada dit jaar:
photo 521565

Best origineel om na te maken!
Dat geeft wat interactie bij een groot vliegtuig zonder allerlei actie van bewegende delen, mensen of onderdelen.
Alleen is dit best een uitdaging..
Ten eerste wordt het dan de Captain die de vlag vasthoudt, want dat figuurtje heeft de juiste gestrekte opwaartse arm-houding om iets uit het raam te kunnen steken
Op de foto's zie je waar de positie van het raampje zit, ik heb het met potlood getekend zodat ik weet of het armpje echt in lijn van het raampje zit:
photo 521569

Het blijft tricky; ik moet dus het transparante windows deel gaan uitboren om een open raampje te maken.. en de vlag moet heel realistisch zijn! Gelukkig kan een maat van mij die perfect 1:35 WWII diorama's maakt een realistische vlag voor mij maken zei hij, dus dat is no problem.
Maar goed, ik hou de optie open om alsnog gewoon geen vlag aan te brengen en het raampje dicht te laten. Even kijken wat mogelijk is.


Dan sowieso eerst even checken hoe goed de neus op de romp past...
In eerste instantie ziet het er goed uit:
photo 522370
Die openingen horen, daar komen afdichtingen in later.
photo 522371

photo 522372

Maar bij nadere inspectie, met het transparante flightdeck windows deel er los op:
photo 522373
...zie je aan de onderkant opeens de neus uitsteken!
photo 522374

En goed ook!
photo 522375

Daarbij past het transparante deel ook niet lekker:
photo 522376

Mmm... Even tapen om de boel eens zogenaamd vast te zetten, want je ziet bovenaan de lijn waar het transparante deel op moet komen ook niet goed zitten. Die loopt niet gelijk door, dus als ik dat deel wil laten passen moet die lijn in ieder geval goed zitten.
Dus als ik de neus zó tape dat die lijn goed loopt:
photo 522381
...zie je aan de onderkant de neus uitsteken:
photo 522377

Nee, dat is echt niet goed...
photo 522378

Daarbij lopen de panel lines ook niet door!
photo 522379

Raar. Het lijkt wel of Modelsvit de neussectie echt volledig los van de romp gefabriceerd heeft, zonder goed te kijken naar pasvorm / panel lines?
photo 522384

Ok...
Maar weer even terug naar het flightdeck.
De Antonov Airlines piloten hebben meestal blauwe overalls aan, dus de pilootjes een outfit gegeven.
photo 522385

photo 522386

Zo te zien zou de Captain goed de vlag vast kunnen houden uit het raampje..
Ja ik weet het, het hoort eigenlijk de CO te zijn die de vlag vasthoudt net als op de foto, maar die heeft de pose gewoon niet.
En als ik de figuurtjes omruil in de cockpit van positie, ziet dat er gewoon niet leuk uit. dan buigen ze naar elkaar toe dus ik hou het zo.

Ok weer terug naar de pasvorm van de neus.
Die moet toch echt eerst kloppen voor ik de flightdeck ga verlijmen, anders wordt dat te schadegevoelig achteraf.
Op de foto zie je mooie doorlopende neus/raam-romp lijnen:
photo 522387
..dus ik moet wat verzinnen op die slechte pasvorm.

Je ziet goed dat het een grote uitdaging gaat worden met het transparante deel:
photo 523384

..en ook de pasvorm van de transparante halve ronding tegen de niet-dezelfde ronding van de romp gaat niet lukken:
photo 523385

photo 523391

Dus andere oplossing?
Wat zou kunnen is het originele fiberglass deel van de Modelsvit An-124 kit die ik nog heb liggen:
photo 523386

Die ronding is wel beter passend tegen de romp, en kan ik naar hartelust bijwerken en schuren zonder schade aan transparante delen..:
photo 523383

De naden lijken wel kleiner en beter te plamuren:
photo 523382

Maar het is niet transparant.
Wat ik zou kunnen proberen, is zelf de raampjes erop aftekenen en daarna uitboren en bijvijlen.
Heel bewerkelijk en omslachtig. Maar dat transparante deel is ook niet bepaald een makkelijk klusje.. dus even wat testen.
Ik heb de juiste raam-omtrek nodig, dus het restmateriaal van de maskertjes voor de raampjes gebruikt.
Daar heb ik er 2 van, een voor de An-124 en een voor de 225.
Eerst die van de 225:
photo 523387

photo 523388

Ziet er leuk uit, maar de raamstijlen zijn te dun. Dus hier krijg ik te grote ramen door, klopt niet:
photo 523389

photo 523390

Dus het masker-restmateriaal van de An-124 erbij gepakt, en deze ziet er beter uit:
photo 524290

Ik heb het afgeplakt en met zwart de raampjes erop gespoten:
photo 523393

photo 523395

Staat goed, de 225 heeft eindelijk een gezicht:
photo 523396

photo 523397

En het past beter dan het transparante deel..
photo 523399

Maar goed, na een hoop boren en vijlen en schuren heb ik de raampjes eruit gekregen, met dit als resultaat:
photo 524296

Hoe goed en netjes ik ook probeer te vijlen, toch is het niet zo strak als vooraf ingeprinte raamstijlen..
photo 524297

photo 524298


Tot zover de korte update. Want er is uiteindelijk niet veel gebeurd, maar dit was weer een tijdje alleen maar denkwerk en uitproberen.
Wordt wederom vervolgd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Aangezien jou volgens mij geen uitdaging te groot is, spam ik je even met een oud topic van mij:

standbeeld US Marines

Als de mennekes niet de juiste stand van armen of zo hebben, pas je dat toch gewoon aan.

Prachtig om te zien en te volgen hoe je dat probleem van dat niet passende raam weet op te lossen. Dat lijkt me lastiger dan die pilootjes aanpassen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
[quote="tsjopper bob"]Aangezien jou volgens mij geen uitdaging te groot is, spam ik je even met een oud topic van mij:

standbeeld US Marines

Als de mennekes niet de juiste stand van armen of zo hebben, pas je dat toch gewoon aan.


Wow Rene, mijn complimenten :brouw: ! Dat heb je prachtig gedaan.
Gelukkig heb ik maar kleine pilootjes in een half donkere cockpit straks... :wink:
Ik vind figuurtjes levensecht maken, washes en realistische kleuren aanbrengen enzo maar niks.
Heel knap wat sommigen fabriceren met die diorama's!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 18:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Wat een werkje...ik ben echt onder de indruk hoe imposant dit model is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor je compliment.

Dick K schreef:
Gelukkig heb ik maar kleine pilootjes in een half donkere cockpit straks... :wink: Ik vind figuurtjes levensecht maken, washes en realistische kleuren aanbrengen enzo maar niks. Heel knap wat sommigen fabriceren met die diorama's!


Dat heb ik ook. Voordeel van 1:72 en dat je het haast niet ziet is wellicht de aansporing om de mannetjes wel iets aan te passen. Kleine onvolkomenheden zie je haast toch niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2020 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Wat een werk zeg echt bewondering voor je doorzettingsvermogen! Ik ben ook nog opzoek naar realistische vlaggen in 1:72. Maakt je maat het ook voor ‘vreemden’?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 nov, 2020 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Het houdt maar niet op, de uitdagingen met dit model. En elke keer kom je weer met een oplossing, ik ben zeer onder de indruk!

Vwb die vlaggen:
Ik kom uit de 1:350 schepen en maak de vlaggen meestal zelf (en dat zijn kleine vlaggetjes :)) Ik snij een stukje aluminiumfolie op maat, schilder die wit en doe daar een decal van de vlag op. Als het droog is kun je die heel makkelijk in een realistische vorm buigen.

Marco2591 schreef:
Ik ben ook nog opzoek naar realistische vlaggen in 1:72. Maakt je maat het ook voor ‘vreemden’?

Marco, ik wil je ook wel even helpen? Doe anders even een PM met wat je nodig hebt?

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 2:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 115
Woonplaats: Amerongen
Zo, daar ben ik weer na een tijd afwezig geweest te zijn.
De reden is het plotselinge overlijden van mijn vader vlak voor de kerst, dus een behoorlijk heftige tijd achter de rug gehad.
Afgelopen week de modelbouw-draad toch weer opgepakt, een mooie manier om de gedachten te verzetten!

Ik wist ook even niet meer waar ik eigenlijk gebleven was met de Mriya, alweer te lang geleden..
Dus ik maakte de doos open en zag vooral veel zakjes met nummers en onderdelen :roll:
Na een tijdje besluiteloos gestaard te hebben naar alle onderdelen heb ik besloten de neuswielen onder handen te nemen.
Want ik kom steeds dichter bij het punt dat uiteindelijk de Mriya 'droog' (lees: nog niet de kritieke onderdelen verlijmd te hebben) in elkaar gezet moet worden om 'm uitgebalanceerd te krijgen.
Het ergste zou zijn na alles verlijmd te hebben dat het monster opeens een tailsitter blijkt te zijn!
Dus ik moet hem op al z'n wielen staande met vleugels en motoren en staart etc. in elkaar 'tapen' en neerzetten, en dan gewicht in de neus toevoegen of misschien wat weghalen?
En daarom moet ik de neuswielen ook alvast als projectje tussendoor gereed maken.

De bouwtekening erbij halen, en het is weer een kunststukje op zich:
photo 530728

Lekker veel onderdeeltjes! Met een leuke uitdaging; zoals je ziet, hangen de 2 hoofd-struts (15) in de 4 'oogjes' (Y5). Dus mocht ik heel veel M10 bouten en moeren moeten aanbrengen als gewicht in de neus, moet ik er terdege rekening mee houden dat dit wel eens een heel hoge belasting zou kunnen worden voor deze 4 oogjes.. Nou ja, gewoon maar testen, we zien wel.
Ook wel bijzonder dat de draagarmen (Y11 + Y3) compleet verdwijnen in de 2 gearbays (36). Zie je dus nooit meer iets van, en ze zijn niet echt helpend in de draagconstructie. Maar goed.

Dus begonnen met de constructie. De rib die onderin de neussectie komt met de 2 gearbays, en de oogjes:
photo 530692

De 2 hoofd-struts, hier met los de oogjes er om want ik moest de diameter van de asjes verkleinen..
photo 530693

De volgende foto heeft even wat uitleg nodig.
Om alles correct te verlijmen moeten de struts met oogjes om de asjes en draagarmen allemaal tegelijk droog gepast worden.. dus ik heb wat lopen rommelen met een pincet en een kaarsrecht waterpas-blokje om alles onder de juiste hoeken in positie te krijgen. Ik denk dat je het wel snapt als je even naar de foto kijkt; ik heb in deze positie met een naald drupjes lijm op de onderdelen aangebracht, omdat ik niet overal bij kon komen.. Best klusje maar geslaagd.
photo 530695

Uiteindelijk moet de constructie zo in de neus aangebracht worden:
photo 530702

photo 530703

photo 530704

Let op: de zuigers (onderste delen van de struts) zitten nog los, deze blijven los/in hoogte verstelbaar tot op het allerlaatst de Mriya klaar is. Dan lijm ik ze waarschijnlijk in die positie vast; hier zijn de scharnieren tussen de struts en zuigers echt te klein om evt. werkend te maken..
Wat ook nog aangepast moet worden is het zelf gefabriceerde onderdeel voor het gewicht, de draagtafel zeg maar. Want de rib zorgt ervoor dat er een uitsparing in moet komen.
Meteen een mooi probleem opgelost; de rib klemt zich nu vast in de draagtafel, dus mocht het gewicht in de neus aanzienlijk worden dan kan de rib nooit zomaar loskomen :D !
Hier zie je dat de rib in de draagtafel vast zit:
photo 530697

photo 530698

photo 530699


Nu de neussectie even los op de romp zetten om te kijken hoe het geheel wordt:
photo 530696

Zoals je ziet, er blijft vrijwel niks over om te zien van de constructie! Als de An-225 z'n gear uit heeft, sluiten de meeste kleppen weer zodat de gearbays beschermd blijven.
Leuk detail: de An-124 en 225 hebben landinglights en taxilights die uitklappen onder de neus en onder de vleugels. Komt later nog!
Ook zie je op deze foto de zuigers los zitten in de struts, de ene is verder uit dan de andere en ze kunnen roteren.

Nou, op dan maar naar het gewicht plaatsen en bepalen.
Ik heb dus lange M13 bouten gebruikt; deze lenen zich goed voor groot gewicht plaatsen.
-Door de lengte kan je gewicht toe blijven voegen
-De lengte zorgt voor een gewichtsverdeling, niet 1 zwaar punt
-Met de bijbehorende M13 moeren en ringen kan je spelen met beetjes gewicht en je kan dingen 'vastschroeven', zodat er niks glijdt.
Dus 2 gaten in de flightdeck rib geboord, vlak boven de draagtafel:
photo 530701

Nu kunnen de platte kanten van de bouten steunen op de draagtafel. zit meteen stevig.
Aan de schroefkant van de bouten een steunplaatje met 2 gaten gemaakt; nu zitten de bouten stevig vast en kunnen we gewicht toevoegen.
photo 530700

Ik ben begonnen met flink wat M13 ringen, een vleugelmoer en een sluitmoer aan het einde. Dit is al een serieus gewicht!
Dus de flightdeck vastgetaped, zodat ik voor het uiteindelijke balanceren echt alles meeneem en het eindgewicht kan bepalen.
photo 530706

Zwaar genoeg om de neussectie in bedwang te houden..
photo 530707

..en het zit mooi stevig en op z'n plaats door de uitsparing in de draagtafel:
photo 530705

Dus de neussectie vastgetaped aan de romp..
photo 530708

Hier komen uiteindelijk 8(!) neuswielen aan!
photo 530709

Ik heb besloten eerst zonder het grotendeels ongelijmde en dus nog fragiele hoofd-onderstel te doen; ik wil dat pas later doen als er iets van verstevigd/verlijmd is.
Nu valt er zo nu en dan nog een wiel af, of zit er een gear niet helemaal goed in positie.. Ik wil de gear eerst als 1 stevig geheel hebben wat zo in 1 geheel in de romp aangebracht kan worden.
Dus doe ik het nu nog even met een blok hout; het gaat tenslotte om het bepalen van het kantelpunt van de romp.
Dus het ziet er zo uit:
photo 530710

Hoe preciezer ik onderdelen positioneer, hier dus de flightdeck met draagtafel constructie, hoe beter eigenlijk de neus past.. voordeel dus!
photo 530711

Hier de romp met staart...
photo 530712

..met vleugels erbij..
photo 530713

Met het blok naar voren: nog redelijk in evenwicht..
photo 530714

..en met blok naar achteren kantelt hij naar voren. Dus gewicht zit redelijk goed.
photo 530715

Nu met motoren aan de vleugels (ik moest ruimte creëren op mijn werkblad):
photo 530716

..met blok naar achteren nog netjes in evenwicht:
photo 530718

..en met blok naar voren kantelt hij iets naar achteren:
photo 530717

Dus ik ben tevreden voorlopig met dit gewicht. Er is ook geen sprake van een enorm 'naar voren op de neuswielen-drukkend' gewicht; door de lengte van de bouten is er een mooi verdeeld evenwicht van gewicht op de neussectie en dus op de neuswielen.
De echte test komt natuurlijk pas op het eind als alle gears klaar zijn, met wielen. maar dan kan ik alsnog van alles toevoegen of verwijderen.


Tenslotte schoot me opeens nog wat te binnen :shock: ...
Wat als ik op het laatst (voor de paint job) nog besluit de Le Bourget-Mriya met Buran erop versie te maken??
Wat ga ik dan wel niet voor gewicht krijgen? En wat doet dat met de neuswielen belasting?
Klopt het neusgewicht dan nog wel? Kan de main gear dat wel aan?
Allemaal vragen.

Dus ik heb m'n Space Shuttle van m'n 1:72 B747 met Shuttle project erbij gepakt, en deze even los op de Mriya geplaatst. Want de Buran is nog volledig ongebouwd, ik weet niet of ik die dus nog ga bouwen. Dus maar even met de Amerikaanse Space Shuttle.
Wat ook weer niet realistisch is (voor dit project bedoel ik dus), want de Space Shuttle is beduidend groter dan de Buran en mijn Shuttle heeft ook nog eens de kap op de staart zitten.
Maar goed, even voor het idee, een what-if fotosessie:
photo 530720

photo 530721

photo 530722

photo 530723

photo 530724

photo 530725

Nou, ik kan je vertellen, het gevaarte is bijna niet meer te tillen!!
Dat gaat echt een serieuze te grote belasting worden voor de gears (Vandaar dat Modelsvit nog steeds niet de beloofde 'Limited Edition 225 with Buran' heeft uitgebracht..?)
Ik mag echt hopen dat m'n Mriya niet op een dag gewoon opeens volledig een gear-collapse ondergaat, en dan is het echt vrijwel onrepareerbaar.. Ik ben al weken bezig geweest met alleen al die gear delen, dat kan ik dan niet meer herstellen denk ik.
Dus waarschijnlijk sorry Bourget-fans. Ik denk toch echt dat ik maar gewoon de moderne Mriya maak.. Of ze moeten met een aftermarket set komen met een soort 1:72 Anigrand C-5 gear set, met stevige RVS struts en nylon bogies etc.

Dus.
Dit was weer een klein Modelsvit An-225 project, namelijk de nose gear.
Tot de volgende update!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement