Dag Brouwers! Daar ben ik weer na een drukke privé-periode.
We zijn thuis bezig met een verbouwing, ondertussen ook een andere baan begonnen en ik ben daarnaast nog met 2 andere modelbouwprojecten naast de Antonov bezig. 1 Daarvan is een 1:72 'Replicas by JC' MD-80 wat een totale mislukking blijkt te zijn; echt nog slechter dan de Anigrand C-17 Globemaster, wat een verschrikkelijk slechte kit zeg. Dus tijdelijk maarmee gestopt.
Even een paar foto's:
De doos zoals ik 'm geleverd kreeg:
Zo moet ie worden:
Dit zijn de onderdelen:
De kwaliteit (er missen sowieso delen):
Wat klompjes resin en vacform iets wat de cockpit-ramen moeten zijn:
De bouwtekening:
En ik ben nu tot hier:
Maar goed, ik ga er waarschijnlijk nog wel een keer een topic aan wijden. Ik heb bij DrawDecal de 1:72 American Airlines decals ervoor besteld en binnen gekregen:
Hopelijk lukt het me om er zo'n iconische mooie shiny bare-metal American kist van te maken. Maar ik betwijfel het, de neus die juist zo moet lijken baart me aardig wat zorgen. Dus ik heb 'm opgeborgen voorlopig.
Het andere project hou ik nog even stil, als ik vordering maak en het lukt begin ik een topic.
Maar... gisteravond kreeg ik toch ineens weer zin om verder te gaan met dit Antonov monster.
Het was wel weer even inkomen; bij het zien van het model en de grote doos met daarin vele zakjes al dan niet door mij genummerde onderdelen, moest ik echt even goed nadenken waar ik gestopt was en wat er als eerste moest gebeuren.
De romp en cockpit even niet heb ik besloten; eerst weer eens verder aan project landing-gear..
Na een korte check heb ik een totaal anders besluit genomen dan dat ik eerst had: ik ga onderdelen vastlijmen in plaats van een zowat volledig scharnierbaar inklapbaar landingsgestel te maken.
Leuk dat dat grotendeels werkt, maar na studie van de verdere onderdelen die nog geplaatst gaan worden is dit niet meer haalbaar.
Waarom niet?
-Ik moet nog tientallen (letterlijk) dwars-asjes, verbindingen met kleppen, scharnieren en stangetjes aan de gear en bay verlijmen:
-Dit gaat elkaar in de weg zitten als het ene deel wel kan scharnieren, maar een dwars-as (W1 + H15) vervolgens ervoor zorgt dat het opeens niet meer kan scharnieren:
-als ik uiteindelijk bijna alles verlijm, zullen alle onderdeeltjes bij elkaar een sterkere constructie vormen en beter het totaalgewicht dragen.
-en het belangrijkste... dit model ga je niet constant optillen en laten zien dat de gear half kan inklappen. Het is simpelweg niet handig en je hebt alle draagkracht nodig straks..
Wat ik níet ga verlijmen zijn de 'zuigers' van het landingsgestel. Want in hoogte verstelbare wielen zijn wel degelijk nodig om alle wielen de grond te laten raken.
De hele main landing-gear constructie is een geheel wat als alles klaar is in de romp verlijmd moet gaan worden.
Gezien de kwetsbaarheid ga ik proberen dit demontabel te maken; als ik mee ga doen aan een expositie met dit model wil ik de gear veilig en heel kunnen houden, dus gezien mijn zelfgemaakte aanpassingen aan mijn Anigrand C-5A model moet er iets te verzinnen en te fabriceren zijn
Ik heb eerst een opstelling gemaakt om de gear constructie 'droog' in elkaar te zetten.
Daarbij is het van groot belang dat alles kaarsrecht en haaks en waterpas staat..
Dus een draaiplateau waterpas gemaakt op mijn werkblad, daarop een glasplaat vastgeklemd met klemmen en daarop een vel schuurpapier (dan glijden de asjes niet naar de zijkant bij het stellen).
De gear op het schuurpapier gezet, aluminium railtjes tegen de zijkanten van de asjes zodat alle gears in 1 lijn staan en dit ook weer vastgezet met klemmen.
Vervolgens de gear waterpas gemaakt (zie wieltjes onder de gear bay) en voila, alles staat nu waterpas en haaks.
En toen alle asjes en verbindingen een drupje lijm gegeven.. Dus nu staat alle gear goed en vast, en zijn alleen de hoogtes van elke gear nog verstelbaar.
Nu op naar alle andere onderdelen die nog verlijmd moeten worden.. Wordt vervolgd!