De T.VIII-W is af, de hangaar wacht op verlichting en de Q.E.D. gaat niet zo hard. Dus heb ik de Fokker F.VIII maar weer opgepakt, anders ligt er te veel w.o.h. (werk onder handen) op de tafel. Eerst de twee wandjes van het toilet samengebouwd.
Dat scheelt weer in de gietkosten. Daarna was het de beurt aan de motorgondels en het landingsgestel. Daarvoor moest ik eerst een dummy bouwen van de rompzijkant en de middenvleugel.
De onderplaat (met de afmetingen) heeft het gatenpatroon voor de landingsgestelstijl en de motorstijlen er in geboord volgens de template. De khelling van de onderplaat is de helling van de onderkant van de vleugel. De hoofdstijl van het landingsgestel is opgebouwd uit het verenpakket, gemaakt van 6 mm koorde stroomlijnprofiel met een schijfje buis er onder en een stukje messing staf van 1,2 mm diameter.
Dan moeten er gaatjes voor die stijl in de gegoten kopieen van de motorgondel geboord worden, op de goede plaats en excentrisch. Om dat netjes te doen heb ik een malletje gemaakt waarin een halve cirkel van 11 mm is uitgesneden en de excentrische positie van de stijl is aangegeven. De plaats in lengterichting is overgenomen uit de tekening. Als het boortje nu evenwijdig aan het malletje wordt gehouden, zit het gat goed.
De hoogte van het malletje is precies de afstand tussen motorgondel en onderkant vleugel.
Ik moet nog een manier verzinnen om alles tijdelijk vast te zetten; daarna kan ik de plaats van de V-stijlen op de motorgondel aftekenen en de gaatjes daarvoor boren. Voor de motorgondel aan de andere kant moet de grote mal afgebroken worden en in spiegelbeeld weer opgebouwd.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.