De TU-204 is nog niet af en het volgende project dient zich al weer aan! Gelukkig maar, want ik heb laatst mijn stash een beetje opgeruimd en ik kwam uit op ruim 100 kits die ik nog moet maken, dus een beetje tempo maken mag wel
Deze keer ga ik de Convair 990 maken van Authentic Airliners in de laatste kleuren van Spantax.
Convair (Consolidated Vultee Aircraft Corporation) was een bekende speler in de luchtvaart, zowel militair als civiel. In de civiele luchtvaart is Convair vooral bekend van de CV-240 (welke vele varianten kende zoals de CV-340, de CV-440 alsmede de CV-540 en de CV-580). KLM en Martinair waren ook klant bij Convair met de CV-240 en de CV-340 voor KLM en de CV-440 en CV-640 voor Martinair. Met 1181 vliegtuigen uit de CV-240 familie gebouwd, wilde convair dit succes graag voorzetten met straalmotoren. Besloten werd de concurrentie aan te gaan met Boeing en Douglas, welke respectievelijk de 707 en DC-8 op de markt gebracht hadden. Het idee was een kleiner type uit te brengen dat sneller was dan de concurrentie, maar achteraf gezien bleek er nauwelijks vraag te zijn naar zo'n type toestel.
Het eerste type dat op de markt werd gebracht was de CV-880, verwijzende naar de snelheid van 880 voet per seconde (= 970 km per uur). Toen de productie al gestart was eiste de FAA dat er additionele instrumentatie geplaatst werd. Omdat Convair niet de productie wilden open breken werd besloten een kenmerkende langgerekte bult op de romp te plaatsen. Ondanks de hogere snelheid kon de CV-880 de concurrentie niet aan met de 707 en DC-8 met name omdat het toestel een layout van 2 x 3 stoelen had in plaats van 3 x 3 zoals bij de 707 en DC-8. Daarnaast was de de CV-880 ook een stuk minder zuinig met brandstof. Dit laatste leverde wel "mooie" plaatjes op:
KLM heeft trouwens ook nog met de CV-880 gevlogen, althans voor de helft. Er was een samenwerking tussen KLM en Viasa en de CV-880 werd voor de helft geschilderd in KLM kleuren. Ik heb deze variant een paar jaar geleden eens gebouwd met een model kit van F-RSIN (
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=45603).
Wat doe je als Convair zijnde als er van je originele variant maar 65 toestellen werden verkocht? Terugtrekken of een variant ontwikkelen en hopen op het beste? Helaas voor Convair kozen ze voor het laatste, door de CV-990 Coronado te ontwikkelen. De 990 is een langere variant van de 880 (hoewel er nog steeds minder mensen in konden dan in de 707 of DC-8) met maximaal zo'n 149 passagiers. Tijdens de testvluchten bleek de 990 totaal niet zijn specs te halen, mede door trillingen bij de vleugels. Convair loste dit op door de zeer kenmerkende Anti-shock body's op de vleugels te plaatsen (en hiermee tevens de brandstofcapaciteit te verhogen). Dit zorgde voor een aanzienlijke extra kostenpost voor Convair voor een project dat toch al verliesgevend was. Met slechts 37 toestellen gebouwd trok Convair zich uiteindelijk terug uit de civiele luchtvaart. In 1996 hield de naam Convair overigens op te bestaan.
Goed, ik ga dus de 990 maken. Er zijn twee kits in 1:144 van op de markt, die van F-RSIN en die van Authentic Airliners. De kit van F-RSIN heb ik net als de 880 jaren geleden al eens gemaakt en nu dat AA ook een kit heeft vond ik het tijd voor een update (het is een mooi vliegtuig en die verdient een mooie kit). De kit van F-RSIN is overigens zeker niet slecht, maar die van AA is in dit geval toch echt wel heel veel mooier.
Ik ga hem maken in de kleuren van Spantax. Waarom? Spantax vloog er als een van de laatste nog mee en zoals VJ al zei staat er nog een op Mallorca (hopelijk gaan ze deze ooit nog opknappen):
En tja de laatste livery waar Spantax met de 990 mee vloog is ook gewoon een lekker makkelijke livery om te maken. Er zijn twee variaties, die versie waarbij de leading edges van de motoren zijn overgeschilderd (BZO) en de versie waar dit niet bij is (BQQ):
Ik ga de BQQ maken.
De decals zijn van 26 decals. De raamdecals worden overigens weer van Authentic Airliners decals.
De onderdelen minus fuselage:. Ze zien er echt prachtig uit (de 990 had een aparte WBF en dit is op het model mooi nagemaakt)
Eerst de onderdelen los gezaagd en daarna het achtersteven gelijmd en opgevuld met plamuur.
De vier motoren gelijmd (de fit is niet geweldig, maar dat komt helemaal goed met plamuur en schuren)
De "bult" op de romp gelijmd.
Het resultaat naar de eerste sessie opvullen en schuren.
Ik heb er weer zin in!
Wordt vervolgd!