Zonder meer "het model omkeren" vond ik toch wat te riskant
; tenslotte zitten de drijverstijlen alleen maar vast aan de motorgondels. Dus maar een tijdelijke mal gemaakt. Eerst de afstand tussen de buitenkanten van beide drijvers opgemeten (bij mij 80 mm) en daarna twee latjes op die afstand van elkaar om een snijmat geplakt.
Dan het model omgekeerd en tussen de latjes gezet.
Zorgt er meteen voor dat de drijvers netjes parallel blijven.
Daarna de onderkant van de stijlen aan de drijvers gelijmd met druppeltjes secondelijm. Die tast wel de aluminium verf aan, maar dat corrigeren we later wel.
Ik had al gezien dat de N-stijlen voor de drijvers niet pasten. De afstand tussen drijver en romp was 1,5 mm te groot (dat zou nog wel te repareren zijn geweest), maar vooral de voorste poot van de N reikte bij lange na niet tot de neus. Foutje van de constructeur, bij het tekenen van de stijl was ik uitgegaan van een rechte romp en had geen rekening gehouden met de kromming van de neus
.
Daar is dus echt niks meer aan te doen. Bovendien waren de N-stijlen wat aan de schriele kant, 1,8 mm breed. Op de Koolhoven tekening zijn ze een dikke twee mm breed, op de Finse tekening zelfs 3 mm. Dus heb ik de boel netjes opgemeten aan het model, een neiuwe N-stijl getekend en gemaakt van 3,1 mm stroomlijn profiel. Dat maakt het onderstel meteen wat steviger.
Ik heb er meteen maar vier gemaakt. Twee als nieuwe masters en twee om het prototype verder mee te bouwen.
Morgen bespreken met de resin producent hoe we er voor gaan zorgen dat deze nieuwe onderdelen tijdig beschikbaar komen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.