De Koolhoven F.K.49A is al een aantal keren voorbij gekomen in het bouwverslag van zijn broertje (of is het nu zusje, ik weet dat nooit) de F.K.49 van de fotokist van de LVA en de masters voor beide modellen (
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=50834). Dit draadje laat de bouw van het prototype van de F.K.49A zien; dat zal nog even duren, want op dit moment wordt nog gewerkt aan de mallen en de eerste gietsels.
Eerst maar even een kleine samenvatting. Eind 1938 bestelde de Finse regering een F.K.49A ambulance vliegtuig voor de kustwacht. Het toestel was uitwendig grotendeels gelijk aan de eerste F.K.49A, een fotovliegtuig voor Turkije, maar moest zowel met een wielonderstel als met een drijveronderstel uitgerust kunnen worden. De cabine inrichting was volledig anders. Romp achterstuk, vleugel en wielonderstel waren grotendeels identiek aan die van de F.K.49, motoren, staartvlakken en neus waren verschillend. Dit vliegtuig heeft in 1939 als 1001 met oranje driehoeken in Nederland gevlogen, en is in januari 1940 overgevlogen naar Finland, waarbij het de registratie OH-MVE kreeg.
Uit een paar foto's van de Finse F.K.49A bleek dat er nog een aantal kleinere verschillen met de LVA F.K.49 waren.
In de eerste plaats het aantal stijlen onder het stabilo: Bij de foto's van het vliegtuig in Finse kleuren zijn dat er aan iedere kant twee, terwijl de foto's van de 1001 er maar een aan elke kant laat zien.
Verder is op de eerste foto te zien, dat de generator of luchtpomp gemonteerd zit op een frame tegen de rechter zijkant. Dat is nu dus het eerste wat ik geproduceerd heb. Eerst een tekeningetje gemaakt, daarna het frame geproduceerd uit 0,25 x 0,5 mm strip.
Van de generator/luchtpomp hoeft alleen de ophanging wat ingekort te worden. Opmerkelijk is, dat de generator bij de 1001 niet op deze plaats zat, en ook op een aantal foto's van de OH-MVE is hij niet te zien (ook niet onder de vleugel, zoals bij de LVA kist, maar de foto's zijn van niet al te beste kwaliteit). Toch moet hij er wel zijn geweest. Op de paar tekeningen die ik heb is ook niets aangegeven.
Ook de antennemast is verschillend in beide foto's. De rolroeren zijn hetzelfde, maar scharnieren anders dan bij de LVA kist: Geen balansgewichten, en een scharnierlijn die verder naar achteren zit.
In ieder geval ga ik de kit bouwen als Finse drijverkist, en dan met de generator in deze aanstootgevende positie. Voldoende stof voor discussie
. Nu maar wachten op het eerste kitje.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.