De PS-84 is af, dus het is weer tijd voor een nieuw project. Ik blijf in Rusland met de Boeing 757....ik bedoel Tupolev 204-100. Zonder gekheid, de types lijken inderdaad erg veel op elkaar en voor een leek zijn de B757 en Tu-204 nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
De Tu-204 kan worden beschouwd als het juiste vliegtuig op de verkeerde tijd aangezien het de pech had net uit te komen tijdens de val van Sovjet-Unie. Het type was bedoeld om de Tu-154 te vervangen en de ontwikkeling ervan begon in 1981. Tupolev speelde wederom met het idee van drie motoren, maar koos uiteindelijk toch voor twee aangezien dit in het Westen al standaard was en er een krachtigere versie van de D-90 turbofan (later bekend als de PS-90A) beschikbaar was gekomen. De Tu-204 werd ontwikkeld om de competitie met de Westerse vliegtuigen aan te gaan en had dan ook een state-of-the-art ontwerp zoals een high-aspect ratio vleugel met een superkritische bovenkant en winglets om drag tegen te gaan. Daarnaast heeft de Tu-204 ook een fly-by-wire systeem. Een andere interessantheid is dat de stuurknuppel een Y-vorm heeft (als eerste van de civiele Soviet vliegtuigen), net zoals in de concorde en Embrear vliegtuigen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat een flight engineer niet meer nodig was, maar de politieke ideologie van de USSR verplichte dat er toch een soort van flight engineer aanwezig moest zijn. Deze zat recht achter de piloten (in plaats van schuin) en hield zich bezig met de bediening van het bovenpaneel van de cockpit.
De eerste vlucht was op 2 januari 1989, maar het uiteindelijke certificaat werd pas verstrekt in 1994. Nu was het socio-politieke landschap echter totaal veranderd. In eerste instantie had Aeroflot behoefte aan 530 Tu-204 vliegtuigen, maar nu dat de USSR niet meer bestond en er grote politieke onrust was ontstaan (alsmede een ineenstorting van de economie) werd de vraag naar de Tu-204 vrijwel nul. Desalniettemin werd er in 1996 gestart met het commercieel vliegen met de Tu-204 door Vnukovo Airlines.
De eerste productie run bestond uit slechts 15 types, voordat er een nieuwe variant in de vorm van de Tu-204-100 werd geïntroduceerd, al snel gevolgd door de -120. Het grootste verschil met de Tu-204 sans suffix is dat de -120 is uitgerust met Rolls-Royce RB211 motoren (voor het eerst sinds 1950 werden er weer westerse motoren gebruikt in Rusland). Andere varianten zijn de -200, -220, -300, -500 en de Tu-214. Veel verschil tussen deze types is er overigens niet, met uitzondering van de -300, welke 6 meter korter is dan de -100.
Zoals gezegd kwam de Tu-204 net op het verkeerde moment (technische gezien was er weinig mis met het vliegtuig). In totaal zijn er slechts 79 voor civiele doeleinde van gebouwd, waarvan er nog 35 rond vliegen. Het toestel is officieel nog in productie, maar dat zal waarschijnlijk afgelopen zijn als de MC-21 wordt geïntroduceerd. Een totale mislukking was de Tu-204 overigens niet aangezien het waardevolle kennis en ervaring opleverde voor de ontwikkeling van de SSJ-100 en MC-21 (hoewel het opvoeren van de productie in zijn algemeenheid en een wereldwijde sales support een probleem blijft voor Russische civiele vliegtuigbouwers)
De Tu-204 heeft dus als enige Russische civiele vliegtuig niet in Aeroflot kleuren gevlogen. Overigens werd er voor een airshow wel een keer een Aeroflot livery aangebracht:
Enfin, genoeg achtergrond informatie. De kit is er wederom eentje van Zvezda. De kit wordt geleverd met decals voor Red Wings, maar ik ga de Cubana decals van 8a Decs gebruiken. Ik vond het wel een keer leuk om een Zuid-Amerikaanse livery te maken en bovendien zitten er photo-realistische raampjes bij de decals van 8a Decs.
Dit gaat hem dus worden:
Goed, ik heb er weer zin in. давайте начнем!
De doos, instructies en plastic.
De details op het decalsheet ga ik overigens wel gebruiken.
De decalsheet voor Cubana van 8a Decs. De cockpit raam decals ga ik van PAS Decals gebruiken. Die vind ik toch net iets mooier.
Zoals altijd ben ik begonnen met het dichtmaken van de raampjes (dit kan met de doorzichte plastic raampjes die bij de kit zitten). Daarna het gewicht aangebracht.
De fit van zowel de romp, stabilo's en de vleugels is echt uitstekend. Zvezda is simpelweg een geweldige fabrikant van modellen (op de achtergrond zie je trouwens nog de Li-2, welke inmiddels af is).
Ook een begin gemaakt met de motoren. Deze bestaan uit verschillende onderdelen die apart gelijmd moeten worden.
En dat is de status van het moment. Wordt uiteraard vervolgd!