Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 25 feb, 2020 20:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2019 9:57 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3749
Woonplaats: Leiderdorp
Vorig jaar heb ik de Classic Plane kit van de Pander D aangeschaft, gebaseerd op het scratch project van Paulus de Boskabouwer van december 2012. En hij heeft in oktober vorig jaar ook het bouwverslag van de kit hier geschreven. Zo stonden er op de ESM drie Pander D’s, twee op de stand van de SIG Scratchbuild en een in de wedstrijd, die goud won. Omdat ik nu toch met dat hele kleine spul bezig ben, kan de Pander D er nog wel bij.
Paul heeft de H-NACO gebouwd, en omdat er alleen maar decals in de doos zitten voor dat toestel en de H-NACM, ligt het voor de hand dat ik die laatste ga bouwen. Overigens in de H-NACO ongelukkig aan zijn eind gekomen bij een lange afstandsvlucht naar Danzig, in die tijd voor een klein vliegtuigje als de Pander een uitzonderlijk grote afstand, waarbij de vlieger omkwam. Motorpech dwong tot een noodlanding vlakbij de bestemming, waarbij een rij bomen geraakt werd.

photo 466200

De H-NACM was de eerste Pander D die gebouwd werd met constructienummer 10 (Pander nummerde alle vliegtuigen door zonder onderscheid te maken naar type). In november 1925 vond de eerst vlucht plaats, zonder problemen, en in december van dat jaar stond het vliegtuig op de Salon de l’Aéronautique, samen met de H-NACN.

photo 466189

Vele vliegers maakten een proefvlucht en het toestel werd veel geprezen. Tot midden februari 1925 bleef het vliegtuig in Frankrijk, waar vele demonstraties werden gegeven. Na enige tijd in Nederland te hebben gevlogen, ging de H-NACM in juli weer terug naar Frankrijk om deel te nemen aan een aantal wedstrijden. Uiteindelijk bleef hij daar definitief als demonstratievliegtuig voor een mogelijke licentie bouw door Roques-Lefolcalvez. Wat er uiteindelijk mee gebeurd is, is onbekend.
Er zijn veel foto’s van de Pander D en een drietal maatschetsen. En natuurlijk de twee bouwverslagen van Paul. Hier onder alleen die referenties waar foto’s in staan van de H-NACM en de H-NACO.
1. H.J. Hazewinkel, Pander: Een Haagse vliegtuigbouwer, Opkomst van de sportvliegerij in Nederland, pp. 8, 9, 26-41, 125, 126, ISBN-10 90-808868-3-1, 2006 DRW
2. H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, pp. 39, 41, 1988
3. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 1; Van H-NABA tot PH-AEZ, pp. 61-68, 78, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1979
4. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Pander S.4 Postjager, pp. 111-112, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1977
5. H. Hooftman, Van Farman tot Neptune, Deel I: Romantiek van watervliegtuigen en vliegboten, pp. 67, 68, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1964 DRW
6. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, pp. cover, 2, 57, Unieboek B.V., Bussum, 1982 DRW
7. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=51376
8. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=38766
Ik ga de inhoud van de kit hier niet beschrijven, dat is al voldoende gedaan in het verslag van Paul. Wel was het decal velletje in mijn kit duidelijk slechter dan in zijn kit; daar is enig herstelwerk aan H en M nodig.

photo 466175

Aan de slag dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jan, 2019 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 1932
Hoi Rob,

Leuk dat je aan de Pander gaat beginnen. Nu voel ik me geroepen om ook gauw aan jouw Koolhoven FK-49 te beginnen :brouw:

robh schreef:
Wel was het decal velletje in mijn kit duidelijk slechter dan in zijn kit; daar is enig herstelwerk aan H en M nodig.


De decals zij op zich prima maar wel dun en kwetsbaar. Belangrijk is een goede hoogglans ondergrond te hebben en de decals met zo min mogelijk handelingen aan te brengen.
Ik heb de kleine beschadigingen aangetipt met zwarte verf een daarna een zijdematlaagje er overheen aangebracht.
Mocht het onverhoopt straks tegenzitten dan heb ik nog wel een decalsetje beschikbaar voor je.

heel veel succes met de bouw!

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2019 18:15 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3749
Woonplaats: Leiderdorp
@Paul: Ik ga mijn best doen, maar voor mij wordt het de eerste, terwijl jij al twee keer kon oefenen :mrgreen: . En je mooie vlechtwerkje voor het stoeltje zal ik moeten vervangen door iets van Aeroclub. Vorderimngen zullen langzaam gaan, want ik moet eerst nog even in de sneeuw.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2019 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6236
Woonplaats: ARNHEM
Hallo,

Ik bouw momenteel heel erg veel in opdracht en voor mijn opdrachtegever heb ik ook deze Pander gebouwd. Zoals in dit geval gebruikelijk puur OOB. Geen verwijd in deze aan Paul, maar de fabrikant heeft zich er vrij makkelijk vanaf gebracht. Vooral kijkend naar de bijzonder lompe cilinders. Ook vond ik het interieur beschamend (pilootje in gedaan). verder was het resin begeven van luchtgaatjes. Kortom als je hiervoor een resinkitje van de Koolhoven FK 43 heb gebouwd is dit weer even slikken.

Afbeelding

Let ook goed op de decals. Ze zijn bijzonder fragiel en de kleuren zijn bijzonder makkelijk weg te geven wanneer je ze ook maar met het minste geringste aanraakt.

Succes.

groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 16:03 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3749
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpit uitgehold, eerst gaatjes boren, vervolgens op de omtrek uitfrezen.

photo 469042

Toch wat twijfels (of liever gezegd een afwijkende mening) over de paneel lijnen. Dat de diagonale lijnen niet op de ACM en ACO aanwezig waren is correct; die zijn kennelijk overgenomen uit de maatschets. Ik kan echter met de beste wil van de wereld ook geen horizontale paneel lijn vinden op de foto's; het rompachterstuk is geheel glad.

photo 469044

photo 469043

Wat wel te zien is is een schaduw lijn; kennelijk is de romp ovaal van vorm. En wat ook te zien is is een verticale paneellijn (productiedeling) achter de cockpit. Dat wordt ook bevestigd door deze foto van de bouw van de eerste twee Panders D (ACM en ACO).

photo 469045

Nu was ik al stom geweest, en had alle paneellijnen (dus ook de diagonale) al wat aangezet. Die kunnen dus allemaal weer dicht. Niet met putty, maar met secondelijm; dat werkt prima heb ik ervaren bij het corrigeren van masters voor de F.K.43 en F.K.49. Het is ongeveer even hard als resin, en daardoor makkelijker glad te krijgen.
Wat op de foto ook te zien is zijn drie koelspleten achter de motor. Moet ik niet vergeten.
Ik was kennelijk in vorm de laatste tijd. Ik had het gat van de cockpit in een fraaie hoefijzervorm afgewerkt. Nee dus, bleek bij het nalezen van Paul's bouwverslag en het bekijken van foto's en maatschets. Maar er is (bijna) niets dat met wat styreen niet te repareren valt.

photo 469041

Inmiddels zit er een mooi rond gat in. Maar voor de zekerheid heb ik Paul's bouwverslag maar uitgeprint :mrgreen: . Ook zitten er in mijn kit rudimentaire inlaatjes op de vleugel.
Zoals te verwachten was, is ook mijn kit rijkelijk voorzien van luchtbelletjes. Wat extra werk dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2019 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 1932
KitBoy schreef:
Geen verwijd in deze aan Paul, maar de fabrikant heeft zich er vrij makkelijk vanaf gebracht. Vooral kijkend naar de bijzonder lompe cilinders.
Ook vond ik het interieur beschamend (pilootje in gedaan). verder was het resin begeven van luchtgaatjes.groet


Klopt, Nico. Ik heb de door jouw opgesomde gebreken reeds eerder besproken met Detlef. Hij was van plan om bij de volgende serie wat subtielere motorcilinders en een knap zeteltje te leveren.
Luchtbelletjes zou eigenlijk bijna niet voor mogen komen bij iemand die al zo'n scala aan resinmodellen heeft uitgebracht.

robh schreef:
Toch wat twijfels (of liever gezegd een afwijkende mening) over de paneel lijnen. Dat de diagonale lijnen niet op de ACM en ACO aanwezig waren is correct; die zijn kennelijk overgenomen uit de maatschets.
Ik kan echter met de beste wil van de wereld ook geen horizontale paneel lijn vinden op de foto's; het rompachterstuk is geheel glad.Rob


Da's inderdaad lichtval, Rob. De rompdoorsnede is niet zuiver ovaal maar boven en onder halfrond overgaand in rechte zijkanten.

Overigens hier trouwens nog een interessante link van de bouw van een 1:4 RC-Pander. (Met dank aan wvr).

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2019 16:19 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3749
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Overigens hier trouwens nog een interessante link van de bouw van een 1:4 RC-Pander. (Met dank aan wvr).

wvr heeft via een PB-tje al contact opgenomen om informatie te krijgen voor zijn volgende project: een RC Pander Postjager.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2019 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 feb, 2019 13:30 pm
Berichten: 2
En nog een iets uitgebreider verslag op modelbouwforum

_________________
groet,
Wouter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2019 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 feb, 2019 13:30 pm
Berichten: 2
robh schreef:
Toch wat twijfels (of liever gezegd een afwijkende mening) over de paneel lijnen. Dat de diagonale lijnen niet op de ACM en ACO aanwezig waren is correct; die zijn kennelijk overgenomen uit de maatschets.
Ik kan echter met de beste wil van de wereld ook geen horizontale paneel lijn vinden op de foto's; het rompachterstuk is geheel glad.Rob


De diagonale lijnen (liggende "v") zitten wel degelijk op de romp (nog net te zien op de foto's) en vormen de grens tussen de alu beplating en het hout. De verticale lijn boven de vleugel is de achterrand van het cockpitdeel dat aan de vleugel vastzit en de onderste verticale lijn op de foto is een metalen spanband die de vleugelliggers verbind met de romp.

_________________
groet,
Wouter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 maart, 2019 20:41 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3749
Woonplaats: Leiderdorp
Eindelijk weer wat tijd om aan de Pander D te werken (vandaag de 50 F.K.49 kits afgeleverd bij de Luchtvaart Hobby Shop).
Ik laat de diagonale lijnen dan maar staan; heb wel inmiddels de verticale lijn in de romp gegraveerd. Die is ook op de afgewerkte vliegtuigen goed te zien. Ik heb nieuwe cilinders gemaakt door 0,2 mm metaaldraad om een stukje 0,8 mm styreen staf te wikkelen en vervolgens te zekeren met dunne secondelijm. De cilinders hebben nu een diameter van 1,2 mm in plaats van de 2 mm in de kit. Gaatje opgeboord tot 1,4 mm en de cilinders op lengte afgesneden.

photo 471992

photo 471991

Het aanzicht is nu redelijk, vind ik. Er moeten nog enige frutsels aan de cilinders gemaakt worden. Daarvoor is de foto van de kist in aanbouw nuttig; op de voorgrond ligt een fraaie motor.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de masters voor het Fokker S.IIa ambulance vliegtuig op basis van het Fokker S.II model van 1/72 Omega Models .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement