Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 18:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 0:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Rob,

Ik heb even terug zitten kijken hoe je de boel hebt opgebouwd en je zou kunnen overwegen om de motor te demonteren en dan met een smal zaagblad verticaal vanaf de vrijgekomen uitsparing richting de ondervleugel te zagen om daarna met plasticplaat de V-vormige achterzijde te creëren.
Ik denk dat er wel zaagjes bestaan die smal genoeg zijn om in de beperkte ruimte te passen.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Is al gebeurd, Paul. Foto's volgen. Wel zonde van de mooie afwerking :cry: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 11:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Weer zo'n leermomentje zullen we maar zeggen, Rob. En inderdaad jammer van de afwerking want het bootrompje stond strak in de lak.
Ben benieuw naar het resultaat van de ingreep.

groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Nog niet af, maar wel onderweg. Het breekwerk:

photo 463868

Schade viel mee, hoofdzakelijk de lak, niets dat niet hersteld kan worden met wat schuur en verfwerk. Daarna heb ik de platte achterkant tot aan het brandschot, waar de motor op zit weggehaald met scheermeszaag en scalpel, voorzichtig en stukje bij beetje. Stripjes gesneden van 0,25 mm styreen plaat en gekromd over het handvat van een pincet, stukjes op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 463867

Omdat er een knik zit in de zijkant van de romp en het bovendeel taps toeloopt, zal het bovenste gekromde stuk ook aan de achterzijde taps toelopen (teminste in de houten versie, want dat kan niet dubbelgekromd zijn). Staat nu uit te harden, voordat ik het op maat kan snijden en het laatste stukje pas maken.
Ik heb ook de gaatjes voor de vleugelpennen 1,5 mm naar onderen verplaatst (of liever: er bij geboord). Stagger hou ik hetzelfde, nieuwe N-stijlen moet ik nog tekenen. De mal heb ik ook aangepast.

photo 463866

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 dec, 2018 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De romp achterkant is klaar.

photo 464033

photo 464032

Omdat er nu minder ruimte bovenin is, moest ik ook het carter van de motor aanpassen. Dat koste de twee uitlaatjes hun plek. Gelukkig niet kwijt geraakt, dus alleen een kwestie van opnieuw vastlijmen. De ondervleugel komt nu iets lager te zitten, en dan kan ik een dekje tussen de linker en rechter vleugel maken dxat aansluit op de bovenkant van de boot.
Inmiddels ook een tekening gemaakt van de nieuwe, langere N-stijlen. Een N-stijl gebouwd van 0,5 mm styreen staf. Is veel te slap, wordt dus toch weer messing solderen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2018 8:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Petje af hiervoor... Weinigen zouden het zo drastisch aanpakken. Alleen al daarvoor petje af...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2018 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Weinigen zouden het zo drastisch aanpakken.

Hoe was het ook alweer? Stinkende heelmeesters .... Bovendien zag ik geen andere oplossing; als het dan mislukt, kan het beter echt mislukken. Hierbij nog een plaatjes van de N-stijl in styreen.

photo 464055

En daar heb ik nu maar dit van gemaakt.

photo 464056

Recht het pasgemaakte stukje 0,25 mm plastic, dat tussen de ondervleugels, romp en bovenkant boot moet komen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2018 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Terwijl de romp weer in z'n laatste laagje verf staat te wachten op vereninging met de bovenvleugel, ben ik maar begonnen aan de Handley Page slats, op dezelfde manier gemaakt als bij de Musch. De bodem van een aluminium wegwerp asbakje uitknippen, glad wrijven met een stukje rongeschuurd hout, op maat knippen en om de vleugel voorrand vouwen.

photo 464350

Eentje zit er om de (rechter) vleugel, de ander ligt er achter. De slats van de Scheldemeeuw openen automatisch als de snelheid daalt en de invalshoek toeneemt, en vergroten de maximum lift coefficient op dat deel va de vleugelmet wel 30 tot 40%. Dat betekent dat de minimum snelheid lager wordt, maar bovendien bij de Meeuw dat het overtrekken van de tip uitgesteld wordt. Het vliegtuig zal dus goedig doorzakken en het gevaar van in een vrille raken vermindert.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2018 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met het herstel van de "schade". Het schilderwerk van de romp hersteld, de uitlaatjes weer aan de motor gelijmd en de bovenvleugel weer uitgelijnd en vastgelijmd.

photo 464497

Daarna de linker ondervleugel met behulp van de gewijzigde mal gepositioneerd en vastgelijmd.

photo 464498

Hooguit een paar tiende millimeter mismatch tussen het in de romp geboorde gaatje en de pin in de vleugel. Viel me mee; het was dus niet nodig moeilijk te doen. De andere vleugel:

photo 464496

Er was een extra stukje tape nodig om de vleugelachterrand links en rechts op dezelfde hoogte te krijgen. Ik heb de vleugels gelijmd met dikke secondelijm en de spleet tussen romp en vleugel aan de achterkant gevuld met witte houtlijm. Verdere afwerking als het vloeistuk tussen romp en ondervleugel op zijn plaats zit.
Passen van dat vloeistuk liet zien dat het in de breedte te klein was en bovendien te weinig naar achteren doorliep. Dus een nieuw stukje gemaakt.

photo 464494

Voor is beneden op de foto. Het vloeistuk moet nog pas gemaakt worden als de gelijmde vleugels droog zijn.
Eerste passing van de messing N-stijlen, die inmiddels zwart zijn, liet zien dat ze (hoogst waarschijnlijk) iets te kort zijn; ik heb de verticale stijl dus iets te kort afgeknipt. Ik heb ze dus verlengd met messing busjes van 0,8 x 0,6 mm.

photo 464495

Dit zal op het model nauwelijks opvallen, verwacht ik.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 dec, 2018 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Natuurlijk waren de N-stijlen nu te lang, en moest ik me even vermaken met ze weer wat korter maken. Om niet te drastich te werk te gaan, heb ik ze grotendeels op maat gemaakt met vijlen in plaats van te knippen met een tang. Ook heb ik in boven en ondervleugel ter plaatse van de verticale stijl voorzichtig een oppervlakkg gaatje geboord; dat maakt het plaatsen makkelijker. De stuurboord zijde:

photo 464575

En de andere kant:

photo 464574

Zijaanzicht:

photo 464572

Onder de vleugeltippen moeten nog de drijvertjes komen. Omdat ik nu toch met messing bezig was, heb ik ook maar meteen de staartbomen (dik woord voor die dunne buisjes) gemaakt uit 0,75 mm messing staf.

photo 464573

Op fotos zag ik dat ze onder de vleugel in een soort fairing staken. Die heb ik gemaakt door een stukje 1,2 mm styreen staf uit te boren met een 0,8 mm boortje, en het styreen na het lijmen glad af te schuren tot op het messing. Die buizen lopen van de uiteinden van het stabilo naar de achterste stijl van de N-stijlen op de onderkant van de bovenvleugel. Zo dus:

photo 464571

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement