Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 28 sep, 2020 17:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3915
Woonplaats: Leiderdorp
Ik moet op de ESM over vier weken bij de IPMS SIG Scratchbuild en volgende week in het hoge Noorden toch echt iets in bewerking hebben, dus maar een nieuw project begonnen: De De Schelde Scheldemeeuw. Dat was een klein eenpersoons tweedekker vliegbootje ontworpen door Theo Slot, uit wiens handen ook de Pander Postjager was gekomen.

photo 458568

De Scheldemeeuw was een afgeleide van de Scheldemusch en vloog voor het eerst in juni 1936. Net zoals de Scheldemusch was de Scheldemeeuw ook bedoeld als een relatief goedkoop vliegtuig (2500 gulden) voor amateurs, gemakkelijk te vliegen (en te landen). De Scheldemeeuw was het derde ontwerp van Slot bij at De Schelde. Op de eerste vluchten had het vliegtuig een open cockpit, maar die werd spoedig overdekt, want het vliegtuig wierp een wolk water op bij start en landing.

photo 458566

De houten vleugels, verbonden door twee N-stijlen, zijn identiek aan die van de Scheldemeeuw maar hebben een 6 cm grotere spanwijdte. Aan de vleugeltippen waren twee kleine drijvers bevestigd. Het kielvlak was verbonden met de achterkant van de romp en het horizontale kielvlak was verbonden met romp en vleugels door vier stalen buizen. De boot romp was een conventionele houten constructieve en had een step. Leeg woog de Scheldemeeuw 200 kg en de motor was een 40 pk Praga B motor met duwschroef. De maximum snelheid bedroeg 125 km per uur.
Er is maar een exemplaar gebouwd. De romp was rood geschilderd en het vliegtuig was als PH-ALK geregistreerd. In 1937 is het vliegtuig gesloopt en is de vleugel gebruikt om een tweede exemplaar te bouwen met een aluminium romp. Dat vliegtuig maakte zijn eerste vlucht in september 1938; het maakte toen 23 vluchten met een totale duur van 2,5 uur. Het bleek dezelfde vliegeigenschappen te hebben als het houten prototype.
Ik ga het prototype met gesloten cockpit bouwen. Het boek van van Wijngaarden bevat een maatschets, die ik heb gecorrigeerd voor de goede lengte en spanwijdte. Voor de vleugels en het horizontale staartvlak en de motor heb ik de gedetailleerde tekeningen van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers (NVM) gebruikt.

photo 458571

Gegevens van het vliegtuig zijn:
Spanwijdte 6.78 m
Lengte 5.32 m
Hoogte 2.32 m
Motor Praga B of 40 hp
Bemanning 1
Referenties:
H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, pp. 43, 46, 1988
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Scheldemusch en Scheldemeeuw, pp. 3-11, 14-15, 28, 31, 33-35, 37, 39, 41, 67, 180-189, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1978
C. van Steenderen Jr., Moderne Vliegtuigen, Overzicht der Voornaamste Moderne Sport-, Verkeers- en Militaire Vliegtuigen, p. 4, J.M. Meulenhoff, Amsterdam, 1938
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, pp. 98-99, Unieboek B.V., Bussum, 1982
P. van Wijngaarden, N.V. Koninklijke Maatschappij De Schelde, Afdeling Vliegtuigbouw, pp. cover, 22-24, 26, 35, ISBN 978-90-821390-1-3, Uitgeverij Wiel Eijdems, Eygelshoven, 2014
Vliegwereld, Jaargang 2, No. 33, pp.533-534, 1936
NVM drawing 50.00.018, 1997
Op het Internet staat een interessant filmpje van het prototype van de Scheldemeeuw.
[url]https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj6_LDsoNzMAhXCiiwKHcMIBv4QtwIINTAE&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DHYI5g2FYImc&usg=AFQjCNGGYjNW1BlrV4L1PkdyfzVDY6oNVg
[/url]

De eerste "onderdelen" zijn er al: voor de romp op 0,5 mm styreen gelijmd, voor de staartvlakken op 0,25 mm styreen en de vluegelribben ingekrast op 0,25 mm styreen. Wat strip bij elkaar gezocht.

photo 458599

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig de masters voor een 1/144 model van de Q.E.D., het motorjacht van Anthony Fokker en met de ombouw van een Omega Models Fokker D.XVI tot de Julipter variant voor Hongarije. De masters voor een upgrade van de Fokker F.VIII kit van Daedalus zijn klaar en wachten nu op het beschikbaar komen van de Zweedse vacform kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 16763
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk Rob. Ik kan me de Scheldemusch nog wel heugen, dat was ook zo'n 'mega' project. Succes ermee en ik zie volgende week wel hoe ver je gevorderd bent.

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3915
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.... ik zie volgende week wel hoe ver je gevorderd bent.

Niet erg ver, denk ik; de F.K.49 heeft prioriteit, maar nu heb ik in ieder geval 3-11 wat te doen :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig de masters voor een 1/144 model van de Q.E.D., het motorjacht van Anthony Fokker en met de ombouw van een Omega Models Fokker D.XVI tot de Julipter variant voor Hongarije. De masters voor een upgrade van de Fokker F.VIII kit van Daedalus zijn klaar en wachten nu op het beschikbaar komen van de Zweedse vacform kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 okt, 2018 11:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 997
Rob,

Klein maar fijn.... :D

Leuk modelletje, dat wordt weer horlogemakerswerk !

Veel succes !

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2018 8:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 829
Volgmodus aan

Jammer dat ik je niet gezien heb in Hurdegaryp... je zat zo mooi in het hoekje


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 nov, 2018 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3915
Woonplaats: Leiderdorp
Op de ESM had ik het spul wel bij me, maar heb ik vrijwel niets gebouwd: Twee kleine stukjes styreen uitgesneden. Maar vandaag gaan we echt van start.
De tekeningen van de romponderdelen gelijmd op 0,5 mm plastic:

photo 461909

Het onderste plaatje wordt de "ruggegraat" van de romp. Daarop wordt het bovenaanzicht (bovenaan) in tweeën gesplitst gelijmd (dat was het enige onderdeel dat ik op de ESM had gefabriceerd). De onderdelen uitgesneden:

photo 461908

En begonnen met de samenbouw:

photo 461907

Ik ga eerst de romp bouwen, en daarna pas ruimte voor de cockpit in de romp maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig de masters voor een 1/144 model van de Q.E.D., het motorjacht van Anthony Fokker en met de ombouw van een Omega Models Fokker D.XVI tot de Julipter variant voor Hongarije. De masters voor een upgrade van de Fokker F.VIII kit van Daedalus zijn klaar en wachten nu op het beschikbaar komen van de Zweedse vacform kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 nov, 2018 11:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 829
Kewl ik je brouwseltjes zijn echt klein.

Misschien leer ik er nog wat van ... in de volg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 nov, 2018 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3915
Woonplaats: Leiderdorp
De romp (of liever het rompje :wink: ) voorzien van wat spanten.

photo 461987

Ook aan de achterkant:

photo 461988

En ja, hij is echt klein. De romp is 24 mm hoog en 9 mm breed. Het was ook eigenlijk, net zoals de meeuw) een vliegtuigje dat je aantrok in plaats van er in te gaan zitten, meer een bemande drijver of zoiets.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig de masters voor een 1/144 model van de Q.E.D., het motorjacht van Anthony Fokker en met de ombouw van een Omega Models Fokker D.XVI tot de Julipter variant voor Hongarije. De masters voor een upgrade van de Fokker F.VIII kit van Daedalus zijn klaar en wachten nu op het beschikbaar komen van de Zweedse vacform kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2231
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Heb je niet een heel grote 50 cent munt ernaast gelegd, want ik geloof mijn ogen niet :shock: Misschien wel zo'n chocolade munt van de sint :wink:

Knap hoor weer dat je dit voor elkaar krijgt. Je foto's zijn ook zo scherp dat het lijkt alsof je gewoon een "normal" formaat model bouwt. Succes met de grappige toestel.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 dec, 2018 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3915
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb geen 10 cent muntje meer (geen gevolg van Klaas overigens :wink: ). Dus dan maar een oud plaatje van het famililid Musch.

photo 382919

Zelfde spanwijdte en het rompje van de Meeuw is zelfs nog een stuk langer :mrgreen: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig de masters voor een 1/144 model van de Q.E.D., het motorjacht van Anthony Fokker en met de ombouw van een Omega Models Fokker D.XVI tot de Julipter variant voor Hongarije. De masters voor een upgrade van de Fokker F.VIII kit van Daedalus zijn klaar en wachten nu op het beschikbaar komen van de Zweedse vacform kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement