Vintage Jet schreef:
nou jaaa zeg! De B737 is helemaal geweldig. Full blast gaat hij als een raket. Afgelopen week nog gedaan op BCN met naderende onweersbui als aanleiding (kans op windshear, geen gereduceerde take-off toegestaan).
Een hele gave foto, dat is zeker!
Inderdaad VJ, juist omdat het zulke goede vliegtuigen zijn zie je ze zo veel. Tja weet je wat het is? Als je iedere dag biefstuk eet, wil je ook wel weer eens boerenkool. Heb jij trouwens ook wel eens de A320 gevlogen? Ik ben wel benieuwd wat piloten fijner vinden om te vliegen. Als passagier zijnde vlieg ik voor regionale vluchten het liefst met de Embraer 170 of 190 (lekker ruime stoelen), maar als ik zou moeten kiezen tussen de 737 of A320 heb ik toch meer een lichte voorkeur voor de A320 (maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de operators die ermee vliegen dan aan het toestel zelf).
Nog een even een klein zijsprongetje: volgende week moet ik voor zaken naar de UK. Ik vlieg met KLM cityhopper en als het goed is vlieg ik op de terugreis met de Fokker 100, welke Cityhopper huurt van Carpatair. Daar ben ik wel echt heel content over, want ik heb wel eens in de F70 gezeten, maar nog nooit in de F100. Je ziet ze niet veel meer in Europa, dus ik ben blij nog een keer de kans te krijgen om aan boord van Neerlands trots te mogen vliegen!
Vintage Jet schreef:
Heel leuk onderwerp! Een gedurfde onderneming dat AA, die volgens alle ingewijden bij voorbaat geen schijn van kans had. En dan hebben ze het toch best nog even volgehouden. Volgens mij volledig op Hadj vluchten naar Mekka. Jammer, want een beetje vers bloed in luchtvaart Nederland is volgens mij goed voor iedereen
Ik heb recent het boek "Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen" gekocht (
http://www.alk.nl/?action=viewArt&cid=78&aid=74&lid=1). Ontzettend leuk om te lezen! Nederland heeft meer maatschappijen (gehad) dan ik dacht. Het probleem blijft dat Nederland veel te klein is voor regionale vluchten binnen Nederland. Wil je iets opzetten, dan moet je binnen Europa gaan vliegen en daar is de concurrentie natuurlijk moordend.
FokkerFan schreef:
Maar over suf gesproken, van al die Nederlands A320's kies je ook nog eens het sufste kleurenschema
Maar wel leuk, want het is er eens een die we nog niet eerder hier gezien hadden geloof ik.
Haha het kleurenschema is inderdaad niet het meest sprekende, maar Amsterdam Airlines spreekt qua naam toch meer tot de verbeelding dan bijvoorbeeld Vbird en is weer eens wat anders, is gemakkelijker te spuiten (gemak dient de mens) en de decals zien er goed uit. Maar ik denk dat ik ooit nog wel eens een A320 in de kleuren van DutchBird en Vbird ga maken. Het is toch wel leuk om zo een beetje een Nederlandse vloot compleet te krijgen. Maar dat is echt iets voor later. Voorlopig heb ik nog zo'n 120+ kits van andere vliegtuigen die ook nog af moeten (verkapte pensioenvoorziening noemt mijn vriendin dat
)
FokkerFan schreef:
Als het goed is valt ie verder makkelijk in elkaar. Die nieuwe Zvezda kits zijn fijner om te bouwen in vergelijking tot hun concurrent van Revell.
Inderdaad! Qua bouwen is de kit van Zvezda een genot. Ik heb helaas niet meer zo veel tijd als vroeger om te knutselen, maar her en der vind ik toch wat gaatjes:
De fit van de romp is uitstekend, maar uiteraard nog wel een spleetje zichtbaar. Ik gebruik tape voordat ik de plamuur aanbreng, zodat ik niet te veel hoef weg te schuren later.
Het roer is een los onderdeel en deze heb ik vastgelijmd. Ik heb even getwijfeld om hem scheef te zetten (zoals je vaak in parkeerstand ziet), maar uiteindelijk toch maar recht gelaten.
De plamuur is aangebracht en kan geschuurd worden.
Inmiddels zijn ook de flaps bevestigd. Je moet even goed in de handleiding kijken welke onderdelen je moet hebben en hoe deze te bevestigen. De spleten zijn best wel duidelijk zichtbaar, dus ik heb eerst een dun laagje Mr. White Putty aangebracht en daarna pas meer de stevigere plamuur.
De raampjes worden dichtgemaakt, aangezien ik hier weer decals voor ga gebruiken. Ik ga dit niet super goed afschuren. Als er een beetje outline zichtbaar blijft is dat gemakkelijker om de decals later aan te brengen ivm de juiste hoogte van de ramen (ervan uitgaande dat ze op de kit goed zijn aangebracht natuurlijk).
Het speeltje bij de rudder is minimaal en bovendien mag die wel wat zichtbaar zijn. Daarom geen stevige plamuur, maar een lichte Mr. White Putty aangebracht
De flaps en slats zijn inmiddels geschuurd, alsmede de romp. Bij de ramen ziet het er net uit alsof op sommige plekken de zonnewering naar beneden is!
Na het geheel in de primer gezet te hebben is er nog een klein spleetje zichtbaar bovenop en bij bij de neus. Een tweede ronde is dus nodig. De raampjes, vleugels en rudder zien er naar mijn mening verder ok uit.
En dit is het voorlopige resultaat van de tweede ronde schuren en plamuur.
De volgende activiteit wordt waarschijnlijk de motoren. Ik moet nog wel even een goed stappenplan bedenken in verband met het afplak en spuit werk hiervan (misschien moeten sommige onderdelen eerst gespoten worden alvorens ze vast te lijmen).
Wordt vervolgd!