Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2018 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Silenoz schreef:
- daarna doop ik een platte schilderborstel in de Daco decalsetting, wrijf ik deze af aan de rand en maak ik de decal vochtig.

Bedankt voor de tips! :) Daco decalsetting ken ik niet. Is dit qua werking/"sterkte" gelijk aan micro sol of raad je echt Daco aan in dit geval?

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2018 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Daco heb je in 3 sterktes, beter beginnen met de middelste, en strong als het echt moeilijk gaat. Voordeel ten opzichte van set en sol is dat het maar 1 product is. Voor dunne decals kan de strong te sterk zijn en je decals aantasten of kapot maken.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jun, 2018 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Eens met Silenoz. Ik heb hele fijne ervaringen met Daco strong als de decals niet goed wilde blijven plakken na Set en Sol. Op 'home made' decals zou ik het niet proberen, maar veel van de aftermarket merken gaan prima samen met (LHS had ze laatst weer op voorraad).

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jun, 2018 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Oooh neeeeee, vertel mij aub niet dat je de black base van Alclad hebt gebruikt... :?
Dat spul is echt vervelend met dekking, los van het feit dat de paneel lijnen ontzettend breed uitkomen.

Beter Tamiya X-1 inzetten en deze met Tamiya polishing paste oppoetsen.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jun, 2018 10:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
SpeedAS schreef:
...los van het feit dat de paneel lijnen ontzettend breed uitkomen.


Echt? Dat is toch enkel optisch bedrog dan lijkt me? Ik vind het er op de foto's redelijk uit zien althans.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jun, 2018 4:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
SpeedAS schreef:
Oooh neeeeee, vertel mij aub niet dat je de black base van Alclad hebt gebruikt... :?

Echt? Ik gebruik dat altijd voor metallic ondergrond en ben er best tevreden over. Je moet de laatste laag vooral te nat opbrengen, heb ik gemerkt. Maar hechtingsproblemen heb ik daar nog niet mee gehad.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2018 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Beste Brouwers,

Ik ben er even uit geweest voor vakantie. Inmiddels weer terug, dus tijd om met frisse moed verder te gaan met dit model. Het duurt allemaal een stuk langer dan gedacht, maar ik hoop in de komende tijd vorderingen te gaan maken.

Een korte update:

Alle eerder beschreven problemen met de primer had wel een voordeel: ik had een onderdeel van de foto-ets over het hoofd gezien. Ik weet niet precies wat het is, maar ik vermoed een luik/afdekking van de compressoruitlaten in de neus. Ik heb gelezen dat de luchthappers in de neus de inlaten waren voor de cabineluchtdruk. Mogelijk zijn dit dan de uitlaten van diezelfde ventilatie, maar ik kan ernaast zitten. Er zitten er totaal 6, 3 aan elke kant. Op onderstaande foto heb ik ze omcirkeld in het rood (de groene uitlaat hoef ik niks mee, die krijgt alleen een donkerder tinkt metallic):

Afbeelding
Afbeelding


In de ets set zaten vier 'luiken'. Nu heb ik veel foto's bekeken, en volgens mij konden die uitlaten open of dicht worden gezet. In praktijk was meestal de voorste open, en de achterste dicht. Zie onder andere deze foto:

Afbeelding


Goed, zo maak ik het ook. Ik heb de vier luiken uitgesneden, van twee stuks alleen het vierkante plaatje in de romp gelijmd:

AfbeeldingAfbeelding

Daarna kon ik de neus weer gaan schilderen. Deze heb ik wederom lichtgrijs (Revell 371) gespoten. De zwarte 'dop' heb ik gedaan door deze in een badje antraciet verf te dippen. Daarna een laagje glans om de matte kleuren weg te werken.

Afbeelding

De neus is afgeplakt zodat de romp in de primer kan. Omdat de luchthappers ook metallic moeten worden zijn deze niet afgeplakt. Om te voorkomen dat er straks verf onder de tape gaat lopen, heb ik na het afplakken nog een dun laagje glans over de tape gespoten:

Afbeelding

En nu ben ik zo ongeveer weer zover als ik was voor alle gedoe met de primer. :) De komende dagen gaat de romp opnieuw in de primer. Daarna gaan eerst de afwijkende kleuren metallic erop (o.a. bovenop de vleugels, motor behuizing en compressor uitlaten), gevolgd door gloss aluminium.

Tot de volgende update!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jul, 2018 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Goed dat je deze doorzet Bas. Misschien is het een uitdagende brouw aan het worden, maar ik kijk uit naar het resultaat. Dat zal hopelijk alle moeite waard zijn!

Bas_ schreef:
Ik weet niet precies wat het is, maar ik vermoed een luik/afdekking van de compressoruitlaten in de neus. Ik heb gelezen dat de luchthappers in de neus de inlaten waren voor de cabineluchtdruk. Mogelijk zijn dit dan de uitlaten van diezelfde ventilatie, maar ik kan ernaast zitten.


Je analyse is correct. De DC-8 werd oorspronkelijk gebouwd met (4) turbocompressoren en de inlaten (RAM-air inlets) leverden lucht voor hen. In de DC-8-60/70-serie werden de turbocompressoren vervangen door een air cycle system, dat veel lichter was.
In tegenstelling tot moderne vliegtuigen (waar de airconditioned lucht wordt afgetapt van bleed air van de motoren en via PACK units gekoeld worden met RAM-air) werd bij de DC-8 de RAM-air direct in de cabine geblazen, waarbij de turbocompressoren werden aangedreven door een fractie bleed air. De turbocompressoren waren zo effectief, dat de koude buitenlucht door samenpersing zo warm werd, dat deze weer gekoeld moest worden (via warme wisselaars en vapor of freon-units) voor dat deze gebruikt kon worden in de cabine.

Bas_ schreef:
volgens mij konden die uitlaten open of dicht worden gezet. In praktijk was meestal de voorste open, en de achterste dicht.
Dat is inderdaad de vent valve van het RAM-air systeem. Normaliter staan die open in langzame vlucht of op de grond. Tegenwoordig worden dergelijke valves automatisch bedient. Geen idee hoe dat in de DC-8 geregeld was. Maar het zal mij niet verbazen als dit een typische taak was voor de BWK.

succes met de brouw!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Ieder nadeel heeft zijn voordeel zie je wel. Mooie vorderingen Bas!

Ik ken die techniek van het doppen in verf om mooie rondingen te krijgen, maar ik heb dat nooit goed voor elkaar gekregen. Op één of andere manier zit dat bij mij altijd scheef. Bij jou ziet het er goed uit! Nog wel een opmerking, misschien is het de hoek van waarin de foto genomen is, maar is de zwarte dopneus niet een tikje te groot?

Ik ben vooral erg benieuwd naar je resultaten met de metaalkleuren. Succes met de verdere bouw!

p.s. Bedankt voor de verduidelijking VJ! Altijd interessant dit soort informatie.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
malair schreef:
Bij jou ziet het er goed uit! Nog wel een opmerking, misschien is het de hoek van waarin de foto genomen is, maar is de zwarte dopneus niet een tikje te groot?.

Yep, goed gezien. Ik had op foto's gezien dat het zwart liep tot aan de strips die in lengterichting over de neus liggen. (wederom moet ik de vakterm hiervoor schuldig blijven, VJ? ;)) Die heb ik als rand aangehouden. Het dippen ging prima, netjes en recht. Het zijn drie lagen want ik had de verf wat verdund om dikke druipers te voorkomen.

Het viel me eigenlijk pas op toen ik de update in dit draadje had geplaatst en ik die foto zag met die groene en rode cirkels erin. Nog even vergeleken en ja inderdaad, mijn zwarte dop is te groot.

Ik heb nog even overwogen of ik er wat aan moest doen maar ik heb het maar zo gelaten. Ik wil niet wéér de verf eraf halen en het verschil is maar klein. Een kleine misser van mijn kant dus.

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement