Wat grofstoffelijker, dit keer: de vleugel. Dat was een plakje van 1 laagje 1 mm dik plastic gesandwiched tussen twee lagen van 2 mm dik. Eigenlijk iets de dik, want de vleugel heeft een maximale dikte van 4 mm, en dan zou 4,5 mm dik voldoende zijn geweest. Maar ja, het 1,5 mm plastic was op.
De volgorde van bewerking zal zijn:
- Eerst de omtrek uitzagen en schuren,
- Dan het dikte verloop naar de tip aanbrengen,
- En tenslotte het profiel in de vleugel schuren.
Ik heb de vleugel op een halve millimeter van de voorrand en achterrand ingekerfd met een scriber om een goede geleiding voor de zaag te krijgen en daarna de randen zo goed goed mogelijk loodrecht op het oppervlak afgezaagd.
Het lukt nooit echt loodrecht op het oppervlak te zagen (mij tenminste niet), dus kant waar het papier op zit wordt de vleugel onderzijde, waar de vleugel het breedst is. Na het zagen van beide kanten heb ik de tips afgerond en de vleugel langs de hele omtrek tot op de getekende lijn afgeschuurd.
De bovenkant van de vleugel is volgens tekening en foto's recht. Het rechte vleugelmiddenstuk is 4 mm dik, de tippen 2 mm en de buitenvleugels zijn 57,5 mm lang. Over die lengte moet de vleugel dus 2 mm dunner worden. Als ik dan op het midden van de vleugel (halve vluegel is 76,5 mm lang) een stripje van 2,66 mm dik lijm, zou ik bij het schuren van een tip van 3 mm dik naar midden (het stripje, dus) precies bij het rechte vleugel middenstuk moeten uitkomen. Daarom ziet de vleugel er nu zo uit:
De tape geeft de grens van vleugel middenstuk en buitenvleugels aan en zal bij het schuren dus net moeten verdwijnen. Als extra hulp bij het schuren heb ik het dikteverloop ook nog afgetekend op voor en achterzijde van de buitenvleugels.
De millimeter extra dikte moet ik bij het aanbrengen van het profiel proberen kwijt te spelen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.