Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 3:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 sep, 2017 2:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Veleno,

Je bent al goed op weg zie ik, alleen jammer van de problemen met de cheatline. Je zou misschien de sterkere sol van daco kunnen proberen? Nu moet ik zeggen dat ik die bulten niet echt zie op de foto. Kan je een close-up maken? Stel anders dezelfde vraag in de "vragen"-sectie van het forum, daar kijken wellicht meer mensen uit andere disciplines van de modelbouw.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 30 sep, 2017 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Mooi Veleno.

Tja soms is er echt geen verklaring voor bij de decals. Heb er zelf ook vaak genoeg mee te maken gehad. Proberen zo veel mogelijk glad te strijken als het nog nat is helpt vaak wel. Als echt niets helpt (zelfs sol en set niet) kan je soms als noodoplossing met een naald een heel klein gaatje prikken in de bubbel en dan gladstrijken (de lucht eruit duwen). Uiteraard op eigen risico, wat als het mis gaat kan je een hele scheur in je decal krijgen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 29 okt, 2017 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Weekje vakantie gehad maar weinig tijd om verder te werken. Ik moet eerlijk toegeven, de decals zien er fantastisch uit maar het kost me bloed, zweet en tranen.
Nog nooit heb ik zoveel last gehad om ze aan te brengen als nu. Momenteel gebruik ik enkel water en de Micro Sol en nu trekken ze niet meer in bobbels.
Het moeilijke is dat je de cheatline niet in een deel kan aanbrengen en ze in stukken moet knippen. Hier en daar moet ik ook de lijn bijwerken met zwarte lak.
photo 424554


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 okt, 2017 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Heb je misschien al geprobeerd om er met een naald gaatjes in te prikken?
Zelf doe ik dit altijd met bobbeltje in de decal of ik zet het puntje van mijn Xacto mes erop en ga er dan nog een keer over met de softener (ik gebruik die van revell die is best krachtig)
Word die dan een beetje zacht dan druk ik hem direkt plat (niet te lang wachten met drukken) met een licht vochtig lensdoekje.
Bij mij werkt het altijd super maar doe het voorzichtig!!
Wat de zwarte lak betreft is het geen idee om er een zwarte decal streep op het wit te doen!!
Op die manier hoef je niets te verven en word het toch strak, ik heb dat zelf een keer met blanke decal gedaan die ik in de juiste kleur rood had gespoten voor mijn 737.
Maar in dit geval is een gewone zwarte cheatline voldoende...

Succes met deze fraaie kit,

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 13 nov, 2017 15:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Carvair schreef:
Heb je misschien al geprobeerd om er met een naald gaatjes in te prikken?
Zelf doe ik dit altijd met bobbeltje in de decal of ik zet het puntje van mijn Xacto mes erop en ga er dan nog een keer over met de softener (ik gebruik die van revell die is best krachtig). Word die dan een beetje zacht dan druk ik hem direkt plat (niet te lang wachten met drukken) met een licht vochtig lensdoekje.
Ik doe soms hetzelfde Jan. Werkt bij mij ook altijd, maar inderdaad moet je wel heel erg voorzichtig zijn.

Carvair schreef:
Wat de zwarte lak betreft is het geen idee om er een zwarte decal streep op het wit te doen!!
Op die manier hoef je niets te verven en word het toch strak, ik heb dat zelf een keer met blanke decal gedaan die ik in de juiste kleur rood had gespoten voor mijn 737.
Dit lijkt me ook een goede tip van Jan, Veleno. Ik heb heel erg huiverig om lijnen bij te werken als het decal eral op zit. De verf kan onder het decal kruipen (of er juist overheen natuurlijk) en dan ziet het er niet meer uit. Je kunt het dan ook niet meer bijwerken naderhand. Met een zwarte decal streep kun je dit allemaal voorkomen. Ik heb deze techniek gebruikt (maar dan voor wit) bij mijn A300 van Transavia als achtergrond voor de "T" op de verticale stabilo.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 14 nov, 2017 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Als ik lange decals aanbreng, maak ik gebruik van een brede platte borstel om de lucht en het water er vanonder te strijken. In eerste instantie werk ik met gewoon water om te positioneren,als ie goed ligt doe ik nog een paar gelijkaardige sessies maar met een beetje decalsetting op de borstel

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Inmiddels de motoren onder handen genomen. Deze hebben hun witte kleur gekregen. Qua plamuurwerk zijn er vele uurtjes ingekropen en nog ben ik niet voor de volle 100procent tevreden.
Ook heb ik de blinkende inlaten aangebracht door middel van Chrome foil. Ook dit was niet echt makkelijk...Nu nog even zien hoe ik de juiste kleur van het achterste gedeelte van de motor kan krijgen..
photo 430503


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi Veleno,

Je hebt de chrome folie netjes aangebracht. Ikzelf heb laatst een testje gedaan met liquid chrome markers van Molotow. Deze werken erg goed vind ik. Afplakken lukt niet echt dus je hebt wel een vaste hand nodig.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 18:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
TheFlyingDutchman schreef:
Hoi Veleno,

Je hebt de chrome folie netjes aangebracht. Ikzelf heb laatst een testje gedaan met liquid chrome markers van Molotow. Deze werken erg goed vind ik. Afplakken lukt niet echt dus je hebt wel een vaste hand nodig.


Ik ben niet echt tevreden maar het resultaat mag er zijn. Het is oefenen, zeker in rondingen :wink:


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
En ik heb de tip van Silenoz ook eens toegepast om met een brede borstel over de decals te gaan. Ik moet zeggen dat dit heel goed gelukt is. Ondertussen ook al een paar plekjes weggewerkt met een fijn penseeltje het spuitwerk te wensen overliet!

photo 430536
photo 430535
photo 430534


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement