De A380-kit is ontwikkeld terwijl het eerste prototype nog in aanbouw was. De grote lijnen kloppen goed, maar veel kleine details kloppen niet. Uit m'n hoofd zijn de neuswielen te klein, ik heb bouwers gezien die ze vervangen door de wieltjes van de midden-gear van een A340 (die je toch over houdt als je de A330 hebt gebouwd, daar zitten ze ook bij), de landingslichten in de vleugelwortels zijn verkeerd maar op het decalvel wel goed (drie puntjes boven elkaar) en er was iets met de wielluiken. Ik ben niet echt een A380-expert verder, al vind ik het wel een heel tof vliegtuig in tegenstelling tot velen
Cockpitramen zijn altijd een lastig punt, iedereen heeft daar een eigen smaak over. Persoonlijk heb ik een hekel aan modellen waar een grijze decal over de neus is geplakt. Ten eerste ziet het er veel te vlak uit omdat er 0 diepte in zit, daarbij plakken mensen ze vaak nog verkeerd op ook waardoor het hele aanzicht verpest wordt. Zwarte raamdecals zien er naar mijn idee al een stuk beter uit en de fotorealistische decals die sinds kort hier en daar worden aangeboden (Authentic Airliners heeft hele mooie) vind ik eigenlijk net zo mooi als een mooi strak afgewerkt doorzichtig raampje.
Dan de onvolkomenheden van de Revell kits:
737-800:
-de motoren zijn totaal verkeerd van vorm: ze lopen te schuin omhoog vanaf de zijkant gezien, de inlaat is te sterk afgeplat van onderen en van binnenin ook niet mooi gevormd, de uitlaatkegel is vlak afgedicht terwijl deze hol moet zijn. Het is opzich aan te passen, maar het makkelijkst is een resin setje van Authentic Airliners. Kost helaas meer dan de kit maar dan ben je wel gelijk klaar, en het is erg mooi.
-horizontal stabilizer (de staartvleugels) zijn verkeerd om gegoten. In de kit zit de bolling bovenop, wat voor normale vleugels wel klopt, maar op de meeste vliegtuigen zijn ze juist bedoeld om de staart omlaag te trekken. Ik buig altijd de lipjes om en zet ze andersom vast, er ontstaat dan wel een kier die weggeplamuurd zal moeten worden. Ook zit het rijtje kleine ronde paneeltjes tegen de onderkant dan ineens op de bovenkant, die moeten ook weg. Ik heb nog geen manier gevonden om ze er weer netjes aan de goede kant in te graveren dus ik laat ze gewoon weg.
-de winglets zijn totaal verkeerd van vorm. Langs de voorkant afschuren zodat ze slanker worden is al een verbetering, maar dan zijn ze nog steeds te kort. Vervangen door resin exemplaartjes van bijv. BraZ is het beste. Als je de motorset van Authentic Airliners hebt gekocht heb je er ook winglets bij, maar ik vind zelf dat ook die wat te kort zijn.
-de cabineramen zitten een paar mm te laag. Wanneer je ze dichtplamuurt en vervangt door ondoorzichtige decals is dat zo opgelost, maar ik vind dat zelf niet mooi. Ik laat ze altijd gewoon doorzichtig en het stoort mij niet dat ze te laag zitten.
-de vrachtdeurtjes op de buik zijn in de hoogte te kort , dichtplamuren en opnieuw ingraveren. Sommige aftermarket decalvellen leveren ze mee als dun zwart vierkant lijntje, dat is makkelijker.
A320 series:
-de vleugels in alle kits (A319, A320, A321) zijn identiek, terwijl de vleugels van de A321 in het echt op wat punten afwijken. De vleugels in de kits zijn voor een A321 en moeten dus worden aangepast als je een A319 of A320 bouwt. Het gaat hier om het systeem van de flaps: bij 319 en 320 zijn het 'single slotted flaps', wat betekent dat de bewegende delen uit één paneel bestaan die naar achteren schuiven en omlaag klappen. Bij de A321 komt er uit de grote bewegende flappaneel nog een kleinere flap, 'double slotted'. Het is wat lastig uit te leggen, maar als je op Airliners.net eens wat foto's vergelijkt is het verschil wel te zien.
In de kit vertaalt dit verschil zich in een extra paneellijn op de flaps, die weggeplamuurd moet worden. Ook moeten de kleine geleidingsrails onderop de vleugels worden weggevijld, dit laatste is overigens in de bouwbeschrijving aangegeven!
Er bestaat ergens een begeleidend plaatje voor, die zal ik z.s.m. even opzoeken.
-De winglets zijn te klein. Er bestaan vervangende exemplaren van PE of resin, maar ik laat ze eerlijk gezegd altijd gewoon zitten. Tegenwoordig worden de A320 series ook wel afgeleverd met grote 737-style winglets (Airbus noemt ze sharklets). Deze zijn in resin te koop van BraZ en door Attach Before Flight (bedrijfje van Arjan (Arie91 op dit forum) en ondergetekende, die raad ik natuurlijk aan
(mail ons op
attachbeforeflight@gmail.com, een setje kost 3,50 euro excl. verzenden, we hebben ook 737 split scimitar winglets! [/sluikreclame off])
-Sommige mensen vinden de vorm van de motoren wat verkeerd. Misschien wil Ingmar (FokkerFan) hier wat meer over vertellen, ikzelf zie het namelijk niet echt.
-Het cockpitraam: de grootte en vorm van het transparante onderdeel is op zich goed, alleen zit er een opliggend frame op gegoten. Wanneer je deze raamstijltjes volgt met verven wordt je cockpitraam te klein. Op sommige decalvellen zitten deze te kleine raampjes, op andere klopt hij wel. Het mooiste (vind ik zelf) is het raam te monteren, helemaal vlak en dof te schuren met waterproof en daarna weer open te polijsten. Dit is wel een lastige rotklus en het lukt ook niet altijd, daarbij moet ik zeggen dat het raam bij de A319 een stuk beter lijkt te passen dan op de andere varianten.
groeten Jelle