Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 12:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 maart, 2017 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het wordt tijd dat ik weer eens iets ga doen aan de Fokhoven. De binnenwanden van de cabine heb ik Vallejo Model Color Yvory geschilderd. Dat was ook de kleur van de Fokker F.25 voor Diepen, dus verwacht ik dat de Fokhoven hetzelfde schilder schema gehad heeft. Tot nu toe geen spoor van de rest van het interieur gevonden, dus dat wordt mijn fantasie gebruiken.
De zijpanelen van de romp uit 0,25 mm plastic gesneden, ingekerfd met de scriber en ze geknikt. Die moeten op de romp gelijmd worden. Om te voorkomen dat die dan plat komen te liggen op de romp stripjes van 0,4 x 0,5 mm gelijmd. Andere kant idem dito.

photo 405920

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2017 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De huid is op de zijwanden gelijmd met spaarzaam gebruik van lijm en het teveel aan materiaal aan boven- en onderkant is er af gesneden en gelijkgeschuurd met de wanden daaronder. Daarna heb ik het dak er op gelijmd.

photo 406136

photo 406135

De cabinewanden heb ik ivoorkleurig geschilderd. Dat was ook de kleur van het F.25 interieur. Ook de vloer is in de cabine gelijmd.

photo 406134

Daarna was het de beurt aan de onderkant van de romp. Weer op 0,25 mm plastic de plaats van de verstijvers getekend en ingegraveerd met de paneellijnen scriber. Plastic geknikt op de ingegraveerde lijnen. En voorzichtig gelijmd.

photo 406133

photo 406132

Overstekende randen weggesneden. Het moet nog netjes geschuurd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De frames in de cabine gelijmd.

photo 406259

photo 406257

Het was lastig de frames netjes uitgelijnd op de zijwanden te krijgen. Ondanks dat zowel frames als zijwanden direct van de tekeningen gemaakt zijn, stapelen onnauwkeurigheden in snijden en lijmen zich op. Maar stukjes van het frame samenstellen op de al uitgesneden zijwanden levert weer problemen op bij het schilderen. Het moet maar, het meubilair zal het een en ander nog wel wat camoufleren.

photo 406258

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 apr, 2017 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Toch een leuke progressie Rob. Ik weet er te weinig van om je tips te geven, maar je werk mag gezien worden. Ik zie vooralsnog geen 'afwijkingen' waar ik je op kan/moet wijzen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2017 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de staartvlakken. De ribben van de horizontale staartvlakken heb ik met een scriber ingekerfd en daarna behandeld met ultra dunne lijm van Tamiya. Dan vloeien de randjes van de kerf net naar binnen, zodat het oppervlak weer redelijk vlak wordt. Daarna hoogteroer van het stabilo gescheiden en de achterrand van de roeren zo dun mogelijk geschuurd. De scharnierkant heb ik afgerond.

photo 406314

De achterrand van het rechter roer moet nog wel even gerepareerd worden.
Kern en huiden voor kielvalk en richtingsroer zijn uitgesneden, waarbij ik eerst een paar keer met het mes over de ribben van de huiden ben gegaan. Die zijn daarna geknikt op die plaatsen.

photo 406313

Achterrand van richtingsroer kern en huiden weer zo dun mogelijk geschuurd.
Ik ben echt niet tevreden met de cabine wanden; ik ga die toch anders maken. Dus wees niet verbaasd als bij een volgende aflevering de trieste overblijfsels van wat sloopwerk te zien zijn. Ook ben ik er nog niet uit hoe ik de voorkant van de romp moet maken. Speciaal de overgang van de rechthoekige cabine doorsneden naar de ronde motor beplating baart mij zorgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 apr, 2017 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Kielvlak en richtingsroer zitten in elkaar. Op de vouwen in de huid heb ik aan de binnenkant stukjes 0,2 mm metaaldraad gelijmd met secondelijm en vervolgens de randen van de huiden op de kern gelijmd met Ultra Thin Cement van Tamiya. Daarna heb ik scharniertjes gemaakt van 0,13 mm plastic, een de kant van het roer gelijmd in kleine zaagsneden.

photo 406435

Het "linnen over frame" effect ziet er naar verwachting uit. En het roer blijft prima "los-vast" zitten in de zaagsneden in het kielvlak.

photo 406436

Trimvlak ingegraveerd. Hoogteroer en stabilo helften voorzien van idem dito scharnieren.

photo 406437

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2017 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De decals voor de Fokhoven heb ik inmiddels getekend.

photo 406483

Het lettertype dat er het dichtste bij kwam is Consolas; voor de registratie is de P bewerkt en verder is de letterafstand en de lengte/hoogte verhouding aangepast. De rode opschriften is het eindproduct (wordt als decal zwart). Het opschrift FRITS DIEPEN VLIEGTUIGEN B.V. is gewoon Arial; de lettertjes zijn dusdanig klein, dat het niet de moeite waard is om aanpassingen te doen. De zwart-witte decoratie heb ik op grote schaal overgetrokken en daarna bewerkt tot "object". Moet ik laten printen want er zit wit in; komt op een aluminium ondergrond. Voor het rood kies ik dezelfde kleur als voor de Fokker F.25 (zelfde tijd, zelfde klant).
Het volgende dat ik ga doen is het rompvoorstuk maken. Spanten halfschaal opbouw, andere helft spanten toevoegen en dan gewoon opvullen met Milliput en in vorm schuren. Daarna verzinnen hoe het aan de rest van het model vastgemaakt kan worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2017 16:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Ook deze in het echt gezien en vind het knap om op deze schaal nog zulke details te maken.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 apr, 2017 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ rob h&s: Wanneer en waar heb je hem gezien? Ik weet dat Museum Louwmans er eentje (de enige?) heeft, maar die staat in opslag, en ik kan/mag er niet bij komen. Heb jij details over het interieur? Of bedoel je het model? :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 apr, 2017 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De onderdelen voor de neus, met verdunde Kristal Klear geplakt op 0,6 mm styreen.

photo 406682

Omdat de constructie met half spanten is, zijn met de punt van het mes 0,3 mm aan weerszijden van de hartlijn snijlijnen ingekerfd. Ook de plaats van de spanten op het zijaanzicht zijn op dezelfde manier aangegeven. Na het uitsnijden, verwijderen van het papier en netjes schuren ziet het er zo uit.

photo 406680

De halfspanten derde van links zijn iets te smal geworden. Geen nood, een flietertje van 0,13 mm plastic er tegenaan en dan is het weer goed.
Verder zijn de decals nu af.

photo 406684

Dubbel setje, zoals gewoonlijk. Ga ik op de inkjet printen op clear decal papier; het zwart dekt dan genoeg op het aluminium. Het zwart wit geblokte deel ga ik laten printen in de USA, als hij dat nog kan (een van Josephs ALPS printers is ingestort). Anders kom er een strookje with decal papier onder. Tenslotte ook de paint masks voor de rode bovenkant getekend.

photo 406685

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement