Eerste vluchtDe eerste vlucht van NX-19436 vond plaats op 6 maart 1940 en werd gevlogen door test pilot Edmund T. "Eddie" Allen vanaf het Curtiss-Wright fabrieksveld in Buffalo, New York. Alleen al daarom moest dit model een Buffalo livery krijgen
Het was Allen die niet tevreden was over de twin-fin configuratie, waardoor uiteindelijk is besloten één grote vertical fin toe te passen.
Een van de eerste productiemodellen naast het andere beroemde Curtiss product, de P-40.
VariantenIn Buffalo, New York werden modellen A en D gebouwd (het verschil zit in de dubbele cardo deur van model D). Ook model F (met vierkante vleugeltips) werden hier gebouwd. Omdat de productiecapaciteit in Buffalo, New York niet voldoende was werden 438 Commando’s gebouwd in Louisville. Naast modellen D was dat een hand vol modellen E met ‘stepped’ cockpitramen. Deze zeldzame “broken-nose” Commandos lijken nog het meest op een zwangere Dakota.
CW-20 / Curtiss C-55 Prototype: 1
C-46: 25
C-46A: 1,491 (+ 160 R5C-1 voor de US Navy)
C-46D: 1,410 (vanaf 1944)
C-46E: 17
C-46F: 234
C-46G: 1
De modellen B en C waren eenmalige experimenten.
De eerste bekende foto van USAF 44-77846, constructienummer 33242, en later C-FAVO.
LufthansaNa haar militaire carrière in 1961 werd de Commando gekocht door Capitol Air die het toestel civiel registreerde als N98917. In de periode tussen maart 1964 en november 1969 werd het toestel, samen met een andere C46, geleased aan Lufthansa die er vrachtvluchten mee uitvoerde vanaf Prestwick.
Na haar rol in Europa is het toestel langs vele vliegtuighandelaren gegaan, tot het uiteindelijk eind jaren ’80 in Manitoba, Canada terrecht kwam. Daar kreeg ze haar huidige registatie C-FAVO.
Buffalo Airways ltd.Buffalo Air ltd. is vernoemd naar Wood Buffalo National Park, het grootste nationale park van Canada. Het werd op 13 mei 1970 opgericht door de legendarische piloot Robert ‘Bob’ Gauchie. Kort daarna verkocht hij de licentie aan vijf van zijn piloten, waaronder ene Wilson ‘Joe’ McBryan. In de periode daarna werden de overige piloten één voor één uitgekocht waarna ‘Buffalo Joe’ als enige eigenaar overbleef.
Buffalo Airways begon met twee vliegtuigen; een Noorduyn Norseman en een Cessna 185 en was sterk afhankelijk van de mijnbouwindustrie. Toen deze in het slop raakte, ging Buffalo Air in 1980 failliet. Maar de koppige Joe wist een doorstart te forceren als Buffalo Airways en behield één vliegtuig; C-47 C-GPNR. Hij gooide het over een andere boeg en sloot luctatieve contracten. In 1982 startte hij een succesvolle koeriersdienst onder de naam Buffalo Air Express. In 1995 maakte hij zijn grootste klapper door een bosbrandbestrijding contract van de overheid in de wacht te slepen ten koste van de toenmalige markleider Conair.
C-FAVOOok won hij een aanbesteding van de overheid om afgelegen gebieden in de Mackenzie Valley te bevoorraden met levensmiddelen (de “Valley Run”) waarvoor hij in 1993 op aanraden van zijn chief pilot Jim Smith de eerste C-46 aanschafte; C-GTPO. Dit toestel was een wrak na een crashlanding in Pickle Lake, Ontario. Joe liet de kist restaureren en ging er mee vliegen. In 1994 kwam C-FAVO er bij. Op 19 mei 2004 brak C-FAVO in tweeën toen het volgeladen met het staartwiel door een geul naast de baan reed. Elke verstandige manager van een luchtvaartmaatschappij zou het wrak hebben afgeschreven. Maar Joe McBryan niet. Hij zette C-GTXW in als vervanger (die kist zou ook meerdere keren crashen en steeds weer terugkeren) en deed 3 jaar over het opknappen van C-FAVO. Daarbij is de gehele staartsectie vervangen door die van C-46 N4860V.
Momenteel heeft Buffalo Airways drie bases: Hay River is de officiële vestigingsplaats van Buffalo Airways. Aan de andere kant van Slave Lake, in Yellow Knife staat de grote hangaar van waaruit alle vliegoperaties plaatsvinden. 400 kilometer naar het zuiden, in Red Dear staat nog een hangaar met tal van buitengebruik gestelde vliegtuigen en een ongekende inventaris reserveonderdelen. Niets in gecatagoriseerd; maar Joe weet het allemaal uit zijn hoofd. Hier vind het groot onderhoud plaats. Het is ook niet helemaal duidelijk hoeveel vliegtuigen Buffalo Airways nu heeft. General manager en zoon van de eigenaar Mikey McBryan zei hierover laatst in een interview: “I have to check Wikipedia to see how many aircraft we have – I think there’s 50 airframes and 26 working aircraft”. Het is in elk geval de grootste privé collectie vliegtuigen in Canada.
Ice Pilots NWTGeneral manager Mikey McBryan is ook het brein achter het succes van serie Ice Pilots NWT. Vooral geïnteresseerd in televisie deed hij een opleiding in management en marketing en ging hij als consultant werken voor Omnifilm Entertainment Ltd. Daar wist hij het management te overtuigen een pilot aflevering te maken van de luchtvaartmaatschappij van zijn familie. Ondertussen begon hij zelf met een kledinglijn: Buffalo Airwear. Zowel de serie (2009-2014, 6 seizoenen, 73 afleveringen) als de merchandise werden een doorslaand (financieel) succes.