Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 nov, 2016 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Ik benijd jou niet met al dat plamuur. :D
Mooi resultaat van dat monnikenwerk.

FokkerFan schreef:
Heb je met al dat geschuur geen last van vlakke plekken?

Ik had dit voor mijn topic een tijdje terug voorbereid, echter niet gebruikt. Met vlakke plekken, bedoel dan zoiets als bij punt 3 omschreven?
photo 390627

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2016 14:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
FokkerFan schreef:
Heb je met al dat geschuur geen last van vlakke plekken? Ik was gisteren zelf even bezig met een A319 die ik in de zilveren lak had gezet maanden geleden. Op zilver zie je alles erg goed zoals je waarschijnlijk weet. Het viel me dus op dat ik voor de radome in het midden van de romp te veel had geschuurd waardoor het niet meer mooi rond is. Hetzelfde had ik ook ooit al eens gedaan op een 1:200 767. Ik vraag me dus af of ik nu de enige ben met dit probleem.
Interessante vraag! Ik heb er nooit zo heel veel last van, mits je te veel schuurt op één plek. Ik doe het als volgt (even schaamteloos de afbeelding van SpeedAS gebruikt):

1: uitgangssituatie
2: Lichtjes bijschuren, nog zonder vullen (hier krijg je dus inderdaad rechte stukken door)
3: Opvullen met plamuur, wat meer zodat het er wat bovenuit steekt
4: In rechte stukken schuren met harde vijlen zodat een soort "punt" ontstaat
5: Met schuurpapier (welke je mooi langs de ronding van de romp of motor kunt drukken) rond schuren
photo 391354

Eigenlijk is er nog een stap 6 waarbij er met steeds fijnere vijltjes gepolijst wordt en een stap 7: herhaal stap 3 t/m 6 totdat het gewenste effect bereikt is :P

Goed, inmiddels weer heel wat voortgang geboekt.

De bovenkant van de romp afgeplakt en de onderkant en vleugels gespoten in licht grijs.
photo 391334

Tijdens het drogen mooi even tijd gehad voor de wielen. Hier zijn ze wat bijgeschuurd en al deels in elkaar gezet. Het interessante aan de wielen is dat het neuwswiel bakboord van het midden staat en dan het main gear vier wielen naast elkaar heeft. Beide eigenschappen ben ik bij civiele vliegtuigen nog niet eerder tegen gekomen.
photo 391336

En hier het resultaat inclusief wash. Her en der nog een beetje bijschuren en aanstippen
photo 391337

En dan wordt het tijd voor de motoren! Heel wat afplak werk voor slechts twee motoren, maar goed...
photo 391338

ALC-305 high shine gloss base aangebracht.
photo 391339

En vervolgens gespoten met Polished Aluminum. Het resultaat is mooi, maar het is toch niet zo glanzend als ik graag zou willen.
photo 391340

photo 391341

Daarom nog een mist van ModelMasters Chrome Silver aangebracht. Nu heb ik exact het resultaat wat ik graag wilde hebben.
photo 391342

photo 391343

photo 391345

De exhausts heb ik zwart gemaakt met een mist van Polished Aluminium. Dit is ook een goede techniek voor het spuiten van KLM Excel livery cheatline (bedankt voor de tip Lex!)
photo 391347

Alvast mijn cockpit decal aangebracht :)
photo 391346

hij staat op zijn pootjes!
photo 391349

De leading edges zijn geverfd en ik heb de vleugels alvast een voorlopige weathering gegeven. Het model zal na het decalen nog verder verweerd worden.
photo 391351

Gear bay doors aangebracht.
photo 391353

En dan kan het decalen beginnen! De decals van F-RSIN zijn goed, maar super dun. Daarom spuit ik de decal sheet eerst nog even in met een Decal Spray (hier in de shop verkrijgbaar) zodat ze beter handelbaar worden.
photo 391350

Hier is de status tot nu toe. De antennes moeten nog aangebracht worden, evenals de verdere decals. Daarna nog verder weathering (zeker bij de motoren) en een gloss finish.
photo 391352

Wordt vervolgd (we naderen het eind!)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 0:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
He, dat ging vlot van wit naar een hele herkenbare Trident. Knap werk!
Dat decal spray, wat is exact de functie ervan?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2016 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
wow, mooi en snel resultaat! Ik let vooral weer op het metaal en dat ziet er realistisch uit. Waarmee heb je de inlet gedaan? zelfde als de leading edges? En op de foto ziet het er uit als een glansverschil achteraan de motoren tussen de engine cowling en de exhaust. Is dat lichtinval of heb je daar nog met een andere metaliser gespoten?
Leuk hoor. Ik kan niet wachten om ook te gaan experimenteren met Alclad. Alles staat al klaar...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2016 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
Kwijl....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2016 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nog bedankt voor de uitleg Martijn en Alex. Ik heb inderdaad last van situatie 2 zo nu en dan. Ik probeer het dan wel volgens de verdere stappen weg te werken en op het oog lijkt het dan goed, maar als eenmaal de laklaag eroverheen zit, dan zie je de oneffenheid.

Mooie Trident aan het worden zeg. Jammer dat vliegtuigen van nu allemaal één pot nat zijn. Dat neuswiel uit het midden en die dubbele wielen op landingsgestel zijn erg uniek. Overigens heeft de Tu-144 dat ook, maar dan met nog meer wielen aan een poot.

Die motoren glimmen lekker trouwens. Is dat MM Metalizer Chrome Silver? Die doet het wel heel goed dan.

Succes met de afronding.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 15:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt mannen!
SpeedAS schreef:
Dat decal spray, wat is exact de functie ervan?
Het zorgt voor een beschermlaag op de decals. Als je zelf decals print heb je deze laag nodig omdat anders de inkt uitloopt als je de decal in het water doet. Het helpt echter ook bij oude decals (die anders verbrijzelen) of om hele dunne decals wat dikker te maken. Dit laatste is het geval bij de decals van F-RSIN. Voorheen was dit een kriem. Nu ik er eerst een decal spray op spuit werkt het zonder problemen.
Vintage Jet schreef:
Waarmee heb je de inlet gedaan? zelfde als de leading edges? En op de foto ziet het er uit als een glansverschil achteraan de motoren tussen de engine cowling en de exhaust. Is dat lichtinval of heb je daar nog met een andere metaliser gespoten?
De leading edges en de inlet van de middelste motor zijn aluminium van Model Masters. De twee buitenste motoren hebben één dezelfde kleur (ModelMasters Chrome met een basis van Alclad zwart en polished aluminium), dus een eventueel verschil is lichtinval. Overigens denk ik dat jouw Inspire nóg meer glans geeft, maar ik vond dat in dit geval een beetje té voor de motoren (in de praktijk werden ze snel behoorlijk vies).

Dat gezegd hebbende is het nu tijd voor het eindresultaat!
photo 393149

photo 393126

photo 393127

photo 393128

photo 393129

photo 393130

photo 393131

photo 393132

photo 393134

photo 393133

photo 393135

photo 393136

En dan nog twee samen met de grote concurrent:
photo 393137

photo 393138

In conclusie is dit één van de betere (zo niet het beste) model van F-RSIN. Wil je een Trident maken dan zou ik de Airfix links laten liggen en deze kopen. Behoorlijk nauwkeurig en niet zo moeilijk te maken. Het blijven overigens geen modellen voor beginners.

En de volgende? Uiteraard weer een tri-jet (nog maar drie te gaan)! De Yak-40 (1:144 Resin van AWM Models) in de kleuren van Aeroflot!

Tot de volgende keer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 24 dec, 2012 15:06 pm
Berichten: 579
Woonplaats: Belgie
knappe bak en de verwering is mooi gedaan, niet teveel en niet te weinig.
Klasse!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Erg mooi en uniek model geworden. De Chinese karakters en de grote registratie bovenop de vleugel vind ik erg gaaf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2016 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Je hebt jezelf weer overtroffen met (in mijn ogen) by far het meest geslaagde civiele model dit jaar op dit forum. Threeholer vintage jet, interessante livery, strakke lak, subtiele verwering en die twee bare aluminium motoren....echt prachtig! Inspire chroom was inderdaad veel te veel glim geweest. Ik ben opzoek naar precies dit effect. Hoe heb je die panellines op de motoren zo fraai donker geaccentueerd?
Ik heb alclad polished, white en dark aluminum klaar staan en ben een oude 1/100 Caravelle verf vrij aan het maken. Hierbij is deze creatie van jou voorlopig mijn muze :wink: De award nominatie is verzonden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement