FokkerFan schreef:
Heb je met al dat geschuur geen last van vlakke plekken? Ik was gisteren zelf even bezig met een A319 die ik in de zilveren lak had gezet maanden geleden. Op zilver zie je alles erg goed zoals je waarschijnlijk weet. Het viel me dus op dat ik voor de radome in het midden van de romp te veel had geschuurd waardoor het niet meer mooi rond is. Hetzelfde had ik ook ooit al eens gedaan op een 1:200 767. Ik vraag me dus af of ik nu de enige ben met dit probleem.
Interessante vraag! Ik heb er nooit zo heel veel last van, mits je te veel schuurt op één plek. Ik doe het als volgt (even schaamteloos de afbeelding van SpeedAS gebruikt):
1: uitgangssituatie
2: Lichtjes bijschuren, nog zonder vullen (hier krijg je dus inderdaad rechte stukken door)
3: Opvullen met plamuur, wat meer zodat het er wat bovenuit steekt
4: In rechte stukken schuren met harde vijlen zodat een soort "punt" ontstaat
5: Met schuurpapier (welke je mooi langs de ronding van de romp of motor kunt drukken) rond schuren
Eigenlijk is er nog een stap 6 waarbij er met steeds fijnere vijltjes gepolijst wordt en een stap 7: herhaal stap 3 t/m 6 totdat het gewenste effect bereikt is
Goed, inmiddels weer heel wat voortgang geboekt.
De bovenkant van de romp afgeplakt en de onderkant en vleugels gespoten in licht grijs.
Tijdens het drogen mooi even tijd gehad voor de wielen. Hier zijn ze wat bijgeschuurd en al deels in elkaar gezet. Het interessante aan de wielen is dat het neuwswiel bakboord van het midden staat en dan het main gear vier wielen naast elkaar heeft. Beide eigenschappen ben ik bij civiele vliegtuigen nog niet eerder tegen gekomen.
En hier het resultaat inclusief wash. Her en der nog een beetje bijschuren en aanstippen
En dan wordt het tijd voor de motoren! Heel wat afplak werk voor slechts twee motoren, maar goed...
ALC-305 high shine gloss base aangebracht.
En vervolgens gespoten met Polished Aluminum. Het resultaat is mooi, maar het is toch niet zo glanzend als ik graag zou willen.
Daarom nog een mist van ModelMasters Chrome Silver aangebracht. Nu heb ik exact het resultaat wat ik graag wilde hebben.
De exhausts heb ik zwart gemaakt met een mist van Polished Aluminium. Dit is ook een goede techniek voor het spuiten van KLM Excel livery cheatline (bedankt voor de tip Lex!)
Alvast mijn cockpit decal aangebracht
hij staat op zijn pootjes!
De leading edges zijn geverfd en ik heb de vleugels alvast een voorlopige weathering gegeven. Het model zal na het decalen nog verder verweerd worden.
Gear bay doors aangebracht.
En dan kan het decalen beginnen! De decals van F-RSIN zijn goed, maar super dun. Daarom spuit ik de decal sheet eerst nog even in met een Decal Spray (hier in de shop verkrijgbaar) zodat ze beter handelbaar worden.
Hier is de status tot nu toe. De antennes moeten nog aangebracht worden, evenals de verdere decals. Daarna nog verder weathering (zeker bij de motoren) en een gloss finish.
Wordt vervolgd (we naderen het eind!)