Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   Flexwebhosting  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 19 nov, 2017 5:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3053
Woonplaats: Leiderdorp
De Scheldemusch is bijna af, dus tijd voor een nieuw project. De keus is gevallen op de Fokker 50, en omdat ik niet de moed had aan de 1/72 van Classic Planes te beginnen, ben ik gevlucht naar de 1/144 kit van Welsh Models. Ondanks het feit, dat de Fokker 50 nog vers in de herinnering ligt, toch nog maar even een stukje historie.

photo 381215

De Fokker 50 was een doorontwikkeling van de Fokker F.27 Friendship turboprop. Begin jaren 80 werd een studie verricht naar een F.27 met een nieuwe motor, de F27RE, maar uit marktstudies bleek, dat zo’n versie onvoldoende potentieel had. Dat leidde tot een nieuw ontwerp: Project P335, de latere Fokker 50.
Het toestel kreeg twee Pratt & Witney Canada PW127B motoren van 2250 pk (2500 pk onder noodsituaties) met een zesbladige propeller. Dit leidde tot een 30% lager brandstofverbruik en 6 dB minder geluid dan de F.27. In de constructie werd meer kunststof toegepast, ook in primaire constructies, terwijl de vleugel aerodynamisch verfijnd werd. Het pneumatische systeem voor landingsgestel en kleppen werd vervangen door een hydraulisch systeem, terwijl de cockpit gemoderniseerd werd met o.a. een Electronic Flight Instruments System. De inrichting van de cabine werd aangepast: De passagiersdeur zit voorin, en is voorzien van een trap, en zowel voor- als achterin de cabine zijn links en recht een deur, waardoor geen noodluiken meer nodig waren. Ook zijn de grote, ovale F.27 ramen vervangen door een groter aantal kleinere, vierkante ramen. Evenals de F.27 waren bij de bouw van de Fokker 50 verschillende andere bedrijven betrokken: Dassault-Breguet, SABCA, MBB en Fuji Heavy Industries.
Er zijn twee prototypes gebouwd. De eerste vlucht vond plaats in december 1985, en de eerste afleveringen begonnen in augustus 1987 aan DLT. De Fokker 50 is verder ontwikkeld tot de drie meter langere Fokker 60 met accommodatie voor 68 passagiers.
De productie is in 1996 beëindigd bij het faillissement van Fokker. Aan het einde van het programma waren 213 toestellen gebouwd, en 10 jaar later vlogen er nog 171 Fokker 50’s. De Fokker 50 werd commercieel geen succes; het was een uitstekend toestel met lage gebruikskosten, maar te duur in aanschaf. De kwalitatief slechtere ATR was zoveel goedkoper dat de Fokker 50 de strijd wel moest verliezen. Wat getallen:

Lengte 25,25 m
Spanwijdte 29,00 m
Hoogte 8,32 m
Passagiers 58
Leeggewicht 18700 kg
Startgewicht 20820 kg
Kruissnelheid 472 km/u
Kruishoogte 8200 m
Vliegbereik 2038 - 4017 km

photo 381213

photo 381216

Dan de kit. Stevige kartonnen doos:

photo 381218

Inhoud: Vacform romp; resin vleugels, horizontale staartvlakken en landingsgesteldeuren; witmetaal propellers en landingsgestel, DLT decals.

photo 381219

De decals hebben wat aanvulling nodig; wat onbreekt zijn het Fokker logo achter op de romp en misschien hier en daar wat detaillering, bijvoorbeeld op de motoren.
Zoals gebruikelijk is de handleiding beperkt tot een A4-tje.

photo 381217

Dan gaan we eerst maar weer eventjes schuren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 Fokker G.IA verkenner versie en de 1/72 Koolhoven F.K.43 scratchbuild.


Laatst bijgewerkt door robh op do 27 okt, 2016 12:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 616
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
Leuk nieuw project waar u mee begint.

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 F-16AM Portugese luchtmacht
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 14:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 654
Zeg Rob, de Fokker 50 van Classic Planes, is dat ook een vacuform kit?

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3053
Woonplaats: Leiderdorp
De 1/72 Classic Plane Fokker 50 kit heeft een vacform romp; rest is in resin, zo'n 33 onderdelen als ik goed geteld heb. Die zien er goed uit; de romp heeft voor mijn gevoel een te scherpe knik. Beperkt decal setje van Austrian. De kit wordt gebracht door Rhein-Ruhr Models. De eigenaar, de heer Schorsch, is meestal op de ESM; vaak heeft hij deze kit ook bij zich.

Inmiddels is de vacform romp van de 1/144 uit z'n plastic geschuurd.

photo 381230

Heb het met de hand gedaan, al kwam ik onlangs op een regioavond van de IPMS iemand tegen, die het met de vlakschuurmachine deed. Een aardige tip voor grote vlakken: Gebruik schuurband i.p.v. vellen schuurpapier.
De vleugels ga ik met pennen in de romp steken. Om wat meer houvast te krijgen, heb ik wat strip aan de binnenkant van het vleugelmiddenstuk gelijmd.

photo 381231

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 Fokker G.IA verkenner versie en de 1/72 Koolhoven F.K.43 scratchbuild.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 957
Heel leuk onderwerp Rob! Ga je hem maken in de livery van de launch customer DLT, of wordt het KLC?
Aardig weetje; volgens het luchtvaartregister is de officiële typeaanduiding Fokker F27 mk 050.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2016 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3053
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Fokker F27 mk 050

Ja, want volledig nieuwe certificatie zou veeeeel duurder geweest zijn. Het wordt de DLT uitmonstering.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 Fokker G.IA verkenner versie en de 1/72 Koolhoven F.K.43 scratchbuild.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 480
Woonplaats: Katwijk
Gaaf een Fokker 50. Deze staat toch ook nog wel op m'n verlanglijstje. Maar dan zou ik de 50 en de 60 maken van de Klu. Succes met deze :D

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 3053
Woonplaats: Leiderdorp
Heel klein stapje verder: Eén raam gedaan.

photo 381415

Zoals uitgelegd in de instructies: Gaatje boren, uitvijlen tot op maat. Nog 40+ te gaan :roll:
Verder maar fors lood met houtlijm in de neus gelijmd.

photo 381416

De panel lines in de romp zijn meegezogen, maar zijn heel ondiep. Ik heb geprobeerd ze op te halen, maar dat is erg lastig uit de hand te doen. De scriber schiet steeds uit de "groef". Dus of langs een lineaal/meetlint of eerst maar aankijken hoe het er uitziet na de eerste laag verf.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/72 Fokker G.IA verkenner versie en de 1/72 Koolhoven F.K.43 scratchbuild.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2016 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 654
robh schreef:
De panel lines in de romp zijn meegezogen, maar zijn heel ondiep. Ik heb geprobeerd ze op te halen, maar dat is erg lastig uit de hand te doen. De scriber schiet steeds uit de "groef". Dus of langs een lineaal/meetlint of eerst maar aankijken hoe het er uitziet na de eerste laag verf.


Hoi Rob, je zou eens isolatie tape kunnen proberen (electra) in combinatie met duwende ipv trekkende beweging van de scriber. Paar keer ingraveren met duwende beweging en daarna, zonder tape, één keer een lichte trekkende beweging maken.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2016 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec, 2008 21:29 pm
Berichten: 480
Woonplaats: Katwijk
Is dat electratape hard genoeg dan? Ik doe het nu met dymo-tape,maar dat werkt niet over de romp heen bij het staartgedeelte.

_________________
Groeten Sander


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 126 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
• Hosting by Flexwebhosting • Cross-browser testing via Browserstack